Onko teidän kaikkien syksyllä eskariin/ekaluokalle menevillä lapsilla jo säännöllisiä ohjattuja harrastuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meidän poika (joulukuussa 6v eli nyt 5,5v) ei harrasta mitään säännöllistä. Nyt kesällä oli 2 viikkoa kestänyt jalkapallokoulu ja kerran on käynyt vesipeuhulassa, joka kesti myös 2 viikkoa. Näiden kanssa jo on ollut vähän nihkeää, olisi mieluummin halunnut kotiin.

Ei ole mitenkään kovin liikunnallinen, joten toisaalta olisi hyvä tukea liikunnallista kehitystä jollain kivalla harrastuksella.

On ihan kokopäivähoidossa ja eskarin lisäksi tulee olemaan syksyllä iltapäivät hoidossa klo: 16.15 saakka ma-pe. Poika itse ei ole ilmaissut kiinnostustaan mihinkään harrastamiseen. Itse mietin olisiko riittävä, jos jotain uimakouluja pari kertaa vuodessa kävisi eskarin ja hoidon lisänä?

Entäs tulevat ekaluokkalaiset? Harrastaako he jo kaikki jotain? Mietin tätä jo nyt, koska tuntuu ettei ekaluokan alku olisi sen parempi aika aloittaa harrastusta kuin eskarin alkukaan, silloinhan tulee hirveästi kaikkea uutta ja iltapäiväkerhot on hälyisiä...

Meillä tyttö menee jo toiselle mut ei oo ollu eskarissa/ekalla harrastuksia kuin vasta nyt keväällä alotti yhden. Ei ole tarvinnut iltapäivähoitoo joten ollut aika lyhyviä päivät, mutta kuitenki välillä tosi väsyttäviä päiviä. Mun mielestä tuo on jo tarpeeksi kun vielä koulun jälkeen on ilttiksessä, ellei sitten lapses halua kovasti aloittaa jotain tiettyä harrastusta.

Meillä poika 6v ja menee sylsyllä eskariin. Ei ole harrastuksia eikä ole niistä kiinnostunut. Kävi jumpassa ja uimakoulussa, mutta nekin oli väkipakolla. Ei tykkää ja jännittää tuollaisissa asioissa. On muutenkin sellainen taiteilija-tyyppi eikä urheilija. Uimakoulussa vielä jotenkin viihtyi kun pikkusiskokin oli siellä. En ole pakottanut mihinkään.

1. lk menijällä yksi harrastus, muuta ei tarttekaan kun iltapäiväkerho on liikuntapainotteinen. Pidän noita tosi tärkeinä, muuten ei koululaisen tule liikuttua tarpeeksi kun koulumatkakin lyhyt ja pihalta puuttuvat kaverit.

6v eskarin aloittava tyttö, eikä ole harrastuksia, eikä varmaan tulekkaan mitään säännöllisiä juttuja ennen kun pääsee itse niihin kulkemaan.Meidän työajat on sen verran epäsäännölliset et osallistuminen ei oikein onnistuis.

Kiitos vastauksista! Eli ei tarvitse paineita ottaa.
Meillä toisaalta on sama tilanne kuin tuolla alla lainaamallani vastaajalla, eli meillä kun on pitkänmatkalainen kyseessä niin menee kyydityksellä sekä eskariin että vuoden päästä sitten kouluun ja pihalla ei ole meilläkään leikkikavereita. Poika lisäksi myöskään ei urheilullinen vaan leikkii kotona mieluiten rauhallisia mielikuvitusleikkejä eli ihan Legoilla, Geomageilla, Bakuganeilla, junaradalla jne. Ulkonakin mieluummin esim. kaivelee hiekkalaatikolle luolia kuin että ajaisi polkupyörällä tai hyppisi trampoliinissä.

Kaitpa teen niin, että yritän kannustaa johonkin kerran viikossa olevaan, mutta jos ei nappaa, niin en pakota. Ehkä.

[QUOTE="vieras";23974591]1. lk menijällä yksi harrastus, muuta ei tarttekaan kun iltapäiväkerho on liikuntapainotteinen. Pidän noita tosi tärkeinä, muuten ei koululaisen tule liikuttua tarpeeksi kun koulumatkakin lyhyt ja pihalta puuttuvat kaverit.[/QUOTE]

esikoinen harrasti eskariin mennessään jalkapalloa ja harrastaa yhä, nyt menee neljännelle luokalle. Keskimmäinen harrastaa myös jalkapalloa, menee eskariin.

Mun mielestä ei mikään kiire aloittaa, jos lapsi ei itse osoita kiinnostusta aloittaa mitään harrastusta.

Ei ole harrastuksia 5v6kk pojalla, joka siis joulukuun lapsia. Kävelee, pyöräilee mielellään( apupyörätkin vielä paikallaan) pomppii ja leikkii. Kertoo varmasti itse jos haluaa osallistua johonkin lajiin.

