Onko tavallista, että laitoshoidossa oleva vanhus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
on jatkuvassa tulehduskierteessä? Vai missä vois olla vika et tulehdusarvot on usein se 190?

Välillä on hoidettu keuhkokuumetta, välillä virtsarakontulehdusta, välillä hampaita, välillä ummetusta. Mut tuntuu et ei koskaan oikea vika löydy kun suonensisäiset pitää aloittaa aina vaan uudestaan.

No ei se tavallista ole. Tuota kyllä ihmettelen että miten niin ummetusta hoidettu suonensisäisillä antibiooteilla? Niin ja laskevatko tulehdusarvot välillä normaalille tasolle vai ovatko jatkuvasti koholla?

Alkuperäinen kirjoittaja maissihiiri:
No ei se tavallista ole. Tuota kyllä ihmettelen että miten niin ummetusta hoidettu suonensisäisillä antibiooteilla? Niin ja laskevatko tulehdusarvot välillä normaalille tasolle vai ovatko jatkuvasti koholla?

No sitä on hoidettu vissiin siksi, et on arveltu suolistossa tai mahassa olevan joku tulehdus joka estää vatsantoiminnan. Mun mielestä tulehdusarvot ei oo sitten toukokuun olleet ihan normaaliarvoissa. Ollaan kyl sanottu, et tehkää ihan mitä kokeita vaan tahdotte makso mitä makso. Mut eipä siel hirveesti olla asiaa tutkittu.

Tosi usein vanhuksilla nousee tulehdusarvot korkeiksi, syynä siihen on vanhuus, eli elintoiminnot on mitä on.
Keuhkokuume esim. uusii vanhuksilla usein. Ei tietenkään kaikilla.
Vuodepotilas on kaikkein alttein saamaan tauteja ja ne kehittyvät nopeasti.
Olen itsekin ihmetellyt langanlaihaa lähes vuodepotilaana olevaa miestä, joka usein lähtee sairaalaan kuoleman kielissä ja viikon päästä palaa takaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No sitä on hoidettu vissiin siksi, et on arveltu suolistossa tai mahassa olevan joku tulehdus joka estää vatsantoiminnan. Mun mielestä tulehdusarvot ei oo sitten toukokuun olleet ihan normaaliarvoissa. Ollaan kyl sanottu, et tehkää ihan mitä kokeita vaan tahdotte makso mitä makso. Mut eipä siel hirveesti olla asiaa tutkittu.

Onko vanhuksella jotakin perussairautta? Aika paha on tälleen mennä arvelemaan että mitä vois olla, mutta tosiaan ei se normaalia oo jos on crp kokoajan koholla.

Minusta tuo kuulostaa siltä, että todellista syytä tulehdukseen ei ole löydettykkään, vaan iv-antibiootti laskee aina hetkellisesti tulehdusarvot alas, mutta koska todellista tulehduksen syytä ei ole löydetty nousevat ne aina uudestaan taivaisiin..

Minkä ikäisestä ja toiminnallisesta ihmisestä on kyse?
Vanhusten kohdalla kannattaa aina miettiä, mikä on paras ratkaisu hänelle itselleen, ei omaisille.
Minkälaisia tutkimuksia olet ajatellut?

Mummu ei siis ole vuodepotilas, toki silloin kun on sairaana joutuu makaamaan vuoteessa mut muuten kyl liikkuu paikasta toiseen. Ainoa sairaus mitä hällä on koskaan todettu niin se on alzheimer.

Sanoitteko lääkärille että haluatte nuo kokeet vai hoitohenkilökunnalle että saa tehdä mitä kokeita vaaditaan? Lääkäri ei välttämättä katso enää tarpeelliseksi kovin agressiivista hoitoa, elleivät omaiset sitä vaadi erikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minkä ikäisestä ja toiminnallisesta ihmisestä on kyse?
Vanhusten kohdalla kannattaa aina miettiä, mikä on paras ratkaisu hänelle itselleen, ei omaisille.
Minkälaisia tutkimuksia olet ajatellut?

Ikää on 81 vuotta, kävelee ja liikkuu. Olis kiva et joskus otettais röntgenkuvat et näkis onko niis keuhkois jotain tulehdusta ja jotkin muutkin verikokeet kuin perusverenkuva. Niin ja hammaslääkäri vois tutkia suun perusteellisesti ei vain vähän vilkaisten.

Mummu ei siis ole vuodepotilas, toki silloin kun on sairaana joutuu makaamaan vuoteessa mut muuten kyl liikkuu paikasta toiseen. Ainoa sairaus mitä hällä on koskaan todettu niin se on alzheimer.

Ok, eli tuo alzheimer voi olla syy minkä takia eivät kovin hankalia tutkimuksia ala tekemään. Eli jos hän on jo siinä tilassa ettei ymmärrä miksi joku tutkimus tehdään, niin sen tekeminen voi oikeasti olla mahdotonta.

Mikä estää teitä viemästä mummoa tutkimuksiin yksityisesti? Lääkärin voi tilata itse myös hoitokotiin. Se kyllä sitten maksaa.

Sanoitteko lääkärille että haluatte nuo kokeet vai hoitohenkilökunnalle että saa tehdä mitä kokeita vaaditaan? Lääkäri ei välttämättä katso enää tarpeelliseksi kovin agressiivista hoitoa, elleivät omaiset sitä vaadi erikseen.

Laitoksen hoitajille.

on jatkuvassa tulehduskierteessä? Vai missä vois olla vika et tulehdusarvot on usein se 190?

Välillä on hoidettu keuhkokuumetta, välillä virtsarakontulehdusta, välillä hampaita, välillä ummetusta. Mut tuntuu et ei koskaan oikea vika löydy kun suonensisäiset pitää aloittaa aina vaan uudestaan.

vanhojen ihmisten vastustuskyky on heikko. Ja jatkuva peseminen ja puunaaminen altistaa kaikennäköiselle. Ei ole mitenkään epätavallista että vanhus sairastaa laitoksessa. Ja antibioottikuureista johtuva kierre voi myös olla syy jatkuvaan sairasteluun.

Ok, eli tuo alzheimer voi olla syy minkä takia eivät kovin hankalia tutkimuksia ala tekemään. Eli jos hän on jo siinä tilassa ettei ymmärrä miksi joku tutkimus tehdään, niin sen tekeminen voi oikeasti olla mahdotonta.

Kipujen syytä onkin juuri taudin takia ollut vaikea löytää koska mummu ei puhu. Kaikki toimenpiteet taas on onnistuttu tekemään koska on hyvin aurinkoinen ja iloinen, eli ei agressiivinen ja vastahankaa tekevä.

Laitoksen hoitajille.

Ota yhteyttä laitoksen lääkäriin. Pyri olemaan paikalla lääkäripäivänä.
Tai onko mummolla omahoitaja, tehtävä kuuluu myös hänelle huolehtia asukkaansa kunnosta.

Laitoksen hoitajille.

Hoitajat eivät määrää tutkimuksia, ottakaa yhteys suoraan lääkäriin, menkää vaikka kierrolle mukaan. Ja tosiaan käykää yksityisellä jos haluatte olla maksumiehenä itse.

Mua kiinnostais vielä missä mummoasi hoidetaan? Minusta outoa on kyllä että aloitetaan esim. keuhkokuumeeseen iv-antibiootit ottamatta keuhkokuvaa.

En mä viitsi paikannimeä kertoa, mut kyse on terveyskeskuksessa sijaitsevasta dementiaosastosta.

Ota yhteyttä laitoksen lääkäriin. Pyri olemaan paikalla lääkäripäivänä.
Tai onko mummolla omahoitaja, tehtävä kuuluu myös hänelle huolehtia asukkaansa kunnosta.

Omahoitajia on kaksi. En tiedä ollenkaan koska lääkäripäiviä on, oman käsitykseni mukaan vanhukset viedään sinne terveyskeskuksen puolelle aina kun on tarvetta eikä varsinaisia kierroksia oikein ole.

Mua kiinnostais vielä missä mummoasi hoidetaan? Minusta outoa on kyllä että aloitetaan esim. keuhkokuumeeseen iv-antibiootit ottamatta keuhkokuvaa.

En mä viitsi paikannimeä kertoa, mut kyse on terveyskeskuksessa sijaitsevasta dementiaosastosta.

No sitä mä just tarkotin että tk vai palvelutalo vai mikä... Voisit soittaa lääkärille ja kysyä miksi tutkimuksia ei tehdä, esim. just tuota keuhkoröntgeniä. En välttämättä lähtis mummua viemään yksityiselle, osastonlääkäri kuitenkin tietää tämänhetkisen tilanteen varmasti parhaiten.

Hoitajat eivät määrää tutkimuksia, ottakaa yhteys suoraan lääkäriin, menkää vaikka kierrolle mukaan. Ja tosiaan käykää yksityisellä jos haluatte olla maksumiehenä itse.

Ei tietenkään määrää, mutta niihin papereihin on nyt kirjoitettu meidän kanta hoitoihin. Osastolla on meinaan myös sellaisia potilaita joita ei juuri hoideta omaisten päätöksestä. Lisäksi varsinaista omalääkäriä ei ole vaan asiaa hoitaa aine se lääkäri joka on päivystysvuorossa eli joku niistä 10:nestä.

Kannatta myös miettiä hoitoa vaatiessaan ikäihmiselle,että mikä on hänelle itselleen kaikkein paras ratkaisu. Joskus sairauksien hoito ja tutkimus vaatii niin paljon,että itse hoito voi olla isompi kärsimys,kuin sairaus mitä hoidetaan.

Rakkaasta ihmisestä luopuminen on raskasta,mutta joskus se on parasta.

En toki tiedä juuri kyseisestä tapauksesta ja sairaudesta. Voihan se olla helposti hoidettavissakin jos syy löytyy.

Yhteistyössä