Onko tämä vakavaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onko syytä huoleen?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Onko syytä huoleen?

Vieras
Olen 23vuotias nainen. Kuukautiset alkoivat 13vuotiaina ja ovat olleet alusta asti säännölliset. Kaksi vuotta sitten kierto meni jostain tuntemattomasta syystä sekaisin ja on vieläkin. Tuntuu, että on pahentunut entisestään. Kuukautiset on yleensä kaksi kertaa kuukaudessa joskus kolmekin.

Vuoto on joskus todella runsasta. Välillä vuoto ei ole punaista, eikä tummanruskeaa, vaan ihan mustaa. Sellaista hyytynyttä mustaa. Käytän kuukuppia, joten osaan kertoa näin tarkasti;)

Olen kärsinyt kivuista, jotka meinaavat viedä tajun välillä. Nekin ovat kestäneet noin kaksi vuotta. Saan sellaisia kipukouristuksia, kipu on niin kova, että hikoilen vaatteet märiksi ja konttaan vessaan. Oksennan yleensä ja se menee noin 15minuutin päästä ohitse. Eli ei kestä kovin kauaa.

Kuukautisten välillä esiintyy kipua vasemmalla puolella alavatsaa. Tuntuu, kuin munasarja olisi täynnä jotain ja räjähtäisi ponnistuksesta tai yskäisystä. Sellainen voimakas paineen tunne. Kahdesti jouduin päivystykseen niin kovien kipujen takia, etten voinut kunnolla kävellä. Ultrattiin ja todettiin puhjennut kookas kysta.

Tämä jäi tähän molemmilla kerroilla, eli ei tutkittu enempää. Omalääkärini tietää, että kiertoni on aivan sekaisin, pitää syynä epäsäännöllisiä työaikojani. Suosittelee hoidoksi e-pillereitä, joita en migreenini takia voi syödä. Sukupuolitaudit on kaikki poissuljettuja ja olen naimisissa. Tosin on testattu kaikki kahteen kertaan.

Itse olen vain kohautellut olkiani, että on mikä on, enkä ole kauheasti hermoillut tätä. Nyt vaan kerroin eräälle ystävälleni, joka oli ihan kauhuissaan asiasta ja sanoi, että olen ihan hölmö, kun en tutkituta asiaa. Ilmeisesti sitten olenkin? En tiedä. En ole osannut hermoilla tästä...kyllä tämä on alkanut pänniä todella paljon sitä en voi kieltää.

Suvussani on kuulemma isän puolelta endometrioosia (miten kirjoitetaan?) En tiedä viittaavatko oireet edes siihen ja kai jotain olisi näkynyt kystan lisäksi ultrassa jos siitä olisi ollut kyse?

Voi kumpa joku osaisi sanoa pikaisesti jotain muuta kuin mene lääkäriin. Menen heti kun töiltäni ennätän, kuukauteen en kyllä ehdi...kalenteri on täyteen pukattu.

sääliksi käy tuollaiset kuukautiset. Kun sinut on gynekologi (ilmeisesti tämä omalääkäri) tutkinut ja olet poliklinikallakin käynyt, niin luulisi että endometrioosi olisi ainakin selvinnyt. Minullakin oli nuorena kovat kuukautiskivut ja runsas vuoto. Kivut loppuivat synnytykseen, vuoto ei muuttunut.

[moderoin tuplaviestin pois!]

Se minulla tulee ensimmäisenä mieleeni kuvauksestasi. Se on yhtä kuin kohdun ulkopuolelle kasvanutta kohdun limakalvoa. Saa aikaan kovia kipuja ja runsasta vuotoa.

Siihen on hoitokeinoja, ihme, ettei sinua ole kehoiteltu menemään hyvälle gynekologille. Sinne nyt aikaa varaamaan, ei tuollaisesta ole pakko kärsiä. Sitäpaitsi, olet varmasti aneeminen runsaan vuotamisen takia!

Toinen migreenipotilas

...minulla oli joskus vuosia sitten samantyyppisiä oireita kuin alkuperäisellä. Silloin epäiltiin myös endometrioosia. Tuolloin minä tosin söin e-pillereitä, joten kierto ei ollut oikeastaan sekaisin, mutta vuoto saattoi olla tosi voimakasta ja kipu tosiaan tuollaista, että hikoilee itsensä märäksi ja vain vapisee. Kauheita kramppeja. En tänä päivänäkään tiedä, onko minulla endometrioosia vai ei. Oireet hävisivät täysin kun vaihdoin toiseen e-pillerimerkkiin. Tahdoin siis vain lohduttaa, että on muillakin ja olen edelleen vuosien jälkeen hengissä. Mene ihmeessä lääkäriin! Tuohon täytyy löytyä apu.

En ole vieläkään käynyt siellä gynellä. Aloin miettimään hormoniasioita nyt.

Minulla on testattu kilpirauhasen toiminta kolme kertaa. Ensimmäisellä kerralla testattiin hiusten lähdön takia ja arvot olivat sillämallilla, että niitä päätettiin seurata muutaman kk välein. Piilevä kilpirauhasen vajaatoiminta oli lääkärin arvio.

Nyt taas on käynyt siten, että rintani ovat äkisti kasvaneet koosta 70B kokoon 70D-70DD. Ihan yhtäkkiä. Muualta en ole lihonnut, ainoastaan rinnat vain. Samoiten ne ovat pirun kipeät. Kaikki paidat ja liivit meni vaihtoon ja häpeän silmät päästäni, sillä olen ihan varma, että esim. työkaverit ja tutut luulevat minun olleen silikonileikkauksessa.

En tiedä mistä on kyse, raskaana en ole. Kilpirauhashäiriö on hormonipohjainen, joten ehkä hormonini ovat kertakaikkiaan niin sekaisin, että koko keho on sekaisin.

Tiedän vain, että jos menen lääkärille, on vastaus taas ne e-pillerit, joita en ala syömään nyt enkä vuoden päästä. Voiko hormonihäiriöitä muullatavoin sitten hoitaa kuin pillereillä?

No tottakai voi! Mene nyt hyvä tyttö sinne lääkäriin! Ja jos lääkärisi vaan ehdottaa e-pillereitä eikä tutki muuten, niin vaihdat lääkäriä ja jos ei vieläkään tärppää niin vaihdat taas. Suosittelen, että menet jollekin naistentautien erikoislääkärille, niin ongelmaasi paneudutaan varmasti paremmin kuin jossakin terveyskeskuksessa. Älä enää odota ja pohdi ongelmaasi yksin, vaan mene ja selvitä asia ihan oikeasti. En usko, että saat täältä apua ja että asia ratkeaa täällä. Heti huomen aamulla varaat ajan. Etkä enää lipsu siitä. OK!?

Yhteistyössä