Tartteeko edes olla.... meillä 5,5 vuotias poika tosin eskari edessä vasta vuoden päästä, mut minusta noita harrastuksia ennättää tulemaan kun hieman kasvaa... sitä paitsi meillä muitakin lapsia, joten minusta saavat kasvaa rauhassa ja katsotaan sitten miten käy ja mitä itse haluaa

Ei tarvi jos lapsi ei itse ole kiinnostunut. Miellä tyttö on harrastanut viime syksystä asti jalkapalloa ja nyt syksyllä aloittaa eskarin. Jatketaan jalista jos tyttö on edelleen innostunut. :) Kovasti kiinnostaisi musiikki ja tanssi, mutta toivon mukaan sitä musiikkia tulee siellä eskarissa.. :)

1.lk:lle mennessä oli kuvataidekoulu, mutta se jäi kun poika valitti väsymystään aina sinne lähtiessä. Niinä päivinä alkoi 8:lta koulu ja loppuviikko vielä kyseessä. Se harrastus jäi.

Kesäisin on oltu yleisurheilukerhossa ja jalkapallokoulussa. 2.luokalla kokeiltiin paria urheiluharrastusta, mutta nekin jäivät. Selkeästi on totuttelemista jo koulurytmissä ja ylimääräisiä harrastuksia kokeillaan taas 3.luokalla. Kotona liikkuu ja lukee paljon, soittaa kitaraa, osaa olla myös sosiaalinen, joten en ole huolissani vaikka "ohjattua" harrastusta ei olekaan.

Tytöt meillä innokkaammin haluavat tanssi- ja voimistelutunneille.

Meillä lapsella oli ennen eskaria muskari ja srk-kerho ( molemmat kerran viikossa. Muskari kesti tunnin, kerho 2h ). Eskarivuonna harrastuksena oli liikuntaleikkikoulu kerran viikossa. Nyt menee syksyllä kouluun ja kesäksi harrastuksina on uimakoulu ( 2 viikkoa tunnin arkipäivisin ) ja jalkapallo kerran viikossa. Muita ei ole ja syksyn harrastuksista en vielä tiedä. Mutta jonkun harrastuksen, yhteen iltaan viikossa, olin kyllä ajatellut hommata. Ne on kuitenkin tärkeitä ja kun lapsi ei ole eskarin jälkeen eikä koulun jälkeenkään tarvinnut hoitoa vaan tulee aina koulusta kotiin.

Tyttö aloittaa nyt ekaluokan, katsotaan miten jaksaa harrastaa. Aiemmin oli pari vuotta muskarissa kerran viikossa ja yhtenä iltana tenavajumpassa. Muskarin halusi lopettaa nyt keväällä, mutta ehkä jatkaa jumpassa. Haluaisi johonkin tanssijuttuun, mutta en tiedä vielä missä olisi hänenikäisilleen sopivia ryhmiä. Riippuu myös onko kyytiä, jos esim. joku luokkakaveri kävisi jossain harrastuksessa, niin voisivat jakaa kyydit. Katsotaan.. Tärkeintä on nyt, että koulu lähtee hyvin käyntiin !

poika 6v aloitti nyt eskarin eikä halua mihinkään ohjattuun harrastukseen. kaikkea ollaan yritetty ehdottaa ja osassa jopa käyty ja kaikki päättyy yleensä itkuun tai siihen, että kieltäytyy menemästä. Hän sanoi viihtyvänsä hyvin kotona ja eskarissa tykkää käydä, joten ei pakoteta mihinkään.

On eskarilaisella, ollut pari liikuntaharrastusta viikossa jo pari vuotta. Tykkää käydä ja harrastaa. jos ei tykkäisi, tuskin vietäisiin. Mikään pakko ei sii sole.

ei harrastuksia mitkä olisi säännöllisiä. UImassa käydään ja pyöräilemässä fiilisten mukaan. Lauantaisin alamme käymään koko perheen kerhossa 2h jossa myös ruokailemme yhdessä.

Lapsen elämästä tulee tressaavaa jos jatkuvasti pitää mennä joka paikkaan.

Meidän ekaluokkalaisella ja 5 vuotiaalla kummallakin on ollut ihan pienestä asti 1-2 ohjattua harrastusta. Kumpikin tykkää. Ja välillä sitten vaihdetaan, jos kiinnostus lopahtaa kuten muskaria kohtaan kävi. Kumpikin on saanut valita harrastuksensa eikä niihin tietenkään pakoteta. Kaupungin koko toki vaikuttaa, mutta aika laaja tarjonta on nykyisin lapsille monessa paikassa.

Tytär joka syntynyt -05 käy kesäisin uimakoulussa ja kerran viikossa futistreeneissä.
Talvisin on ratsastustunnit kerran viikossa ja musiikkikerho kerran viikossa.

Noiden lisäksi käydään yhdessä kerran viikossa uimassa ja satunnaisesti koko perheen voimin keilaamassa yms.

Lapsi on ollut kotihoidossa eskarin alkuun asti eli siksi ollut enemmän aikaa iltapäivätohotukselle. En kuitenkaan näe moisia mitenkään välttämättömänä. Jos ei hotsita niin ei hotsita ja jos taas haluaa harrastaa niin saa.
Kukin tavallaan.

mun 6 v poika aloitti nyt koulun, eikä mitään säännöllistä, ohjattua harrastusta ole. Eikä vielä välttämättä tule olemaan, ellei välttämättä halua. Kouluunlähtö oli jo vaikeahkoa ja on myös liikuntapainotteisessa ip-kerhossa. En koe, että siihen illoille pitää väkisin vielä jotain aikatauluttaa.

Yhteistyössä