Onko teidän mielestä suomenruotsalainen jos...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Onko henkilö suomenruotsalainen jos hänen suvussaan ei kukaan koskaan ole ollut ruotsalainen? Ystäväni mummo aikoinaan on tullut Vaasaan venäjältä eli he ovat oppineet puhumaan ruotsia ennen suomen kieltä. Mielstäni tälläinen ihminen ei ole suomenruotsalinen, hän on vain henkilö joka on asunut ruotsinkielisellä alueellä, ei se tee kenestäkään suomenruotsalaiseksi. Eli jos lapseni syntyisi vaikka Sipooseen niin olisiko hän suomenruotsalainen?

Mitä mieltä te olette?

Jos heillä on kotikielenä ruotsi, niin silloin heitä voi sanoa suomenruotsalaisiksi. Suurimmalta osalta suomalaisia löytyy ne ruotsalaisjuuretkin yhtälailla kuin venäläisetkin, kun tarpeeksi pitkälle kaivellaan, kun tämä maa on ollut molempien vallan alla historiassa.

Kotona käytettävä kieli määrittelee pitkälti tuon suomenruotsalaisuuden. Jos te siellä Sipoossa sen syntyvän lapsen kanssa puhutte pelkästään ruotsia, niin voit kutsua häntä suomenruotsalaiseksi :laugh:

Suomenruotsalaisella tarkoitetaan henkilöä jonka ykkös- ja kotikieli on ruotsi. Tässä ei tarkoiteta sitä, että henkilö olisi ruotsalainen, vaan ihan suomalainen kumminkin. Ruotsalaisella pohjanmaalla asuu monia sukujuuriltaan vietnamilaisia, joiden kotikieli on ruotsi. Hekin ovat suomenruotsalaisia.

Suomenruotsalainen on suomalainen, joka puhuu äidinkielenään ruotsia. Tilastollisesti et saa lastasi suomenruotsalaiseksi muuttamalla hänen kirjojaan Sipooseen, mutta voit kyllä muuttaa hänen viralliseksi äidinkielekseen ruotsin.

Suomenruotsalaisella tarkoitetaan henkilöä jonka ykkös- ja kotikieli on ruotsi.

Kyllä minä pidän suomenruotsalaisena myös henkilöä, jonka vain toinen vanhemmista puhuu ruotsia. Kotikielenä voi tällöin olla (koko) perheen kesken suomi.

Toisaalta en taas pidä omia lapsiani suomenruotsalaisina, koska heidän isänsä on ruotsalainen, vaikka meillä onkin kotikielenä ruotsi ja suomea eivät oikeastaan edes osaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;29068604:
Kyllä minä pidän suomenruotsalaisena myös henkilöä, jonka vain toinen vanhemmista puhuu ruotsia. Kotikielenä voi tällöin olla (koko) perheen kesken suomi.

Toisaalta en taas pidä omia lapsiani suomenruotsalaisina, koska heidän isänsä on ruotsalainen, vaikka meillä onkin kotikielenä ruotsi ja suomea eivät oikeastaan edes osaa.

Saanko kysyä miksi lapsesi eivät oikeastaan osaa edes suomea? Oletko itse suomenkielinen? Miksi et puhu lapsillesi suomea? Tiedän kaksi perhettä, jossa toinen vanhemmista ei ole puhunut lapsilleen omaa kieltään (toinen ruotsia, toinen ranskaa), ja molemmissa tapauksissa lapset ovat olleet siitä myöhemmiin pahoillaan, että eivät ole oppineet toisen vanhemman kieltä. Itse asiassa kaksi heistä nyt opiskelee toisen vanhemman äidinkieltä vieraana kielenä. Eli jos olet suomenkielinen, suosittelisin puhumaan lapsillesi suomea.

Alkuperäinen kirjoittaja Björn;29068604:

Olen itse kaksikielisestä perheestä. Isä suomenkielinen ja äiti ruotsinkielinen. Me lapset, 3kpl. puhuimme kummallekin vanhemmalle heidän ominta kieltään, joten olemme kaksikielisiä lapsia edelleen, vaikka jo eläköityneitä. Yksi sisar pitää itseään suomenruotsalaisena ja minä toisen sisaren kanssa suomenkielisenä. Hullua vaan, että keskenämme puhumme useimmiten ruotsia. Lapsemme sitten ovat ihan suomenkielisiä.

[QUOTE="vieras";29068548]Jos heillä on kotikielenä ruotsi, niin silloin heitä voi sanoa suomenruotsalaisiksi. Suurimmalta osalta suomalaisia löytyy ne ruotsalaisjuuretkin yhtälailla kuin venäläisetkin, kun tarpeeksi pitkälle kaivellaan, kun tämä maa on ollut molempien vallan alla historiassa.

Kotona käytettävä kieli määrittelee pitkälti tuon suomenruotsalaisuuden. Jos te siellä Sipoossa sen syntyvän lapsen kanssa puhutte pelkästään ruotsia, niin voit kutsua häntä suomenruotsalaiseksi :laugh:[/QUOTE]

Mitä raakut. Suomessa on monen monta ruotsalaisempaa kuntaa kuin Sipoo. Kyllä valtaosa sipoolaisisista on suomenkielisiä; mutta fiksuja. Useat osaavat myös ruotsia. ja toisinpäin sanoisin kaikki. Ja se on sitä yleisesti fraasina käytetty RIKKAUS.

Mitä raakut. Suomessa on monen monta ruotsalaisempaa kuntaa kuin Sipoo. Kyllä valtaosa sipoolaisisista on suomenkielisiä; mutta fiksuja. Useat osaavat myös ruotsia. ja toisinpäin sanoisin kaikki. Ja se on sitä yleisesti fraasina käytetty RIKKAUS.

Tiedän näitä ruotsalaisempia kuntiakin, niissähän ei edes kaupoissa tahdota palvella suomeksi lainkaan. Ruotsalaiselta pohjanmaaltahan noita löytyy. Ap:n logiikalla se, että lapsi syntyy siellä Sipoossa, niin se tekisi lapsesta automaattisesti suomenruotsalaisen jos kerta parin sukupolven takaisten venäläisten jälkeläisistä voi tulla suomenruotsalaisia :laugh:

Suomenruotsalaisella tarkoitetaan henkilöä jonka ykkös- ja kotikieli on ruotsi. Tässä ei tarkoiteta sitä, että henkilö olisi ruotsalainen, vaan ihan suomalainen kumminkin. Ruotsalaisella pohjanmaalla asuu monia sukujuuriltaan vietnamilaisia, joiden kotikieli on ruotsi. Hekin ovat suomenruotsalaisia.

Joo, jos ovat vaan sukujuuriltaan vietnamilaisia. Jos ovat muuttaneet Vietnamista, eivät ole. Suomenruotsalaiset ovat ruotsin kieltä äidinkielenään puhuvia syntyperäisiä Suomen asukkaita.

Ruotsinkielinen pohjanmaa eikä ruotsalainen pohjanmaa.

Suomenruotsalainen ei ole ruotsalainen, joka asuu Suomessa vaan suomalainen, joka puhuu äidinkielenään ruotsia.

Suomenruotsalaisuus on käsitteenä aika kiero, se kun ei ole kansallisuus vaan kieli.
Eli suomenruotsalainen ei viittaa mitenkään Ruotsalaiseen kansalaisuuteen vaan siihen että puhuu ruotsia, aika outoa.