Onko tässä hyvät päiväsyömiset? Ei karpeille ;)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja a.p
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

a.p

Vieras
Opettelen tässä tervettä suhdetta ruokaan, ja olisin kysynyt onko esim tälläinen päivä syömisten kannalta hyvä? lisäksi treenaan 2-3krt viikko, lenkkeilen satunnaisesti.

Aamu: kaurapuuro+2siivua ruisleipää
lounas: kananmunia+jotain kasviksia, esim. kurkkua+oliivia
päivällinen: tummaa spaghettia, jauhelihakastike (sis. jauheliha, tomaattimurska, sipuli, hieman perunajauhosuurustetta)+salaatti
iltapalaa harvemmin syön.

juon runsaasti kahvia sekä vettä.

Voinko mä näin sanoa syöväni terveellisesti?

Mä syön mielestäni aika terveellisesti ja laitan nyt esimerkin omasta syömisestäni.
Aamupala kaurapuuroa, marjoja tai marjoista keitettyä kiisseliä (vähän sokeria), vettä, kahvia, rasvatonta tai kevytmaitoa tai luonnonjogurttia ja hedelmä sekaisin, vähän vaniljasokeria joukkoon, kahvia, vettä
lounas höyrytettyjä tai esim. paahdettuja kasviksia n. 2-3dl, lihaa/kanaa/kalaa, mahdollisesti peruna tai tummaa pastaa/riisiä, mausteita, vettä
välipalalla hedelmä+ ehkä hapankorppu+voita/margariinia
päivällinen salaattia,öljykastiketta ruokalusikallinen, uunijuureksia n. 1/4 lautasellista ja esim. lohta/kanaa tai laatikkoruoka jossa juureksia ja kanaa/vähärasvaista kinkkua/ruokakermaa tms. vettä, kuppi kahvia
iltapala hedelmää, tai vähän puuroa, rahkaa tai voileipä, vettä
Sinulla on liian vähän kasviksia, energiaa ja proteiiniakin luulisin.

no mistä mä saan sitten niitä hyviä rasvoja, ja kuinka paljon mun pitäis noita proteiineja lisätä, että olis tarpeeksi, jos päivällä syön esim. sen kaksi-kolme kananmunaa, ja jauhelihaakin tulee kyllä ainakin 100g lautaselle.

no mistä mä saan sitten niitä hyviä rasvoja, ja kuinka paljon mun pitäis noita proteiineja lisätä, että olis tarpeeksi, jos päivällä syön esim. sen kaksi-kolme kananmunaa, ja jauhelihaakin tulee kyllä ainakin 100g lautaselle.

Laske vaikka finelissä proteiinimääräsi päivälle. Jos painat 70 kg niin prodea pitäisi saada ainakin tuo 70g, mieluusti enemmänkin. Esim. kahdesta munasta saat 16g prodea vain.

Rasvoista, lorauta salaattiin oliiviöljyä, paista pannulla öljyssä ruoat. Näin saat enemmän kaloreitakin joita sinulla on aivan liian vähän.

Viimeksi muokattu:
rasvat mä olenkin vaihtanut, ja lähes kaikki muutkin tuotteet mahdollisimman vähän käsiteltyihin. esim. kermana on ihan kuohukerma. yritän välttää lisäaineita, ja tosiaan kevyt tuotteita en käytä.

Ok, eli kun alussa sanoit, että opettelet tervettä suhdetta ruokaan, niin oletan taustalla olevan/olleen jonkinlainen syömishäiriö. Onittelut siitä selviämiselle ja opetteluun terveempään syömiseen (jos näin oli)! Muista tosiaan, että rasvaa ei tarvitse pelätä. Jos mahdollista niin syö eettisesti, lähiruokaa. Ja unohda kaikki low-fat-tuotteet. Syö mahdollisimman puhdasta, ns. rehellistä ruokaa. Ihan kelvolliselta tuo sun esimerkkipäivä vaikuttaa, kenenpä ruokapäivä olisi täydellinen? Ja yritä joku pieni iltapala, vaikka jugurttia tai marjoja/hedelmiä/kasviksia.

Minua häiritsee maitotuotteiden puuttuminen. Se miten kalsiumin nauttii, toki on oma asia, mutta kyllä kroppa sitä vaatii. Helppoa se on jos syö jugurttia/juustoa.

Kuitujenkin saaminen riittävästi voi olla tuolla ruokailulla haaste, ainkin itse olen huomannut kun kevennän (jä käytän runsaskuituisia ruisleipiä). Erityisesti kannattaa varmistaa syötävien tuotteiden kuitumäärät.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä