Onko tämä teistä reilua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tossun alla?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tossun alla?

Vieras
Minun nimissä on vain puolet asuntolainasta, miehen nimissä on toinen puolikas, sekä autolaina (en itse aja autoa lainkaan), opintolaina sekä velkaa kelaan jonkin verran mitä makselee pikkuhiljaa pois.

Me ollaan jaettu laskujen maksut niin että mies maksaa omia lainojaan pois ja mä maksan itse kokonaisuudessaan meidän asuntolainan ja vähintään puolet ruuista (ja kaiken mitä lapset tarvii, vaipat, tutit, vaatteet, lelut..) ja nyt kun olen hoitovapaalla ja saan verojen jälkeen reilut 250?/kk niin lainojen ja laskujen maksuun ei ole tehty mitään muutosta vaan samasta pidetään kiinni.
Eli mulla menee n. 1000?/kk laskuihin/lainoihin ja saan tukea vain tuon reilut 250?/kk ja mies täyden palkan työpaikaltaan..
Miehellä kyllä on paljon lainoja makseltavanaan, mutta ne on hänen lainojaan.. mulla ei ole muita lainoja kuin tämä yksi yhteinen ja sitä maksan yksinäni tässäkin elämäntilanteessa..
miten se käytännössä on mahdollista?
Siten että teen työpaikalleni keikkoja aina kun saan lapselle hoitajan tai miehellä on vapaapäivä.. lisäksi sain jotain säästöön vanhempainvapaarahasta joita käytän nyt hoitovapaalla ollessani.
Hoitovapaalla en voi olla kuin siihen asti että lapsi täyttää vuoden koska mun säästöni ei moiseen riitä pidemmäksi aikaa..
Reilua?
Minusta ei, mutta toisaalta miehellä on niin paljon lainoja ja paljon isommat menot kuin minulla ettei hänen palkka riitä enää asuntolainan maksuun..
Mä elän tosi tiukalla budjetilla, en käy kampaajalla, en polta, en syö ulkona, saati sitten käy leffassa, ravintoloissa tms. Vaatteet lapsille on kirppareilta ja itselleni en ole edes kirppikseltä raskinut mitään ostaa pitkään aikaan..

Niin mitä lainoja miehellä on? Meillä kaikki tulot ja menot on yhteisiä, joten yhteisistä rahoista maksetaan niin minun kuin miehen ns.henkilökohtaisia lainoja ja menoja, esim.opintolainat tai vaikka vaatehankinnat yms.

Miten ihmeessä te olette edes päätyneet tuollaiseen järjestelyyn? Ja miten suostut? Nyt otat nainen itseäsi niskasta kiinni ja mietit miten raha-asiat oikeasti pitäisi hoitaa ja istutat miehesi pöydän ääreen! Ja mietit siis oikeasti reilusti, koska kyse on rahasta ja omaisuudesta.

Jos siis sun tulot on 250 euroa kuussa, niin miten makselet silloin tonnin velkoja? Siis millä rahalla? Meillä kanssa laskut maksettu, et kyllä itelläkin melkeen kaikki menee, mut mies ostaa sitten ruuat jne.. Tosisn nyt teen osapäivätöitä, joten jää jo enemmän käteenkin =)

Mulle tuo järjestely sopi kun käytiin molemmat töissä.
Miksi jakaa jokainen lasku puoliksi ja pakkohan ne miehenkin lainat on maksaa pois.. joten mies voi maksella niitä ja minä lyhennän sillä aikaa asuntolainaamme.. sitten kun mies pääsee lainoistaan niin luotan siihen että mies alkaa lyhentämään asuntolainaa kanssani.
Tästä ei ole siis puhuttu, mutta must se on luonnollisestikin selvä asia että kunhan ne muut lainat on pois päiväjärjestyksestä niin yhdessähän tätä yhteistä kotia maksellaan pois.
Lähinnä mua ketuttaa tämä nykyinen tilanne kun en saa tukea kuin sen reilut 250e/kk ja silti mulla menee tonni kuussa lainanlyhennykseen ja ruokaan yhteensä.. eli omien säästöjeni varoilla mennään pari hassua kuukautta eteenpäin ja töitä koitan kovasti tehdä tässä samalla ettei tili ehdi nollille ennen kuin palaan töihin.. ja kun haluasin hoitaa lapset kotona ensi syksyyn saakka, mutta mun säästöt ei riitä kuin maksimissaan 4kuukaudeksi.
MUTTA jos mies maksaisi edes puolet lainanlyhennyksistä nyt, mulle jäisi silti maksettavaa se 500?/kk ja mies joutuisi sopimaan monta lainanmaksujärjestelyä taas uusiksi ja sitten taas vekslata uusiksi kun palaan töihin..
eli ne muut lainat ei lyhenisi kun mies maksaisikin tätä asuntolainaa kanssani.. ja korkoahan ne siellä ne muutkin lainat kasvattaa kokoajan.. joten niistä olisi pakko päästä eroon..

En tiedä miten voisimme jakaa laskut fiksusti, itse en halua osallistua miehen omiin lainoihin tai siis niiden maksuun, mielummin maksan tätä meidän yhteistä lainaa pois.. mutta yksin 1000?/kk 250? tuloilla.. mahdoton yhtälö.

Ei kuulosta reilulta. Eikö perheessä sen, joka tienaa enemmän pitäisi myös ottaa suurempi vastuu taloudellisesti? Sinähän otat vastuun lasten- ja kodinhoidosta.

Ovatko miehesi lainat aikaisemmasta elämästä? Hankkiiko hän uusia vaatteita, syö ulkona jne? Kuulostaa kuin käyttäisi sinua hyväkseen =(

Meillä yhteinen tili, johon kaikki tulot menevät. Kaikki perheen menot maksetaan sieltä. Molemmilla omat tilit, joihin kuukausittain siirretään tietty summa - niillä rahoilla voi sitten tehdä mitä lystää. Jos toinen tehnyt mm.ylitöitä enemmän, niin summa hänelle hieman suurempi. Järjestely ollut meillä käytössä koko avioliiton ajan ja molemmat tyytyväisiä. Kaikki perheen yhteiset menot tulee maksettua ja molemmilla omat rahat, joiden käyttöä ei tarvitse perustella.

Keskustele miehesi kanssa tilanteestanne.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos siis sun tulot on 250 euroa kuussa, niin miten makselet silloin tonnin velkoja? Siis millä rahalla? Meillä kanssa laskut maksettu, et kyllä itelläkin melkeen kaikki menee, mut mies ostaa sitten ruuat jne.. Tosisn nyt teen osapäivätöitä, joten jää jo enemmän käteenkin =)

Kuten juuri mainitsin, teen töitä aina kun mies on kotona tai joku sukulainen voi katsoa lapsia. Lisäksi olen pistänyt vanhempainvapaarahasta kaiken sivuun mitä olen vain pystynyt. Itse pystyn elämään todella tiukasti joten vanhempainvapaarahastakin sain joka kuukausi pari sataa sivuun vaikka meni tonni laskuihin.
Nyt siis otan säästöistäni joka kuukausi sen loput 750e lainaan/laskuihin ja katson miten säästöni hupenevat.. ja kun säästöt on käytetty niin pakko siirtyä hoitovapaalta täyspäiväiseen työhön.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei reilua:
Ovatko miehesi lainat aikaisemmasta elämästä? Hankkiiko hän uusia vaatteita, syö ulkona jne? Kuulostaa kuin käyttäisi sinua hyväkseen =(

Lainat ovat "aiemmasta elämästä". Mies rehellisesti sanottuna käyttää palkkansa niiden lainojen maksamiseen, ei syö ulkona, ostele uusia vaatteita tms. mutta ei osaa elää ihan yhtä niukasti kuin minä.
Lisäksi miehellä menee väkisinkin rahaa bensaan, tupakkaan, työpaikkalounaisiin.. kun itse en polta, rahaa ei mene bussilippuihin lähellekään niin paljon kuin bensaan, syön kotona halvalla.. miehellä ei ole työpaikallaan mahdollisuutta säilyttää omia eväitään kylmässä saati sitten lämmittää niitä missään..

Oletteko naimisissa? Jos olette, niin silloin ei ole niinkään väliä, mitä lainaa maksatte edellyttäen, että mies osallistuu asuntolainan lyhennyksiin sitten kun pystyy. Jos taas olette avoliitossa, niin sitten asialla on enempi merkitystä ja raha-asioissa on tärkeämpää tietää, mikä on kenenkin ja kuka maksaa mitäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Oletteko naimisissa? Jos olette, niin silloin ei ole niinkään väliä, mitä lainaa maksatte edellyttäen, että mies osallistuu asuntolainan lyhennyksiin sitten kun pystyy. Jos taas olette avoliitossa, niin sitten asialla on enempi merkitystä ja raha-asioissa on tärkeämpää tietää, mikä on kenenkin ja kuka maksaa mitäkin.

Avoliitossa ollaan mutta hääpäivästä on jo sovittu jos sillä on mitään merkitystä..

Yhteistyössä