Onko teidän mielestä ihmisellä OIKEUS olla käymättä töissä, jos ei halua/viitsi?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ehdottomasti olen sitä mieltä, että jokaisella pitäisi olla oikeus valita käykö töissä vai ei.
Kannatan kansalaispalkkaa. Joka jannulle 1300 euroa kuussa käteen. Ja mitä tämä maksaisi? Ei yhtään sen enempää kuin nykyinen järjestelmä. Nimittäin toimeentulotuki ja asumistuki voitaisiin lakkauttaa. Ne jotka haluaisivat enemmän rahaa, saisivat käydä töissä. Niitäkin löytyisi aivan varmasti tarpeeksi.

Siis 1300? :o

Mun PALKKA ei edes ole noin paljoa. Ihan varmasti maksais tuo systeemi enempi, sillä tuollasia summia ei tienata asumistuella ja tt-tuella.

Ja se tiedetään jo, ettei suuri osa ihmisistä tekisi töitä jos tuollasia summia saisi ilmankin. Passivoivat tuet lopetettava. Työllä on oltava tarkoitus.

Ehdottomasti olen sitä mieltä, että jokaisella pitäisi olla oikeus valita käykö töissä vai ei.
Kannatan kansalaispalkkaa. Joka jannulle 1300 euroa kuussa käteen. Ja mitä tämä maksaisi? Ei yhtään sen enempää kuin nykyinen järjestelmä. Nimittäin toimeentulotuki ja asumistuki voitaisiin lakkauttaa. Ne jotka haluaisivat enemmän rahaa, saisivat käydä töissä. Niitäkin löytyisi aivan varmasti tarpeeksi.

Ei oo kyllä mitenkään mahdollista noin suuri kansalaispalkka kaikille, joku puolet tai vajaa tuosta kai on laskelmilla todettu mahdolliseksikin, joka siis korvaisi kokonaan koko sosiaaliturvasysteemin eli toimeentulotuen, asumistuen, opinto- ja työttömyystuet.

Itse kyllä sinällään olen kansalaispalkan kannalla, että työnteon pitäisi aina olla työntekijälle kannattavaa. Mitä se nykyään ei ole, tulotaso saattaa pudota töihin menon myötä kun huomioi erilaiset lisäkulut, joita työssäkäynnistä tulee verrattuna siihen, että on vaan kotona (esim. työmatkakulut). Mutta tuo 1300 kuussa on ihan utopistinen määrä.

On. Mutta ei ole oikeutta repiä elantoa toisten selkänahasta (valitettavasti sitä tekee myös niitä jotka käy töissä, korkeammat asemat).

Vika on järjestelmässä joka tekee sen miksi työnteko ei houkuta ollenkaan ja mahdollistaa laakereillaan makaamisen. Toisaalta, mun mielestä 8h työtä päivässä on liikaa. Kun ottaa huomioon että kotonakin työtä vielä riittää. Milloin ihmiset ehtii rentoutua, tai ajatella, kriittisesti varsinkaan? (Pitkät työpäivät onki hyödyllistä niille jotka maata tahtoo johtaa, ei jakseta enää pohtia asioita, ollaan lampaita.)

Alkuperäinen kirjoittaja hirnu:
Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:
Minusta työt eivät tee ihmisestä arvokkaampaa, eikä mielestäni ole inhimillistä pakottaa kaikkia ihmisiä mihin tahansa paskahommiin terveydenkin kustannuksella. En katso mitenkään ihaillen niitä, jotka vain "loisivat", mutta ihan oikeasti en usko että tämä on todellisuudessa mikään suuri osa ihmisistä. Melkein kaikille kelpaa joku perushomma, josta saa sen verran palkkaa että elää mukavasti. Minusta on oudompaa jos joku ottaa asiakseen koko ajan valittaa ja narista siitä, mitä muut tekee tai eivät tee.

Työllistymistä voisi tukea monilla tavoin, mutta mielestäni ihmisten nälkään näännyttäminen tai asunnottomuus ei ratkaise asiaa. En todellakaan tue mitään harjoittelijoiden ja pätkätöiden pyörittäjiä. Kyllä kummasti niitä hakijoita löytyy aina satakertainen määrä paikkoihin kun joku tarjoaa jotain ihmisarvoista työtä.

Ulkoistetaan kaikki paskahommat mamuille niin me suomalaiset voidaan loistaa niissä ns Oikeissa töissä :xmas:
Tätähän jotkut ehdottavat ihan tosissaan. Ja syyttelevät muita ihmisiä rasisteiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja hirnu:
Kyllä mun mielestä ihmisen tulis voida olla ylpeä työstään, oli se sitten vessojen kuurausta tai mitä tahansa. Pidän paljon suuremmassa arvossa sellaista, joka tekee työtä elantonsa eteen - oli sitten jotain paskahommaa - ku sellasta joka katsoo olevansa liian hieno alentuakseen moiseen ja sitten elelee muitten rahoilla.

Työ on arvokasta ja arvostettavaa. Aina ei pelkällä peruskoulupohjalla voi saada sitä unelmatyötä hyvällä palkalla. Jos ei rahkeet riitä hyvään paikkaan niin sitten on tehtävä niitä paskahommia. Jos ei rahkeet mukamas riitä paskahommiin niin putoaa mun arvostusasteikossa kilometrin maan alle. Toki oikeasti työkyvytön on eri asia.
Samaa mieltä me tästäkin ollaan. En minä tarkoita paskahommalla automaattisesti kaikkea vähemmän glorifioitua hommaa. Jokaiselle meille on omat paskahommat, jota ei kroppa ja/tai polla kestä. Yleensä ottaen ihmiset tuntevatkin ylpeyttä hommistaan, mutta ei se oikeuta nostamaan nokkaa niille, jotka syystä tai toisesta eivät ole samassa asemassa.

Ja kaikista olennaisin pointti oli se, että joka paikassa maristaan näistä loisijoista jotka "ei tee mitään eikä edes halua". Paskapuhetta. Jos ei jotain alkkiksia ja mustalaisia lasketa, niin aiiiika pieni se on se vähemmistö joka huvikseen missään loisii. Kyllä nuo työt tuntuu kelpaavan jos kullekin. Jokaisesta ei kuitenkaan ole edelleenkään joka hommaan, ja jotkut työpaikat on kyllä sellaista salli-mun-nauraa-kusetusta että niihin ei pitäisi kenenkään suostua.

Minut ja mies on kasvatettu niin, että omillaan pitää tulla toimeen ja aina on yritettävä. Työnteko ei ole läheskään aina hauskaa, mutta se on välttämätöntä. Siksipä ei esim. sosiaalitukeen ole turvauduttu, vaikka joskus olisi oltu kai oikeutettujakin. Myöskään vanhempien rahapussille ei ole menty, vaan ajokortit on ajettu omilla tuloilla, opiskeltu on työnteon ohella ja lainarahoilla, asunto hankittu ja nyt maksetaan lainaa jne.jne.
Henkilökohtaisesti minuun on myös iskostunut ajatus siitä, että naisella on hyvä olla oma ammatti, tulot ja oma tila, toisesta riippuvaiseksi ei kokonaan kannata ryhtyä. Itsenäisyys on hyvä säilyttää. Tästä huolimatta tai johtuen on myös jaettu perhevapaita, eli kumpikin on tehnyt osansa.
Lapset oppivat myös ettei raha kasva puissa, eikä isin lompakko avaudu aina kättä ojentamalla.

Minut ja mies on kasvatettu niin, että omillaan pitää tulla toimeen ja aina on yritettävä. Työnteko ei ole läheskään aina hauskaa, mutta se on välttämätöntä. Siksipä ei esim. sosiaalitukeen ole turvauduttu, vaikka joskus olisi oltu kai oikeutettujakin. Myöskään vanhempien rahapussille ei ole menty, vaan ajokortit on ajettu omilla tuloilla, opiskeltu on työnteon ohella ja lainarahoilla, asunto hankittu ja nyt maksetaan lainaa jne.jne.
Henkilökohtaisesti minuun on myös iskostunut ajatus siitä, että naisella on hyvä olla oma ammatti, tulot ja oma tila, toisesta riippuvaiseksi ei kokonaan kannata ryhtyä. Itsenäisyys on hyvä säilyttää. Tästä huolimatta tai johtuen on myös jaettu perhevapaita, eli kumpikin on tehnyt osansa.
Lapset oppivat myös ettei raha kasva puissa, eikä isin lompakko avaudu aina kättä ojentamalla.

Tähän kuitenkin lisään, että on ihmisiä jotka ilman "omaa syytään" ovat esim. takausvelan vuoksi joutuneet ahdinkoon ja tulevat hädin tuskin toimeen, sairaseläkeläiset joutuvat pärjäämään pienillä tuloilla, monella eläkeläisellä on tiukkaa, samoin omaishoitajalla, työttömäksi tai lomautetuksi joutuneen ei ole aina helppoa löytää töitä jne. eli en tosiaankaan tuomitse, jos joku olosuhteiden pakosta joutuu turvautumaan toimeentulotukeen ja niin edelleen.

Joo, minäkin kannatan kansalaipalkkaa, mutta tuo 1300 on ihan epärealistinen.
:saint:

Yhteistyössä