Onko teillä jotain hyviä suolaisten leivonnaisten ohjeita?

Scarlett O Harava

Tunnettu jäsen
17.08.2004
61 304
187
63
Ja saanko mä käyttää jotain niistä osana mun koulutehtävää? :D :flower: Eli antakaas tulla ohjeita suosikkeihinne!

Meillä kaikilla on vastuupäivä ja pitää olla 1 suolainen leivonnainen ja 3 makeaa. Muut sitten leipoo ne ja leivonnaiset laitetaan myyntiin koulun ruokalaan.

Mulla on jo kaksi makeaa leivonnaista ja katselen netistä kolmatta.

Alkuperäinen kirjoittaja nytkypylly:
nää on mielettömän hyviä, italialaiset muffinit:
http://www.pirkka.fi/ruoka/reseptihaku/resepti/?id=1819&rname=italialaiset_muffinit

Hei kiitos tästä! Opettaja toivoi, että osa ohjeista olis kansainvälisiä ja mulla olikin Italia mielessä :D

Millainen on suolainen leivonnainen?

Mun lempparia on aurajuustopullat, joita voi varioida oman mielen mukaan. Siis pizzapohjataikinaan tekee kääretortun tapaan, sisään aurajuustoa ja paaaaljon kinkkua (vähän mustapippuria). ..ei ole yksikään koskaan jääny homehtumaan. ;)

Mutta tänää luin just Koti ja keittiö lehdestä joistakin ruis-karpalo-kakkusista. Näytti mielenkiintoisilta, niitä vois kokeilla (ruiskuori, sisään karpalohilloa, päälle tomusokeria eli kai makeeseen leivonnaiseen kuuluvaa?)

Mun lemppari tonnikalapiirakka:

Pohja:

3 dl vehnäjauhoja
125 g margariinia
2 rkl vettä tai 1 keltuainen

Täyte:
1 prk tonnikalaa paloina
1 pieni sipuli
1 prk valkosipulituorejuustoa
2 kananmunaa
1 dl maitoa
1-2 tl kuivattua oreganoa
suolaa ja pippuria
2 tomaattia
1 dl juustoraastetta

Nypi voi ja jauhot tasaiseksi seokseksi. Lisää lopuksi vesi tai keltuainen ja sekoita vielä. Anna taikinan tarvittaessa levähtää jääkaapissa hetki. Levitä taikina halkaisijaltaan 25 cm vuokaan ja esipaista pohjaa 175 asteisessa uunissa n. 10 min.
Valuta tonnikala palat lävikössä. Hienonna sipuli ja kuullota sitä kevyesti pannulla. Vatkaa tuorejuusto, kananmunat ja maito sekaisin kulhossa ja lisää mausteet. Leikkaa tomaatit viipaleiksi. Riko tonnikala haarukalla ja levitä se esipaistetulle piirakkapohjalle. Lisää myös kuullotetut sipulit. Kaada päälle munamaito-juustoseos, lisää tomaattiviipaleet sekä päällimmäiseksi juustoraaste. Paista piirakkaa 200 asteisessa uunissa n. 30 minuuttia. Tarjoile salaatin kera.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
http://www.pirkka.fi/ruoka/reseptihaku/resepti/?id=1819&rname=italialaiset_muffinit

Hei kiitos tästä! Opettaja toivoi, että osa ohjeista olis kansainvälisiä ja mulla olikin Italia mielessä :D

ollos hyvä! mulla on niitä usein kun tulee vieraita, ovat helppoja tehdä ja mielettömän hyviä, ei ole niitäkään jäänyt kuivumaan :D

Maailman helpoin: nakkeja voitaikinakuoressa :D valmiita voitaikinalevyjä, leikkaa puokkiin ja kääräse nakki sisälle, paista. Ja on hyviä. Toinen herkku on jauhelihaleivät :p :p tehdään jauhelihataikina (liha, korppujauhoja, kermaviiliä, vähän lihalientä, mausteita maun mukaan, munakin siihen tais tulla tai sitten ei). Voidellaan tällä taikinalla leivät (maalaisviipaleet on parhaat) niinkuin nyt leipä yleensä voidellaan. Paistetaan pannulla molemmin puolin voissa. Tulipa nälkä, pitänee joku päivä värkätä noita leipiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:

ollos hyvä! mulla on niitä usein kun tulee vieraita, ovat helppoja tehdä ja mielettömän hyviä, ei ole niitäkään jäänyt kuivumaan :D

Valitsin tuon sun ohjeen yhdeksi osaksi mun tehtävään! :D :flower: