Onko tavallistakin, että vastasyntyneeltä otetaan vapisemisen takia huumeseulaa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mulle jäi nyt kyllä paha maku suuhun synnärin toiminnasta.

Ikinä en ole edes maistanut huumeita. Raskauden aikana olin tarkka syömisistäni. Tippaakaan alkoholia en ottanut (en yleensäkään paljoa juo, vain harvoin esim. lasi viiniä), tupakoinut en ole ikinä.

Synnärillä sitten vauva tärisi pian syntymän jälkeen. Mulle ei selitelty oikein mitään siinä vaiheessa, otettiin vaan kokeita tärinän takia. Virtsaa kerättiin ja lisäksi verikokeita.

Jouduttiin olemaan sairaalassa 3 päivää ja tuona aikana kohtelu hoitajilta oli välillä jotenkin tylyn oloista mua kohtaan :( Syy selvisi sitten kotiinlähtötarkastuksessa.

Kotiinlähtötarkastuksen tehnyt lääkäri totesi että "huumeseulakin oli negatiivinen". Olin ihan että MITÄ!!??? Onko sellainen otettu. Oli kuulemma otettu. Ihan vaan tärinän vuoksi. Myöhemmin pyysin saada kotiin kaikki minusta kirjoitetut tekstit synnäriltä ja siellä tuli esiin, epäily mahdollisesta nuoren 24-v äidin päihteidenkäytöstä, otetaan huumeseula yms. Vauvalla tärinää. Yhdessä kohdassa mainittu että minä ahdistuneen oloinen!? No varmaan juu, juuri synnyttäneenä ja huonekaverin vauva huusi yöt läpeensä.

Todella ikävää joutua juuri synnyttäneenä karmeiden epäilysten kohteeksi :(

Neuvolassa vauva edelleen vähän tärisi ekoilla käynneillä ja siellä taas selitettiin, että johtuu hermoston kypsymättömyydestä ja menee itsestään ohi vauvan kasvaessa. Ei kuulemma ole lainkaan harvinaista.

Onko tällaiset hätävara-huumeseulat yleisiäkin??? Oli siinä toki muutakin syytä etsitty, suljettu pois infektioita yms.

Mietipä, että parempi noin päin, että turhaa otetaan, kuin että niitä ei otettaisi ja joku lapsi kärsisi sen takia. Älä siis ota henkilökohtaisesti. Joo, olis ne voinu varmaan nätimminkin sanoa siitä..

• Tykkää
Reactions: HoitoonVaan
Vauva nyt 4 vko ja huomenna ois neuvola. Taidanpa ottaa puheeksi... :(
Valitettavan henkilökohtaisesti tämän otan ja asia välillä vaivaa kovasti. Tänä yönä taas tuota mietin. Tietysti he tekee vain työtään siellä eikä he voi tietysti parin päivän perusteella minua ja taustojani tuntea, mutta tuntuu kyllä kurjalta.

Nyt lähden nukkumaan kun vauvakin vielä nukahti aamutirsoille. Palailen lukemaan vastauksianne! :)

Ei ole otettu mutta ei oo ollut vapisevia vauvojakaan.
Sinänsä ihan hyvä että herkästi ottavat, aina kun kaikkea ei voi äidistä nähdä ulospäin mutta asiatonta ja tosi kurjaa jos epäilysten takia sinua on kohdeltu töykeästi.
Sano vaan neuvolassa että sua on asia jäänyt mietityttämään.

Ota puheeksi. Kuten itsekin tunnut ymmärtävän, niin eiväthän he sinua tunne ja tiedä, ettet ole huumeita käyttänyt. Huumeet kun ovat valitettavan yleisiä äitienkin keskuudessa. Mutta asiasta kannattaa keskustella, jottei jää painamaan.

Minä aikoinani esikoista kun aloin odottamaan, kerroin rehellisesti että olin kokeillut hasista 16-vuotiaana. Ja siis tosiaan kerran kokeilin. Olin 30-vuotias kun sain esikoiseni. Kättärillä pyysivät lupaa ottaa huumetesti vauvalta, siis tuon kertakokeiluni myöntämisen takia. Ja siitä oli siis aikaa noin 15 vuotta. No mikäs siinä, parempihan se on että kartoitetaan, mutta kyllä pikkasen oli liioittelun makua. Päihdepuolella kun olen vielä töissäkin, niin toki tiedän että valheita tulee koko ajan asiakkaiden suusta. No toista kun odotin niin en sanonut mitään, oli eri terkka. Mutta kummasti vaan Kättärillä vauvan synnyttyä taas kysyivät saavatko ottaa testin. Eli ilmeisesti tietoihini on tuo kokeilu merkattu. No kaksi seuraavaa syntyivätkin toisella puolella maata, eikä enää tuon testin tekoa kysytty.

Ap, toki ota puheeksi asia, tuollaiset jää vaivaamaan. Mutta tosiaan parempihan se on että tällaisia ylilyöntejä tehdään, kuin että oltaisiin liian varovaisia. Mutta kyllä heidän pitäisi osata asiat eri tavalla hoitaa, tuosta voit tehdä huomautuksenkin. Mutta juttele neuvolassa :)

Ei otettu pojalta vaikka tärisi ja laihtui. Leikkasivat kielijänteen kun imuote oli väärä ja ei saanut maitoa kunnolla eikä antaneet korviketta. Nälässä tärisi. Ota asia puheeksi neuvolassa. Hyväähän hoitajat ovat tarkoittaneet.

Mä opin aiemman duunin kautta, että ihmisistä ei yleensä näe päällepäin
(kuin ääritapauksissa) päihteidenkäyttöä.
Ymmärrän, että sua ap loukkaa tuollainen epäily (loukkaisi minuakin),
mutta niin raaka tämä maailma on, että työntekijöiden pitää ottaa kaikki
riskit huomioon.
Hyvin harva etenkään lapsen juuri saanut päihteiden väärinkäyttäjä
uskaltaa / haluaa kertoa käytöstään. Häpeä on suuri ja pelko siitä, että
lapsi otetaan huostaan.

Muista, että testitulokset eivät valehtele ja NE OVAT FAKTAA, toisin
kuin epäilyt. Sairaalan papereissa on asiasta merkintä ja kun siinä
lukee että huumeseula negatiivinen niin siinä asiassa ei ole enää
mitään tulkinnanvaraa!

Minäkin suosittelen sua puhumaan asiasta neuvolassa ja
mahdollisesti sairaalankin kanssa kun se vaivaa.

Oikein paljon onnea sinulle lapsestasi, toivon teille kaikkea hyvää!:hug:

Meillä vauva tärisi ja ihan vaan sokereita testailtiin.. (mitkä olikin sitten syynä tärinään), ei ole kyllä tullu mieleenkään että olisivat ottaneet minkään takia mitään huumetestejä! ... Vaikka käyttäydyinkin ihan hullusti, hormonit oli niin sekasin :-D

Sinuna ottasin puheeksi neuvolassa, jos häiritsee tuo. Kyllä mua häiritsis..

Minun esikoiseni nyki synnytyslaitoksella niin että vauva joutui olemaan viikon sairaalassa, ja testejä otettiin jos jonkinmoista. Lääkäri huutaen tivasi että onko minulla herpes ja onko mahdollista että on ja minä itken takaisin että ei minulla kyllä ole koskaan sellaista ollut :'( Silloin se tuntui tosi pahalta mutta sittemmin olen ajatellut että kaikki ajattelivat vain vauvan parasta. Ja kaikki oli kuitenkin lopulta hyvin ja nykimiset pelkkiä refleksejä joten asia unohtui ajan kuluessa.

Mutta puhu nyt ihmeessä neuvolassa tms asiasta kun se sinua häiritsee!

Voimia ap! Sinulla on oikeus olla loukkaantunut, sinua on kohdeltu törkeästi! Oli miten vaan "vauvan parhaaksi" mutta silti asia on hoidettu väärin ja sinua kunnioittamatta. Sinun kanssasi olisi pitänyt keskustella asiasta viimeistään siinä vaiheessa kun tulokset tulivat. Sekä testistä että siitä, mistä sinua on epäilty. Ja tuo asia pitäisi myös korjata papereihisi, koska on ihan satavarma, että kun seuraavaa vauvaa menet hakemaan, tuo asia nousee esille. Valitettavasti!

Mulla on kanssa parilta kaverin vauvalta otettu huumeseula. Toinen tyhmänä sanoi kun neuvolassa kysyttiin huumeiden käytöstä että on kerran teini-ikäisenä polttanut pilveä. Siitä sitten tuli merkintä korttiin että käyttänyt huumeita.

Toinen äiti taasen oli käyttänyt raskausaikana paniikkihäiriöön rauhoittavia. Näille molemmille kerrottiin ihan asianmukaisesti mistä kyse ja miksi testi otetaan. Molempien vauvoilla testi oli negatiivinen.

Ymmärrän että ovat sen ottaneet mutta olisivat voineet kyllä käyttäytyä vähän tahdikkaammin. Törkeää jos hoitsun naamasta näkee että se miettii kohdatessa että "narkki", ja täysin ilman syytä! Puhu neuvolassa asiasta!

Mulle itselle yritettiin väkisin tyrkyttää aikaa päihdehoitajalle. Ultrassa kysyttiin että olisiko tarvetta koska sain silloisesta audit-testistä yhden pisteen liikaa. Jälkeenpäin oli papereihin kirjattu että ei ole tullut vastaanotolle sovittuna aikana. Itkin asiaa neuvolalääkärille ja hän sanoi että pitää pyytää oikaisua papereihin. Ja alkoa en ole ottanut pisaraakaan raskauden aikana, mutta silti tää härdelli. Ja en siis tietysti mitään muitakaan päihteitä.

En usko, että ovat tarkoittaneet mitään henkilökohtaista, tosiaan. Hyvähän se on reagoida herkästi. Tiedän kyllä, että kytätyksi tulemisen tunne on ankea, mun neuvolakorttiin oli merkitty, että olen käyttänyt alkoholia 3-4 kertaa kuussa ajalla ennen raskautta. Leukani loksahti lattiaan, kun huomasin sen. Esikoinen oli vasta vuoden, kun aloin odottaa kuopusta, joten sen esikoisen vauvavuoden aikana minä sitten olisin ryypiskellyt. Tajusin silloin, minkä takia terkka täytätti mulla erikseen paperin, jossa kysyttiin, saako tietojani/perheeni tietoja antaa tarvittaessa sossuun/päihdeyksikköön/terveyskeskukseen/mahdolliseen päivähoitopaikkaan jne... Se olikin omituinen tilanne, kun toinen siirappia äänessään kehui, miten on hyvä olla avoin sun blaa blaa.

En tiedä, mistä tuo väite oli ylipäätään revitty, en ole ikinä käyttänyt alkoholia kuin muutaman kerran vuodessa, esikoisen vauvavuonna nautin kokonaista kaksi siideriä kerran iltasella, kun grillailtiin. Nekin silloin, kun hän oli melkein vuoden vanha.

Ainoa asia, johon luku sopii, oli päihdekyselyn kohta, jossa kysyttiin, paljonko puolisoni käyttää alkoholia kerralla. 3-4 pulloa olutta. Mutta ei hänkään sitä alvariinsa tee.

Sain kuin sainkin pyyhitettyä merkinnän kortista, mutta en tiedä sitten, mitä meistä on nauvolan tiedoissa tällä hetkellä.

no ei varmaan tavallista. mutta lisääntyy varmaan tulevaisuudessa. mä kyllä ottaisin
yhteyttä sinne synnärin johtavalle lääkärille ja kertoisin, että sulle jäi pahamaku suuhun
asiasta ja siitä, että sua on kohdeltu epäystävällisesti ilman syytä.

Mulla on tismalleen samanlaiset kokemukset, kuin mitä ap:llä.

Sain esikoiseni 19v iässä ja vauvan tärinän vuoksi minulle ilmoitettiin, että lapseni on "aivan selvä nikotiinivauva" ja että vauvalle tehtäisiin myös varmuudeksi huumetestit.

En montaa kertaa elämässäni muista järkyttyneeni niin paljoa ja olleeni niin loukattu, kuin mitä tuolloin. Ei auttanut vaikka kuinka vakuutin, että olen polttanut viimeisen tupakan sinä päivänä kun sain tietää raskaudestani (viikolla 5) ja koitin vedota siihenkin, että olin ollut jo 4 päivää käynnistyksessä ja kai nyt JOKU sairaalan henkilökunnasta olisi huomannut jos olisin juossut jatkuvasti tupakalla. Mutta kun ei, niin ei...lapseni oli nikotiinivauva ja piste.

Huumeita en ole vielä tänäkään päivänä edes nähnyt, joten eipä ole niistäkään mömmöistä kokemusta. Kerroin kyllä tämänkin, mutta se oli, kuin olisin seinille puhunut.

Ymmärrän (ja ymmärsin tuolloinkin ja sen jopa sanoin heille) että he ajattelevat lapsen parasta ja testeihin ns. suostuinkin (vaikka ne olisi kyllä tehty ilman suostumistakin) mutta onko sitä vastasynnyttänyttä äitiä ihan pakko kohdella, kuin mitäkin pahimmanlaatuista narkkipaskaa siinä vaiheessa, kun ei ole MITÄÄN varmuutta siitä, että äiti on oikeasti asettanut lapsensa vaaraan.

Jos joku kätilö olisi tullut luokseni ja lempeästi kertonut, että he ovat huolissaan vauvan tärinästä ja sitä pitää alkaa tutkimaan ja että sairaalan normaali käytäntö on ottaa myös huumetestit virtsasta verikokeiden lisäksi ja sopisiko se minulle, niin tilanne olisi kannaltani ollut TÄYSIN toinen.
Mutta kun ei...haukutaan nuori ja muutoinkin ihan hädissään oleva, juuri äidiksi tullut ihminen alimpaan maanrakoon ja kohdellaan, kuin mitäkin paskaa.

Kun kokeet ja testit oltiin otettu ja vauva todettu "puhtaaksi", asiaa tultiin pahoittelemaan minulle, mutta kyllä se siinä kohtaa oli jo liian myöhäistä.

Vauva kuulemma oli tärissyt nälkäänsä (paino laski sairaalassa melko rankasti, koska maitoni ei noussut) ja kylmyyttä (lapselle puettiin kaksi vaatekerrosta päällekkäin), eikä oireet kuulemani mukaan johtuneet nikotiinista tai huumeista.

No älä! Sitähän mä olin koittanut koko ajan sanoa.

Loppu hyvin, kaikki hyvin. Ainakin melkein.

6,5 vuotta myöhemmin menin synnyttämään TYKS:iin uutta vauvaa ja voi luoja miten pelkäsin, että joudun taas siihen samaan syyniin. Että taas testataan vauvaa, koska ennenkin on ollut "epäilys" siitä että käytän huumeita. Neuvolassakin tästä etukäteen kyselin ja kerroin myös miehelle, ettei pidä pelästyä jos vauvamme joutuu "minun takiani" huumeseulaan.

Mutta tällä kertaa ei tärisevää vauvaa syntynyt (eikä seuraavallakaan kertaa), joten muita lapsiani ei ole testattu. Ja ihan kiva niin...ei ole järin kivaa joutua epäillyksi huumeiden käytöstä, varsinkaan raskausaikana.

Se kun on vähän niin, ettei ne ketkä huumeita oikeasti on käyttäneet, sitä rehellisesti kerro vaikka kuinka kysyisi. Tai ainakin vähättelevät asiaa. Samoin kuin nämä "yhden kaljan vaan join" -tyypit, ketkä puhaltavat 1,5 promillea. Voi olla, ettei hoitohenkilökunta usko kuitenkaan ennen kuin näkee testien tulokset. Eikä sitä tosiaan voi naamasta nähdä, käyttääkö joku vai ei.

Sitä on vaikea sanoa, mistä epäily on tullut. Kenties lääkäri on nähnyt vauvan tärinän näyttävän samalta kuin huumeäitien vauvojen. Ja onhan tuokin mahdollisuus otettava huomioon, nykyään on todella paljon myös äitejä, jotka käyttävät päihteitä.

Keskustele toki asiasta neuvolassa, mutta älä ota tuota henkilökohtaisesti. Tärkeintähän on, ettet käytä mitään ja vauvakin on terve. Se on vaan otettava kaikki mahdollinen huomioon, kun etsii syytä moiselle.

Noh, mun kaveri oli erehtynyt neuvolassa olemaan rehellinen ja myöntänyt joskus teininä kokeilleensa jotain, tyyliin pilveä polttanut. Ja siis vain kokeillut. No, papereihin tuli merkintä ja raskausaikana otettiin huumetestejä.. No puhtaitahan ne toki kaikki oli, en tiedä otettiinko vauvalta mitään testejä kun syntyi..

Ei sen pitäisi vaikuttaa hoitajien käytökseen, epäilivätpä sitten mitä tahansa.
Epäammattimaista käytöstä.

Puhu ihmeessä neuvolassa ja ota yhteys vaikka potilasasiamieheen jos tunnet tulleesi kohdelluksi huonosti.

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="vieras";25768078]Se kun on vähän niin, ettei ne ketkä huumeita oikeasti on käyttäneet, sitä rehellisesti kerro vaikka kuinka kysyisi. Tai ainakin vähättelevät asiaa. Samoin kuin nämä "yhden kaljan vaan join" -tyypit, ketkä puhaltavat 1,5 promillea. Voi olla, ettei hoitohenkilökunta usko kuitenkaan ennen kuin näkee testien tulokset. Eikä sitä tosiaan voi naamasta nähdä, käyttääkö joku vai ei.[/QUOTE]
Mutta tällainen vaan kääntyy itseään vastaan. Henkilökunta kun harvoin edes uskoo niitä puhtaita testejä, vaan kerran epäilty on aina epäilty ja papereihin laitetaan merkintöjä tyyliin "jos vielä ollaan huolissaan äidistä otetaan suoraan yhteyttä päihdepuolelle". Vaikka se äiti ei olisi juonut pisaarakaan koko raskausaikana ja erittäin vähän sitä ennenkin, eikä koskaan nähnytkään huumeita.

Kokemusta on, ei tosin päihteistä, vaan muunlaisesta loukkaavasta ja perusteettomasta epäilystä mikä edelleen papereissa lukee, vaikka kyseessä oli täysin lääkärin väärinkäsitys. Epäilystä ei missään vaiheessa kerrottu minulle eikä sitä jälkikäteen selvitetty. Toivottavasti en koskaan enää joudu lastani viemään siihen paikkaan, koska siinä vaiheessa pitää ihan tosissaan punnita hyöty ja haitat. Sinne mennään vain viimeisessä hädässä.

Mä aattelen, että hoitajat ei sais kohdella huonosti missään tilanteessa ja pitäisi jälkikäteen kertoa, että huumeseula on otettu. Mutta silti hyvä että seuloja otetaan herkästi, jos mitään epäilyksen syytä on. Huumeidenkäyttäjiä kun ei välttämättä tunnista ulkonäöstä, käyttäytymisestä, elämäntilanteesta...

• Tykkää
Reactions: Millenia

Yhteistyössä