Onko tarpeeksi hyvä syy lopettaa imetys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja n
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

n

Vieras
Vauva on nyt 6kk. Haluaisin kolmannen lapsen tähän samaan putkeen mahdollisimman pienellä ikäerolla. Jotta se onnistuisi, pitäisi imetys lopettaa, koska mun hormonitoiminta ei imettäessä käynnisty. Niin se oli viimeksikin. Eli onko tää nyt tarpeeksi hyvä syy lopettaa imetys tähän? Mulla alkaa jo ikääkin olemaan, niin haluaisin kaikki lapset nyt, sitten olisi vauva-aika ohi. Ja lapsista paremmin kavereita toisilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja ei:
Ei ole. Anna kunkin lapsesi olla vauva riittävän pitkään.

No onhan se vauva vieläkin, vaikka en enää imettäskään... Ei kai se nyt yhdessä yössä isoksi kasva. Ja oikeesti mä oon sitä mieltä, että isompana lapset arvostaa pientä ikäeroa enemmän, kun sitä että ovat vauvana saaneet olla kauan "vauvoja" ainoina.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Imetyksen voi lopettaa juuri kun siltä tuntuu. Eli hyvä syy on jos äiti niin päättää.

Mä olen vähän samaa mieltä. Äidin hyvinvointiin keskitytään liian vähän. Jos toinen kärvistelee imetyksen kanssa vaikka touhu ei tunnu hyvältä mitenkään, niin onko sekään hyvä asia?

lopeta vaan. mä olen todellakin paras sanomaan kun lopetin kun vauva oli 3,5 kk, koska en ole koskaan pitänyt imettämisestä (tää oli kolmas lapsi, edellisiä imettänyt 11 kk ja 7 kk). Nyt tulossa neljäs (ja viimeinen...?) vauva, ikäeroa 1v3kk edelliseen. mä tykkään, enkä ihan aikusten oikeasti jaksa uskoa että tuo vielä toistaiseksi nuorin on kärsinyt tippaakaan vaikka rintaruokinta lopetettiin aikaisin!!!

Ite en lopettais noin pienen imetystä, jos maitoa kerran tulee. Kaupan maitoa saa antaa aikaisintaan 10kk ikäselle, joten korviketta joutuu ostamaan, jos imetyksen lopettaa. Rintamaitohan on ilmaista. Toinen asia; meillä on kans kolme lasta, joista vanhin 4,5v. Nyt tässä vaiheessa voin kokemuksen syvällä rintaäänellä sanoa, että kun tää joukko saadaan vähän vanhemmaksi ja ehkä toivottavasti myös viisaammaksi, niin tosi hyvä on... Kun on kolme lasta pienillä ikäeroilla, niin on heille kyllä toisistaan seuraa ja leikkikaveria, mutta ah -myös riitoja ja jähinöitä riittää. Meillä ainakin tuntuvasti koko ajan jostain. Ja äidillä höyry nousee päästä aika ajoin, kun jatkuvasti joku huutaa ja kiljuu ja vaatii jotain. Jos saisin edes 5 minuuttia istua päivässä rauhassa ilman, että joku pitää jonkinlaista älämölöä, niin on kyllä ylellistä. Hyvät ja huonot puolensa sillä(kin), että on pienet ikäerot. Lasten ollessa pieniä on arki tosi rankkaa, mutta kun kasvavat, helpottaa varmasti.

Alkuperäinen kirjoittaja jatkuva imettäjä:
Mulla on kaikkiaan 8 lasta imetän jatkuvasti tällä hetkellä imee kolme. minä pysyn hyvässä kunnossa ja hoikkana. Ja lapset terveinä.

tosi öllöö.. sori vaan..

Puoli vuotta on oikein hyvä imetysaika, johan vauva syö muutakin, hyvin pärjää :) Ja erittäin hyvä syy lopettamiseen. Ei se äidin maito niin ihmeainetta ole että sillä ihmeitä pystyisi tekemään, nythän vauva on jo saanut hyvää suojaa mitä maidosta voi saada, eikä silti takaa tervettä elämää lapselle.

tuon ikäiseltä vois minun mielestä lopettaa imetyksen ihan ilman syytäkin. mutta jos jonkin syyn tarvitsee, niin tuo on todella hyvä syy lopettaa!!! Siitä vain! Tsemppiä lapsentekoon! :D

Alkuperäinen kirjoittaja Poolo:
Lasten ollessa pieniä on arki tosi rankkaa, mutta kun kasvavat, helpottaa varmasti.

Menee vähän asian vierestä, mutta ei tätäkään kannata ihan faktana julistaa.

Se riippuu itsestä, lapsista, ja monen monituisesta muustakin asiasta, kuinka rankkaa useamman pienen kanssa on.
En mä ole kokenut erityisen rankkana tätä. Helpompaa ja mukavampaa nyt on, kuin kahden pienen kanssa.

Mä tajusin just, että olen imettänyt lastani onnistuneesti viisi kuukautta :) Ihanaa!
Kaksi edellistä oli pulloruokinnassa 1kk ikäisestä lähtien ja vauvoja ne silti oli ;)
Jos itsestä vahvasti tuntuu, että haluat ja jaksat kolmannen tähän samaan syssyyn, niin siitä vaan! Lapset on elämän rikkaus!

Yhteistyössä