Onko teidän mielestä ihan ok, että lapsi saa elatusmaksua vain 150 euroa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Lapsi jo melkein teini-ikäinen 11v, että meneehän sitä rahaa enemmän kuin pienempään lapseen. Ja tuo elatusmaksu on pysynyt samana kuusi vuotta.

Lapsen isällä työpaikkakin vaihtunut, mistä sitä tietää minkä verran tienaa. Omien sanojen mukaan tietenkin on paska palkka, ettei vaan tarvis yhtään enempää elatusmaksuja maksaa.

Ollaan lapsen isän kanssa ihan hyvissä väleissä ja tiedän ettei mielellään antais yhtään enempää. Että jää vaan rahaa ryyppäämiseen.

Onks toi nyt ihan ok, paljon te saatte tuon ikäisestä lapsesta elatusmaksua? Ja lapsen isä ei tosiaan osta yhtään mitään lapselle, eikä osallistu hankintoihin. Lastaan tapaa harvoin.

Mun lapsesta 13v on maksettu elaria samaa summaa vain idexikorotuksella tullut korotukset, yhdessä vaiheessa oli 118e, sitten 123e ja nyt olen saanut 129e/kk , ei haittaa vaikka rahaa menee maksan mieluusti omasta pussista.

Minä saan kelalta sen 143 euroa tms. Ja ainakin tähän mennessä se on hyvin riittänyt :) Toki jos lapselleen jotain "erikoisempaa" haluaa siitä on maksettava enemmän. Se on sitten eri asia, onko se lapsen tarve vai vanhemman ja kenen velvollisuus siitä tarpeesta on maksaa...?

Minä en koskaan saanut senttikään paskajuopolta. En saatana senttiäkään. Oman äitinsä perinnönkin se ryyppäs.

Siis maksaako Kela nykysin jos mies ei maksa? Olishan se kiva ollu saada 80-90 luvuilla 286 euroo kuussa (2 lasta) eli 1800 markkaa. Voi herra ISÄ. Vieläkin vituttaa tuo paskaisä.

Kai se lähivanhemmankin panos lasketaan mukaan, eli 150e etävanhemmalta, saman verran lähivanhemmalta ja lapsilisä siihen päälle, niin se on 400e.
Monesti oon miettinyt, et valitetaan et 140e elareita, ei siitä oo mihinkään, mut eihän sen olekaan tarve elättää lasta sillä summalla.

Mä saan sen noin 140 kelalta 16-vuotiaasta. Eihän se oikeesti riitä. Kyllä mulla ainakin menee lapseen kuussa lapsilisän ja elatustuen jälkeen paljon enemmän kun toi 140 euroo. Enkä ite tienaa paljookaan. Mutta ruuat, vesi. lapsen käyttämä sähkö, jos lapsen osuuden vuokrasta laskee (kun pitää kuitenkin olla isompi asunto), puhelinkulut, vaatteet, kaikki päivittäistarvikkeet jne. niin ei tosiaan riitä teinin elatukseen 2 elatustuen suuruista summaa (molempien vanhempien osuus) ja lapsilisä. Eihän siitä tuu ku 380/kk ja kyllä menee enemmän! Silti olen mieluummin lähivanhempi ja saan aikaa lapseni kanssa.

[QUOTE="vieras";24621601]Kai se lähivanhemmankin panos lasketaan mukaan, eli 150e etävanhemmalta, saman verran lähivanhemmalta ja lapsilisä siihen päälle, niin se on 400e.
Monesti oon miettinyt, et valitetaan et 140e elareita, ei siitä oo mihinkään, mut eihän sen olekaan tarve elättää lasta sillä summalla.[/QUOTE]

Näinhän se on. Elatusmaksut voi toki tarkistaa tasaisin väliajoin ja tietääkseni se nousee viimeistään silloin, kun lapsi täyttää 13. Mutta kannattaa muistaa, että lähivanhemmallakin on elatusvastuu ja se otetaan huomioon elatusmaksuja laskettaessa.

Voi jeesus sentään. Tietenkin sen voi lasketuttaa uudelleen. Mutta ei sillä elarimäärällä ole tarkotus lapsen elämistä, vaatteita ja harrastuksia maksaakaan. Ota huomioon myös oma osuutesi ja lapsilisä.

Alkuperäinen kirjoittaja täh?;24621650:
Niin ja siis vielä sitten lähivanhemman osuus. Hurjaltahan summa kuulostaa, kun äitinä saan ite noin 400€ ja rapiat/kk käyttörahaa.

No mul ois ainakin yks huone vähemmän tässä asunnossa ja asumiskulutkin siis tosi paljon pienemmät, jos ei lapsi asuis mun kanssa. Jo siihen menee puolet tosta summasta. Ja kun laps käy ehkä kerran kuussa isällään (ei aina ees sitä), on kaikki ruokakulut mulla. Samoin ostan kaikki vaatteet ja kengät, maksan puhelinkulut (20e/kk), lapsen käyttämän sähkön, vesimaksun (15e/kk), kulkemiset bussilla (noin 40/kk), lukion kirjat, vihot jne. Ei riitä eikä oo tosiaan mulle käyttörahaa!

[QUOTE="mamma";24621684]No mul ois ainakin yks huone vähemmän tässä asunnossa ja asumiskulutkin siis tosi paljon pienemmät, jos ei lapsi asuis mun kanssa. Jo siihen menee puolet tosta summasta. Ja kun laps käy ehkä kerran kuussa isällään (ei aina ees sitä), on kaikki ruokakulut mulla. Samoin ostan kaikki vaatteet ja kengät, maksan puhelinkulut (20e/kk), lapsen käyttämän sähkön, vesimaksun (15e/kk), kulkemiset bussilla (noin 40/kk), lukion kirjat, vihot jne. Ei riitä eikä oo tosiaan mulle käyttörahaa![/QUOTE]

Mutta en siis valita, mieluummin olen lähivanhempi. Ainoastaan totean, että ei se oikeasti riitä teinin elättämiseen, vaikka laskis molempien osuuden sekä lapsilisän.

[QUOTE="mamma";24621705]Mutta en siis valita, mieluummin olen lähivanhempi. Ainoastaan totean, että ei se oikeasti riitä teinin elättämiseen, vaikka laskis molempien osuuden sekä lapsilisän.[/QUOTE]

Ja varsinkaa sit ei riitä, ku 17-vuotiaana loppuu lapsilisäkin.

[QUOTE="mamma";24621705]Mutta en siis valita, mieluummin olen lähivanhempi. Ainoastaan totean, että ei se oikeasti riitä teinin elättämiseen, vaikka laskis molempien osuuden sekä lapsilisän.[/QUOTE]

No ei sen pidä riittääkkään hyvänen aika! Vai oletko oikeasti sitä mieltä, että lapsen isän pitää maksaa tasan puolet lapsen kuluista, asumisesta, harrastuksista?

-

Monet ei tunnu käsittävän sitä lähivanhemman ja etävanhemman eriäväisyyttä. Ei kulujen olekaan tarkoitus mennä puoliksi. Lopettakaa valitus ja antakaa lapsenne sinne etävanhemmalle pysyvästi, ni voitte sitten maksaa elareita sinne suuntaan.

[QUOTE="vieras";24621773]No ei sen pidä riittääkkään hyvänen aika! Vai oletko oikeasti sitä mieltä, että lapsen isän pitää maksaa tasan puolet lapsen kuluista, asumisesta, harrastuksista?

-

Monet ei tunnu käsittävän sitä lähivanhemman ja etävanhemman eriäväisyyttä. Ei kulujen olekaan tarkoitus mennä puoliksi. Lopettakaa valitus ja antakaa lapsenne sinne etävanhemmalle pysyvästi, ni voitte sitten maksaa elareita sinne suuntaan.[/QUOTE]

Miks ei pitäis? Mutta kuten sanottu EN VALITA olen mieluummin lähivanhempi.

Kyllä mä ainakin lasken lapsen menoiksi osa vuokrasta (tarvii oman huoneen), vaatteet, kengät, ruoka, harrastus, pyörä, sukset, luistimet, koulutarvikkeet, matkat, bussilippu/kortti yms.

Eli ei todellakaan riitä edes 400 euroa.

[QUOTE="vieras";24621773]No ei sen pidä riittääkkään hyvänen aika! Vai oletko oikeasti sitä mieltä, että lapsen isän pitää maksaa tasan puolet lapsen kuluista, asumisesta, harrastuksista?

-

Monet ei tunnu käsittävän sitä lähivanhemman ja etävanhemman eriäväisyyttä. Ei kulujen olekaan tarkoitus mennä puoliksi. Lopettakaa valitus ja antakaa lapsenne sinne etävanhemmalle pysyvästi, ni voitte sitten maksaa elareita sinne suuntaan.[/QUOTE]

Kyllä pitäisi. Ja jossain tapauksissa etävanhempi maksaakin. Eipä lapsen isä halua lasta sinne asumaan. Vähällä etävanhempi pääsee.

[QUOTE="mamma";24621796]Miks ei pitäis? Mutta kuten sanottu EN VALITA olen mieluummin lähivanhempi.[/QUOTE]

Miksi etävanhemman pitäisi maksaa lapsen asumiskuluja tasapuolisesti lähivanhemman kanssa? Mun mielestä olis parempi hoitaa se isän ja lapsen suhde kuntoon, kerran kuussa tapaaminen on todella vähän ja vieraannuttaa nopeasti. Jos tapaamiset on isästä kiinni, niin kannattaisi järkeä sillekin takoa, se on vuosien päästä ikävä muistella menneitä.

[QUOTE="vieras";24621830]Miksi etävanhemman pitäisi maksaa lapsen asumiskuluja tasapuolisesti lähivanhemman kanssa? Mun mielestä olis parempi hoitaa se isän ja lapsen suhde kuntoon, kerran kuussa tapaaminen on todella vähän ja vieraannuttaa nopeasti. Jos tapaamiset on isästä kiinni, niin kannattaisi järkeä sillekin takoa, se on vuosien päästä ikävä muistella menneitä.[/QUOTE]

Joo munki mielestä pitäs hoitaa lapsen ja isän suhde kuntoon. Ja lapsenkin. Se itkee, miks isä ei välitä. Tuu takoon sille järkee päähän, mua ei ole 12 vuoden aikana uskonu.

Yhteistyössä