onko tämä terveellinen laihdutuskeino? Paino tippuu, 1,5kg/vko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 68kg
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
6

68kg

Vieras
Olen nyt pari viikkoa ollut tämmöisellä dieetillä, ja on muutama kilo tippunut..:)
Syön yhden aterian vuorokaudessa, vain yhden ei muuta. Aamulla juon kahvia, ja pitkin päivää. Kello 14 aikaan syön lämpimän, monipuolisen ruoan. Sisältää siis ihan kaikkea mahdollista. Peruna/riisi tms lisäke, kasviksia, salaatteja, lihaa/kalaa/kanaa, leipää, leivänpäälliset, maitoa yms.. Ateria on siis iso, mutta en ole ähkyinen syötyäni, sopivan täysi vatsa:) Tällä elän seuraavaan päivään+ se kahvi. Olen jaksanut hyvin, ja lähes joka ilta käyn lenkillä. En ole huonovointinen, päinvastoin. Tunnen kuinka paino tippuu, ja huomaan!!
Onko tämä vain liian "raaka" keino saada paino tippumaan? Tarkoitus on päästä hieman alle ihannepainon ja sitten pikkuhiljaa lisäillä aterioita päivään, ja liikkua tietty edelleen:)

[QUOTE="vieras";26410674]mä elän noin yleensä muutenkin mutta kun laihdutan jaan aterian pieniksi ja syön pitkin päivää minkä pitäisi pitää aineenvaihduntaa tms käynnissä..[/QUOTE]

Itse en kykene syömään pieniä määriä kerralla, rakastan syödä vatsani täyteen!:) Pidän myös nälän tunteesta. Eli, onko aineenvaihdunnan kannalta tehokkaampaa tuo miten sinä syöt? vai vai?

No voin sanoa ettei tuo ole todellakaan mikään terveellinen keino. Sillä tulee kilot ennen pitkää takaisin, jos syöt vaan kerran päivässä. Ja verensokeri yms ei kyllä mene kovin hyvälle tolalle ja tuosta voi oikeasti kehittyä jotain pahempaa ajan myötä.
Jaa päivän syömiset 5-6 annokseen. Ei tarvi olla mitään isoja todellakaan, vaan suht pieniä. Aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala, siinä esimerkiksi hyvä kaava. Ja suunnilleen samoihin aikoihin ne, eli joku rytmi. Tuolla tavalla laihdut paljon paremmin eikä kroppa mene millekään säästöliekille.

Muista myös juoda vettä, maitoa jne. Ja syödä proteiinipitoista ruokaa, ja monipuolisesti kaikkea.

[QUOTE="a p";26410696]Itse en kykene syömään pieniä määriä kerralla, rakastan syödä vatsani täyteen!:) Pidän myös nälän tunteesta. Eli, onko aineenvaihdunnan kannalta tehokkaampaa tuo miten sinä syöt? vai vai?[/QUOTE]

Tuo juuri on länsimaalaisilla ongelmana, vatsa syödään täpötäyteen. Pahempi vielä on, jos koko päivänä ei ehdi syödä mitään ja kerralla sitten ison annoksen hotkaisee suuhunsa kuten sinä ap teet. Kannattaa opetella kunnon ateriarytmiin, ja annoskokoihin, se on laihdutuksessa A ja O.

Mun on siis tarkoitus pudottaa 10kg, sen jälkeen syödä järkevästi. Mutta siis onko tässä mitää järkeä, tuleeko paino heti takas kun aloitan painon saavuttaessani normaalin syömisen?

Minä yleensä laihdutan (kun pari kolme kiloa pitää saada pois) niin, että syön kevyen aamiaisen, yleensä soijajugurttia ja marjoja ja päälle jotain vehnänalkiorouhetta tai vastaavaa, sitten salaattipainotteisen tai keiton lounaaksi, ja päivälliseksi samoin. Iltaruoan jälkeen en syö mitään, enkä välipaloja. Toimii varmasti. Nälän tunne ei ole pahaksi, ilkeältähän se tuntuu, mutta siihen on totuttava jos haluaa laihtua. Mutta iltasyömisestä jos opettelee pois, niin se on iso juttu se.

Toivottavasti juot päivän mittaan myös paljon vettä, etkä pelkkää kahvia.
Laihdutuksen jälkeen jos syöt vähemmän kuin kulutat niin kilot eivät tule takaisin. Mutta jos alat syömään paljon ja liikunta jää, niin tottakai kilot tulevat takaisin.

Eniten tässä itseä pelottaa jokin syömishäiriö, jos tämä pian laukaisee semmoisen? Voisiko olla mahdollista? Ja kyllä, juon vettä riittävästi päivän aikana. Onko tässä jotain riskejä?

[QUOTE="a p";26410768]Eniten tässä itseä pelottaa jokin syömishäiriö, jos tämä pian laukaisee semmoisen? Voisiko olla mahdollista? Ja kyllä, juon vettä riittävästi päivän aikana. Onko tässä jotain riskejä?[/QUOTE]

Tietysti on se vaara, jos vetää laihdutushommat ihan äärimmäisyyksiin. Söisit nyt säännöllisemmin ja jättäisit vaan herkut ja iltasyöpöttelyt pois. Sekin laihduttaa ihan hyvää vauhtia.

[QUOTE="a p";26410728]Mun on siis tarkoitus pudottaa 10kg, sen jälkeen syödä järkevästi. Mutta siis onko tässä mitää järkeä, tuleeko paino heti takas kun aloitan painon saavuttaessani normaalin syömisen?[/QUOTE]

No tuossa ei ole mitään järkeä. Sitten kun aloitat normaalin syömisen, niin kilot tulee takaisin. Siksi juuri pitäisikin sulla keskittyä tuohon ateriarytmiin. Terveellisesti syöminen voi jäädä ihan tavaksi, samoin se ateriarytmi.

On mahdollista että tuo laukaisee jonkun, jos ei nyt syömishäiriötä niin joku puutostila tai verensokereissa tms jotain muutoksia, koska elimistö ei kyllä kauaa kestä sitä että syödään vaan kerta päivässä. Ei tee hyvää ruoansulatukselle, verensokereille, jaksamiselle tai millekään.

Karppasin vajaa 2kk/-10kk (tuli syitä että piti lopettaa) nyt reilu puol vuotta myöhemmin tullut just samat takas, ja nyt huomaa kuin tukalaa on olla vaikka liikakiloja ei ole paljoa... vituttaa vaan, ku ei varmaa ikinä paino tuu olee se minkä toivois!

Eikä tuo sinun dieettisi välttämättä toimi edes, vaikka nyt painoa onkin pudonnut... Ekat viikot on helpoimmat, pari kiloa tippuu helposti, mutta se on pelkkää nestettä. Veikkaan, että elimistösi menee säästöliekille hyvin pian. Säännöllistä syömistä, 4-5 kertaa päivässä, kannatan.

Minusta tuo kuulostaa ihan hyvälle ja terveelliselle. Miksi pitäisi syödä 5-6 kertaa päivässä. Muistan, että jo vuosia sitten täällä oli keskustelua, kun Englannissa hammaslääkäri oli sanonut, että lapselle saisi antaa ruokaa vain kolme kertaa päivässä. Täällä sitä ihmeteltiin kovasti, koska meidät on aivopesty siihen, että ruokaa pitää olla mättämässä kokoajan, jotta verensokeri pysyy tasaisena. Itselläni verensokeri pysyy tasaisena koko ajan, koska jos ruokaa ei ole, niin elimistö alkaa valmistaa rasvasta glukoosia.

Kuulostaa hurjalle tuo laihtumisvauhti, kannatta henkisesti varautua siihen, että paino alkaa koha jumittamaan. Sinällään en jaksa uskoa, että jollain kuukauden-parin dieetillä olisi mitään vaikutusta fyysiseen terveyteen, eli siitä en kantaisi huolta.
Lähinnä tuo pidän näläntunteesta ja haluan vetää vatsan täyteen- juttu vähän huolettaa, etenkin kun itsekin mietit syömishäiriön mahdollisuutta. Miksi haluat laihduttaa alle ihannepainon?

Juu mä en ymmärrä tota verensokerista jaarittelua. Terveellä ihmsiellä toimii haima joka kyllä pitää insuliinintuotannollaan huolen verensokerintasapainosta. Vähän eri diabeetikolla joka joutuu itse arvioimaan insuliininmäärän ja sillon tulee välillä virhearvioita...

Juu mä en ymmärrä tota verensokerista jaarittelua. Terveellä ihmsiellä toimii haima joka kyllä pitää insuliinintuotannollaan huolen verensokerintasapainosta. Vähän eri diabeetikolla joka joutuu itse arvioimaan insuliininmäärän ja sillon tulee välillä virhearvioita...

Samaa mieltä mikäli kyseessä on terve ihminen. Ja jos ruokavalioon kuuluu glykeemiseltä indeksiltä alhaisia ruoka-aineita ei rajuja heilahteluja tule vaikka söisi harvemminkin.

Mä väittäisin, että laihtuminen ei ole vaikeaa, vaan saavutetussa painossa pysyminen - kannattaisi siis jo nyt opetella syömään fiksusti, eikä ensin kituuttaa liian vähällä energialla ja puutteellisella ruokavaliolla ja alkaa vasta sitten nälkiintyneenä opetella terveellisiä tapoja, ettei tule ylilyöntejä.

Toisekseen, jos sä syöt vain yhden kerran päivässä, en usko että syöt riittävästi. Esimerkiksi pelkästään kasviksia pitäisi syödä se puoli kiloa päivässä. Sulle todennäköisesti tulee kaikkia puutoksia. Liian vähäisellä ruualla ja tuolla laihtumistahdilla lähtee ensin lihakset ja sitten läski. Lisäksi keho voi mennä ns. säästöliekille ja painoa on jossain vaiheessa vaikea saada putoamaan, kun elimistö reagoi liian vähään ruokaan pitämällä kiinni kaikesta mistä vielä pystyy.

Terve ihminen voi tietysti vetää ties mitä kuureja elämänsä aikana sairastumatta, mutta itse en oikein näe niissä mitään järkeä.

Kerran päivässä kuulostaa kamalalta. Itse syön 3-4 kertaa päivässä, vatsa ilmoittaa koska se haluaa täytettä. Olen pudottanut painoa 25kg, viel olis 5kg pudotettavaa.

Yhteistyössä