Onko teillä lapset (erityisesti n.1v) olleet heti alusta asti täysiä päiviä päivähoidossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua

Vieras
Mietityttää syksy ja lapsen päivähoidon aloitus. Onko aivan kauhean raakaa, että 1v lapsi joutuu heti alkuun olemaan täysiä päivä hoidossa vai pitäisikö yrittää järjestellä pehmeämpi lasku...? Siis että lyhempiä työpäiviä mulla/miehellä tai pyytäis vapaata tms.. Vai voiko hoitopaikkaan käydä etukäteen tutustumassa useampaankin otteesee¨n tai jopa jäädä joksikin aikaa kokeilemaan??

Monet vanhemmat joutuvat laittamaan lapsen hoitoon heti pitkiksi päiviksi työn takia. Jos on mahdollista, olisi hyvä, jos ensimmäinen viikko ainakin olisi vähän lyhyempää päivää. Esim. ekana virallisena päivänä vaikka haettaisiin heti päiväunien jälkeen kotiin. Tätä virallista aloitusta ennen kannattaa tutustua hiljalleen päiväkotiin viikon-kahden ajan. Käytte yhdessä vähän pihalla leikkimässä, katsotte sisätiloja, leluja ym. Paljon ei kannata, koska lapsi on niin pieni, että muistikuvia ei jää vasta kuin pidemmän ajan myötä. Tärkeintä on, että pystyt vanhempana välittämään lapselle hyvää tunnetta hoitopaikasta, siellä on hyvä olla ja lapsesta pidetään huolta. Hermostuminen vaikuttaa suoraan lapseen, koska hän vaistoaa, että paikassa saattaa olla jotain vialla.

Meidän lapset ovat aloittaneet hoidon niin, että ovat harjoitelleet ensin viikon, tämän täydellä maksulla. Minä olen ollut ekana päivänä mukana koko päivän, toisena päivänä mukana ensin alkuun vähän, sitten lapsi on jäänyt esim. ulkoilemaan ryhmän kanssa, ja olen hakenut pois jne.

Toisella viikolla olen itse ollut jo töissä, mutta edelleen lapsen päivät ovat olleet normaalia lyhempiä, olen esimerkiksi vienyt lapsen vaikkapa klo 10:ksi ja mies on hakenut pois klo 15.00, sitten seuraavalla viikolla hoitopäivät ovat olleet jo normaalin mittaisia, kahden viimeisen lapsen kanssa olen tehnyt lyhennettyä työviikkoa siten, että olen ollut perjantait kotona.

Mun kuopus oli 1 v 8 kk kun meni päiväkotiin. Ekana päivänä olin hänen kanssaan siellä pari tuntia, sitten lähdettiin kotiin. Tokana päivänä (kaiketi, en enää muista) poika jäi ulkoilemaan tarharyhmänsä kanssa ja oli puolisen tuntia ilman minua. Seuraavana päivänä hän oli noin tunnin ilman mua. Jne. Eli me otettiin pehmeä lasku. Siltikin tuo sälli itki aamuisin kunnes tottui hoitoon.
Ja samaan aikaan aloittanut juuri 1 v täyttänyt oli alusta saakka täysiä päiviä, ilman mitään vaikeuksia.
Se on niin lapsesta kiinni.

Yhteistyössä