Onko tavanomaista että pian 4kk ikäinen vauva taistelee unta vastaan ja itkee usein ennen nukahtamista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uag
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uag

Vieras
Aina on hänen ollut vähän hankala nukahtaa. Päivällä vaunuihin nukahtaa kohtuu hyvin kun ne on liikkeessä ja jatkaa sitten unia niiden pysähdyttyäkin. Usein kyllä nukkuu lyhyitä 45 min päiväunia. Yöunimle nukahtaminen nyt ollut hankalaa. Kauhea itkeminen ennen unta. Ei auta kanniskelut tms. Makoilen vieressä ja taputtelen pepulle kunnes rauhoittuu, kestää 10-20 min yleensä. Nyt ollut yöunetkin levottomampia. Ei vålttämättä itse herää aiempaa useammin mutta heiluu ja inahtelee kovasti.

Kuuluuko ikään? Jotain vinkkejä? :)

Joo ei mun kyllästymisestä kannata huolestua ;) kunhan vaan pohdin onko tämä ihan tavallista... Rintareppu meillä on ja lapsi siinä hyvin viihtyykin, mutts nukahtaa siihen vain ulkona reippaillessa :)

Aiemmin vaan nukahti pienemmän kitinäm saattelemana, nyt tulee heti iso itku!

Joo ei mun kyllästymisestä kannata huolestua ;) kunhan vaan pohdin onko tämä ihan tavallista... Rintareppu meillä on ja lapsi siinä hyvin viihtyykin, mutts nukahtaa siihen vain ulkona reippaillessa :)

Aiemmin vaan nukahti pienemmän kitinäm saattelemana, nyt tulee heti iso itku!

Ja isompana tulee sitten vielä isompi itku. Mä juuri eilen nukutin reilun tunnin (huutavaa) lasta päikkäreille. Ei nukahtanut, joten lopulta luovutin.

• Tykkää
Reactions: Äidin blogi
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30232759:
Teinihän se vasta haluaisikin valvoa yöllä :D

Totta...mutta aamulla teinit onneksi nukkuu pitkään :)

Toisin kun tuo meidän vauva. 6:15 päätti tänäänkin herättää äitinsä. Noin 3 min kuluttua poika totesi olevansa liian väsynyt heräämän...ja päätti jatkaa uniaan. Minä en enää moiseen pystynyt. Kele.

Ja isompana tulee sitten vielä isompi itku. Mä juuri eilen nukutin reilun tunnin (huutavaa) lasta päikkäreille. Ei nukahtanut, joten lopulta luovutin.

Okei... Ei kai siinä sitten jos ei väsytä... Mutta se on aikasta rasittavaa kun vauva kitisee koko päivän väsymystään kun nukkuu meillä päivisin vain pientä pätkää. Isompaa lasta voi varmaan jo enempi viihdyttää päivällä jos ei uni maistu, ts. Varmaan leikkii sitten itse tms eikä kitise koko aikaa....

[QUOTE="Eeh";30232797]Okei... Ei kai siinä sitten jos ei väsytä... Mutta se on aikasta rasittavaa kun vauva kitisee koko päivän väsymystään kun nukkuu meillä päivisin vain pientä pätkää. Isompaa lasta voi varmaan jo enempi viihdyttää päivällä jos ei uni maistu, ts. Varmaan leikkii sitten itse tms eikä kitise koko aikaa....[/QUOTE]

Mutta kun niemanomaan väsyttää. Siinä se pointti juuri onkin. Tein tänne eilen aloituksen, jossa nimenomaan ihmettelin sitä, että MIKSI ei voi nukkua, kun kerran väsyttää.

http://kaksplus.fi/keskustelu/pluss...an-voi-nukkua-kun-siihen-kerran-mahdollisuus/

Niin...onhan se rasittavaa, kun vauva kitisee väsymystään. Tänään poika heräsi 7:10 ja ensimmäisen kerran hän nukahti päikkäreille klo 11:10, jolloin hän nukkui 35 min aamupäikkärit. Ja seuraavat päikkärit hän otti iltapäivällä klo 17:15. Kesto noin 7 minuuttia. Arvaa, onko poika kitissyt tänään paljon vai vähän?

Kyllä, lasta voi viihdyttää. Lapsi on kohtuu tyytyväinen silloin, kun hän saa olla sylissä...ja häntä kannetaan ympäriinsä. Se ei siis kelpaa, että hän on sylissä ja istun sohvalla...pitää olla liikkeellä. Muutoin alkaa huuto, kun väsyttää ja vissiin vähän vituttaakin.

Meillä on molemmilla lapsilla mennyt nukkuminen vielä entistäkin levottomammaksi juuri 4kk iässä. Nukahtamisongelmaa en muista, tai siis kun ei nämä yksinkertaisesti ole nukahtaneet siinä iässä mihinkään tassutteluihin tai hyssyttelyihin vaan tissi suussa ja piste, mutta siihen ovat nukahtaneet vaivattomasti. Mutta tuo 45min. välein heräily kuului pakettiin (vauvan unisykli on noin 45-60min.), ja tiheämmin heti jos poistui yli metrin päähän.

Ihan ihmisiltä nuo nyt leikki-iässä vaikuttaa. Voimia.

Vauvan oleskelualueelta tulisi vahentaa valoja pieneksi jo hyvissa ajoin ja nukkumispaikka tulisi olla taysin pimea. Vauvaan patee ihan samat melatoniinijutut kuin aikuisiinkin ja myos levottomuutta tulisi vahentaa illalla. Ei niin, etta hirvea meininki ja telkkari pauhaa ja vauvan kanssa seurustellaan ja sitten ajan mukaan yhtakkia nostetaan noin vain petiin, vaikka on uniongelmia. Vauvat eivat ole automaatteja.

Tänään oli herätys 6:01. Ja jälleen kerran jätkä jatkoi siitä vielä tunnin verran uniaan.

Kiitti. Kah! :kieh: :laugh:

Lasken päiviä siihen, ettei mulla ole enää vauvaa. Tosin mitä nyt noita edellisiä vauvojani olen seurannut, niin valitettavasti se 1v ikä ei ole sen helpompi. Joten kaipa tässä muutama vuosi vielä menee näillä vähän nihkeemmillä unilla.

Yhteistyössä