Onko tämä normaalia? (Kuukautiset)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Oon 15-tyttö ja mun ekat kuukautiset alkoivat 12-vuotiaana. Mulla on aina kuukautisten ensimmäisinä (3-5) päivänä ihan hirveä vesiripuli. Joudun käydä päivässä ehkä 8-9 krt. veskissä. Ripuli jatkuu koko kuukautisten ajan mutta ei läheskään niin pahana, ehkä 4-7 krt. joudun käydä vessassa viikossa tuon takia. Mua hävettää ja pelottaa että tää on jotenkin vaarallista. En kehtaa kysyä kasvotusten keneltäkään mut ehkä tämäntyyppiseltä palstalta saa jotain vastauksia.

Mullakin menee vatsa sekaisin just ennen kuukautisia ja niiden ekoina päivinä. Tovi sitten sain ednometrioosi-diagnoosin ja usealla sitä sairastavalla on samoja oireita.

Mutta voihan se johtua monesta muustakin asiasta. Ja tuskin on ainakaan endometrioosia vakavampaa.

Juu, kuukautiset vetää mahan löysälle. Mulla myös endo. Voit helpottaa sitä välttämällä ruokia jotka pahentaa sitä. Banaania ja kaurapuuroa kannattaa syödä, niistä saa myös hiilareita joita kuukautisten aikana tekee mieli.

Mulla pistää kahden päivän ummetuksen.
Kokeile syödä vatsaa kovettavia ruokia ja jos ei helpota, niin juttele lääkärille, se voi keksiä jonkin helpottavan jutun. Jos esimerkiksi syöt särkylääkkeitä, ne voi vaikuttaa vatsan toimintaan.

Minulla ollut tuota myö. Nuorempana oli pahempaa kuin nyt aikuisena. Endometrioosia minulla ei ole (tutkittu muiden gynejuttujen yhteydessä). Eli voi siis kuukautisripulia olla ilman endometrioosiakin,

Yhteistyössä