Onko tämä nyt ihan fiksua??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sairas Suomi!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sairas Suomi!

Vieras
Sossusta ei saa väliaikaista tukea ollenkaan tai jos saa, se maksetaan takaisin. Mutta: jos olet syrjäytynyt ja esim. juot rahasi, sossu maksaa joka kk vuokrasi ja antaa ruokarahaakin! :O Eikö kaiken järjen mukaan tulisi tukea perheitä silloinkin, kun ovat ajautumassa kriisiin (= rahat loppu ja pakollisia menoja) eikä vasta silloin, kun parisuhde on mennyttä, lapset heitteillä ja pikavippejä otettu viiden tonnin edestä..? Asiantuntijat ihmettelevät uutisissa että miksi suomalaiset ottavat lainaa, minä en ihmettele enää yhtään. Itsekin olen ottamassa kahden tonnin vipin, kiitos vaan sulle sossu kun et edes lainannut rahaa..! :(

no ehkä se on fiksua. Ehkä ei enää pysty isontamaan tuota toimeentulotuen saajien määärää tarkoituksella, että sitä saisi kaikki joilla vähän huonosti menee. Kohta ei muuten jää palkasta mitään käteen, jos veroja nostellaan, kun kaikki ei tahdo mennä töihin, kun on niiin vaikeaa.

sepä se.. Me ajauduttiin kriisiin aikanaan kun mies jäi työttömäksi ja itse olin pitkällä sairaslomalla.

Ei tullut sossusta apua. Samaan aikaan oli kiva kuunnella miten helposti yks tuttu sai ryyppyrahansa sieltä. Nuori terve ihminen joka halusi vaan bilettää, työt ei kiinnostanut.

Me selvittiin tilanteesta ottamalla vähän lainaa vanhemmilta ja lisäksi siirrettiin laskujen eräpäivää aina tarvittaessa.

[QUOTE="vieras";23836889]Missäs tuollainen sossu on missä koko vuokra maksetaan ja ruokarahaakin saa?[/QUOTE]

Ainakin täällä Helsingissä. Ihan yleisesti elättää kaikki, joita ei vaan kiinnosta käydä töissä. Tämä on tullut ihan suoraan yhden sossun elätin suusta. JES! Tuntuu tosi ihanalta, kun itse hoidetaan kaikki omat asiamme, ja valtio arvostaa meidän panosta niin kovasti, että ottaa osan meidän työmme hedelmistä, jotta se voisi kannustaa näitä joitain olla yrittämättä yhtään itsensä eteen, ja ajaa heidät syvemmälle syrjäytyneisyyden syövereihin. Kiitos!!!

Kyllä me ollaan saatu sieltä toimeentulotukea ihan vaan siksi, että meidän tulot on olleet liian pienet.

Jos esim. jää työttömäksi ja päivärahojen laskuun menee aikaa / siihen, että ne alkaa tulla niin silloin voi saada sossulta rahaa, jotka joutuu maksamaan takaisin myöhemmin.

Ja kaikki "sossupotilaat" jotka minä tunnen ovat olleet pääasiassa työssäkäyviä (kaupankassaa, siivoojaa tmv.) tai opiskelijoita, yhtään sossupummia en tunne. Ja nuokin sellaisia jotka ovat silloin tällöin joutuneet sitä hakemaan, me lähetetään hakemukset joka kuukausi vaikka aina sieltä ei mitään tulekaan, mutta ei "katkea putki" - jatkohakemus nopeampi/helpompi tehdä. Onneksi päästään putkesta eroon kesäkuun loputtua. Ja meillä siis minä vanhempainvapaalla + viikonlopputöissä ja mies opiskelija ja osa-aikatöissä, kesällä kesätöissä kokopäiväisenä josta pitäisi lähteä tilanteen paranemaan rytinällä..

Siis minä nyt en ymmärtänyt ollenkaan...

Kyllä minä ainakin olen ajoittain saanut sossusta rahaa, kun tulot ovat olleet liian pienet menoihin nähden. Eikä ole penniäkään tarvinnut takaisin maksaa!

Toki tiedän myös tapauksen, jossa viina vienyt työkyvyn ja hän todella on sosiaaliviraston asiakas koko loppuelämänsä ajan. Kyllä hän saa Kelalta samat tuet kuin muutkin ja sossu maksaa sitten sen ylimääräisen osan sekä ajoittain harkinnanvaraista tukea. Mutta ei hän kyllä herroiksi niillä rahoilla elele!

Alkuperäinen kirjoittaja suurenmoinenelämä;23837316:
Kyllä me ollaan saatu sieltä toimeentulotukea ihan vaan siksi, että meidän tulot on olleet liian pienet.

Jos esim. jää työttömäksi ja päivärahojen laskuun menee aikaa / siihen, että ne alkaa tulla niin silloin voi saada sossulta rahaa, jotka joutuu maksamaan takaisin myöhemmin.

Joo ja näinhän on kaikissa tuissa mihin odotat päätöstä, jos ne tuet riittävät turvaamaan perheen taloutta. Silloin, jos Kelan yms. tuet eivät kuitenkaan kata kaikkea, niin sossu ei varsinaisesti peri rahojaan takaisin. Näin ainakin minulle käynyt, kun olen sossusta rahaa aikoinaan hakenut :)

Alkuperäinen kirjoittaja suurenmoinenelämä;23837365:
Kyllä tunnen yhden joka on joutunut ja ihan helsingissä. Ota selvää ennenkuin mölyät.

Ai sinä tunnet YHDEN, joka on joutunut maksamaan takaisin? :D

Minun tuttavapiiriini ei kuulu sossun elättejä, mutta yksi satunnainen kulkija kertoi tasan kuinka sossu maksaa hänen vuokransa, ja mitä hän saa kuussa käteen. Myös sen, kuinka hänellä on luottotiedot menneet, eikä hänellä ole aikomuksenakaan maksaa sellaista summaa takaisin, sillä kyllä sekin velka sitten aikanaan kuolettuu. Ihan kuin se summa vain katoaisi taivaan tuuliin... just. Totuushan on, että kansan maksamilla veroilla se tulee jotenkin jossain vaiheessa jollain tavalla kuitattua. Reilua.

Niinhän se on ja väärältä se tuntuu työntekijästäkin, mutta syyt "juoppojen" tukemiseen löytyy ihan perustuslaista, tttukilaista ja sosiaalihuoltolaista. Ja toisaalta hyvä niin, ei me voida ihmisiä heitteille jättää. Musta tuntuu että ihmisillä ei oileasti ole minkäänlaista käsitystä millaisia ihmisiä siellä "luukulla" käy. Joskus elämä kolhii ja ihmisiä ne juopotkin on.

[QUOTE="Sheddon";23837490]Niinhän se on ja väärältä se tuntuu työntekijästäkin, mutta syyt "juoppojen" tukemiseen löytyy ihan perustuslaista, tttukilaista ja sosiaalihuoltolaista. Ja toisaalta hyvä niin, ei me voida ihmisiä heitteille jättää. Musta tuntuu että ihmisillä ei oileasti ole minkäänlaista käsitystä millaisia ihmisiä siellä "luukulla" käy. Joskus elämä kolhii ja ihmisiä ne juopotkin on.[/QUOTE]

Ne voisi minun puolestani asuttaa jonnekin asuntolaan. Tosi kiva, kun niitä on täälläkin omissa asunnoissaan juomassa meidän rahoilla. Ymmärrän hyvin, että kyseessä on sairaus, mutta en haluasi tukea sitä.

Yhteistyössä