Onko teidän mielestä tyttöjen vai poikien liikuntaharrastukset tervehenkisempiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Siis kyllähän nyt pojatkin voi baletissa käydä ja tytöt pelata lätkää, mutta olettaen että noin yleensä tyttöjä viedään näihin harrastuksiin:

- Baletti
- Rytminen voimistelu
- Taitoluistelu

Poikia taas tämäntyyppisiin:
- Jalkapallo
- Paini
- Jääkiekko

Mun mielestä poikien harrastukset on terveen temmeltäviä. Siis jotenkin kehittäviä, hyvää mieltä tuovia, mukaansa tempaavia. Tyttöjen taas ulkonäköpainotteisia, liian kurinalaisia ja joka liikettä tarkkailevia.

Jotenkin... Tykkään enempi noista poikien lajeista ja pidän niitä kehittävämpinä ja kasvattavampina. Entäs te?

No samaa mieltä olen. Mun omatkin lempparilajit ovat sähly, sulkkis, hiihto ja juoksu. Nehän on kaikki yhtä lailla "poikien lajeja". Kyllä minäkin enemmän tykkään, että mun tyttö harrastais noita "kunnollisia" liikuntalajeja kuin noita "taiteellisempia" tai sitten ainakin molempia. Käy mun tyttö jumpassakin, mutta sehän on aika eri kuin joku baletti.

Aika rajoittunut ajattelu saa olla, jos esim. jalkapalloa POIKIEN HARRASTUKSENA pitää...

Oli vaikea muotoilla kysymys "oikein". Siis tarkoitin sellaisia perinteisesti tyttöjen/poikien lajeina pidettäviä... Ymmärrätte varmaan. Kyllä munkin tyttö on jalkapallokoulut käynyt ja harrastaa yleisurheilua kesäisin, samoin on pelannut pari kautta pesäpalloa ja tahtoisi nyt korikseen... Itse siis nimenomaan kannustakin tyttöäni tällaisiin palloilu- yms. harrastuksiin, "poikien lajeihin", koska mun mielestä noi tyttöjen baletti-taitoluistelu-muodostelmaluistelu-rytminen voimiste-jäätanssi-showtanssi yms... nyt vaan on aika oks noin niin kuin kasvatuksellisessa ja kehittävässä mielessä... siis mihin suuntaan ne tyttöjä muokkaavat.

Meillä taas poika inhoaa kaikkia kilpailuhenkisiä poikien lajeja ja harrastaakin tanssia. On taiteellinen, luova ja on hyvä rytmitaju. Onneksi löytyi ryhmä pojillekin!

[QUOTE="vieras ap";25234019]Oli vaikea muotoilla kysymys "oikein". Siis tarkoitin sellaisia perinteisesti tyttöjen/poikien lajeina pidettäviä... Ymmärrätte varmaan. Kyllä munkin tyttö on jalkapallokoulut käynyt ja harrastaa yleisurheilua kesäisin, samoin on pelannut pari kautta pesäpalloa ja tahtoisi nyt korikseen... Itse siis nimenomaan kannustakin tyttöäni tällaisiin palloilu- yms. harrastuksiin, "poikien lajeihin", koska mun mielestä noi tyttöjen baletti-taitoluistelu-muodostelmaluistelu-rytminen voimiste-jäätanssi-showtanssi yms... nyt vaan on aika oks noin niin kuin kasvatuksellisessa ja kehittävässä mielessä... siis mihin suuntaan ne tyttöjä muokkaavat.[/QUOTE]
En mä perinteistä tiedä, mutta minä oon 35 v ja jo mun lapsuudessa jalkapallo oli näillä nurkilla ihan yhtä lailla tyttöjen kuin poikienkin harrastus. Ja kilpatanssissa näki poikia tyttöjen joukossa. Saati sitten pesäpallo, sulkapallo, tennis, yleisurheilu...kaikki ne oli jo silloin ihan yhtä paljon tyttöjen lajeja kuin poikienkin. Saati sitten nyt.

Minä en näe mitään pahaa tai arveluttavaa voimisteluharrastuksessa, taitoluistelussa, tanssissa...aivan upeita liikuntamuotoja ja harrastuksia nekin ovat. Mutta olen kyllä huomannut sen, että nykyään on vähän niinkuin kiellettyä olla sellainen tyttö, joka haluaa pukeutua vaaleanpunaiseen tylliunelmaan ja tanssia balettia. Mitä taas en todellakaan ymmärrä.

Itse harrastin lapsena sekä joukkuevoimistelua että jalkapalloa, ja ihan yhtä tervehenkisiä ne molemmat olivat. Sanoisin, että voimistelujoukkueessa oli ehkä tervehenkisempääkin - jalkapalloon kuului jo hyvin nuorella iällä se, että turnausmatkoilla valvottiin aamuun asti ja yläasteikään ehtineet joivat alkoholiakin. Sellaista ei voimisteluleireillä ja -reissuilla koskaan esiintynyt.

Oma pian 8 v täyttävä tyttö pelaa futista, ja jumpassa kävi & alkaa käymään taas alkuvuodesta. Ja kannustan ihan siihen voimisteluunkin, todella. Cheerleadingiin haluaisi, siihenkin hänet mielelläni päästäisin, mutta ei sovi tämänhetkiseen aikatauluun ja budjettiin ikävä kyllä.

eikös esimerkiksi yhdysvalloissa pidetä jalkapalloa (soccer) pääasiassa ihan tyttöjen lajina? jollain suomijuntilla on taas välähtänyt tätä ketjua avatessaan.

Ei sillä harrastuksella niin ole väliä, kunhan lapsi tykkää siitä itse, mutta lapsia valmentavilla aikuisilla _on väliä. Hyvä, tervejärkinen ja kannustava valmentaja on kaiken A ja O.

Tyttöjen lajeissa on omat hyvät puolensa ja poikien lajeissa omat hyvät puolet. Nykyään onneksi ei ole tyttöjen lajeja ja poikien lajeja, vaan jokainen lapsi voi valita lajin oman persoonallisuutensa mukaan. Toiset ovat luonnostaan täydellisyyteen pyrkiviä ja se on hyväksi monissa tyttöjen lajeissa, tosin niissäkin pitää ymmärtää, että aina ei voi olla paras ja sekin kasvattaa. Toisaalta niissä lajeissa oppii täsmällisyyttä jne...

Pokien lajit ovat usein joukkuelajeja ja voimaan, nopeuteen perustuvia ja ihan hyviä monille pojille. Joukkueessa pelaaminen vatii toisten huomioimista ja sosiaalisuutta, jota on poikien ihan hyväkin oppia, kun se tuntuu aika vaikealta taidolta nykyaikana.

Yhteistyössä