Onko tämä kohtuullista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meillä ei ole autoa, veljelläni on. Asutaan ihan lähekkäin, yksi tontti tässä meidän välissä... Veljeni kyydissä pääsen kauppaan aina, kun hänkin sinne on menossa (eli kerran viikossa). Autoa saa harvakseltaan lainata, mikäli sille tarvetta on, mutta ehkäpä kerran kuukaudessa lainaan tuota autoa. Toki aina tankkaan autoa, siistin auton aina käytön jälkeen mikäli siistimistä on, käytän sitä pesussa yms. jos tarve vaatii, jne. Eli ihan perusmeininkiä. Mutta tosiaan ehkä kerran kuukaudessa saatan lainata, ja silloinkin matka suuntautuu keskikaupungille... Veli on saanut myös bensarahaa, kun kerran kyydissä olen minäkin matkustellut...

Nyt veli sitten sanoo, että minun pitäisi maksaa autoon katsastusmaksu, kun kerran auton kyydissä olen ja sitä välillä lainaankin. Minusta kuulostaa kohtuuttomalta :O Tarjouduin maksamaan katsastusmaksusta osan, mutta ei kuulemma käy.

Onko tämä siis kohtuullista? Pitäisikö myöntyä?

No sitä minäkin... Olipahan vain pakko kysyä, josko jonkun mielestä olisikin kohtuullista...

Aiemmin sanoin veljelle, että mielestäni ei ole kohtuullista tuo ja tosiaan tarjouduin maksamaan osan, mutta ei käynyt, veli raivosi naama punaisena että siihen loppuu sitten autolla ajot, kävele sinäkin sitten, jne. Yritti siis vedota kiivaasti, että maksaisin tuon maksun. Mielestäni se ei kuitenkaan minulle kuulu...

No ei ole kohtuullista, tiedät sen itsekin. Mekin lainataan usein autoamme miehen sisaruksille (pidempiä lainoja kyllä kuin yksi reissu, jotain viikkoa) kun meille sopii. Ja mua kyllä potuttaa kun auto palautuu tankki typötyhjänä! Parhaimmillaan on käyty se tankkaamassa, sisarus lainannut viikonlopuksi ja ihan hajuilla tullut meille saakka. Argh! Toinen oli, kun auto oli koko kesän sisaruksella lainassa, pyydettiin osallistumaan rengaskuluihin, kun sillä aikaa piti renkaat vaihtaa. No ei käynyt sitten sekään...

No jos saisin autoa lainata ja kyydissä mennä säännöllisesti, niin kyllä voisin sen naurettavan satasen maksaa katsastuksesta ihan kiitoksena, Rahallisesti kun on aika iso etu ettei tarvitse muita auton kuluja maksaa. (vakuutus, vero, korjaukset ja huollot)

Kun auton hankkii, auto maksaa aika paljon nykypäivänä. Sitten kun miettii sitäkin, että auton arvo laskee joka vuosi...
Onhan se suuri etu, että saat auton käyttöösi, jos veljesi on ensin ostanut auton ja maksanut vakuutukset..
Toi katsastusmaksu on aika pientä tuon rinnalla, mitä veljesi joutuu autosta maksamaan kaikenkaikkiaan.

Mun mielestä on kohtuullista. Autosta on muitakin kuluja kuin pelkät bensakulut. Sulla on nyt tavallaan auto kuljettajineen käytettävissä ilman minkäänlaisia velvollisuuksia ja vastuita. Katsastusmaksu on pieni korvaus siitä. Jos joutuisit hommaamaan oman auton tai kulkisit taksilla, niin maksettavaa tulisi ihan eri mittakaavassa.

Se, että kuljet kauppaan samalla kuin veljesi, saattaa tuntua sinusta pieneltä vaivalta, mutta käytännössä veljesi joutuu joka kerran ottamaan huomioon sinun aikataulusi ja tarpeesi. Pitemmän päälle viikottaisena se alkaa rasittaa etenkin kun homma on täysin yksipuolista vai onko?

Aika jännä, ettei edes osa siitä kelpaa... taitaa veljelläsi olla taloushuolia jotka stressaa ja kohdistuu noin? Jos seuraavaksi vaatii vakuutusmaksuihin korvausta, niin teidän onkin sitten sama laittaa oma auto tai ajaa taksilla nuo vähäiset menot.

• Tykkää
Reactions: Zucchini
[QUOTE="vieras";28066203]Mun mielestä on kohtuullista. Autosta on muitakin kuluja kuin pelkät bensakulut. Sulla on nyt tavallaan auto kuljettajineen käytettävissä ilman minkäänlaisia velvollisuuksia ja vastuita. Katsastusmaksu on pieni korvaus siitä. Jos joutuisit hommaamaan oman auton tai kulkisit taksilla, niin maksettavaa tulisi ihan eri mittakaavassa.

Se, että kuljet kauppaan samalla kuin veljesi, saattaa tuntua sinusta pieneltä vaivalta, mutta käytännössä veljesi joutuu joka kerran ottamaan huomioon sinun aikataulusi ja tarpeesi. Pitemmän päälle viikottaisena se alkaa rasittaa etenkin kun homma on täysin yksipuolista vai onko?[/QUOTE]

Minusta tuntuu, että monet joilla ei ole autoa, ei osaa ajatella, miten paljon autonpito maksaa.

[QUOTE="vieras";28066203]Mun mielestä on kohtuullista. Autosta on muitakin kuluja kuin pelkät bensakulut. Sulla on nyt tavallaan auto kuljettajineen käytettävissä ilman minkäänlaisia velvollisuuksia ja vastuita. Katsastusmaksu on pieni korvaus siitä. Jos joutuisit hommaamaan oman auton tai kulkisit taksilla, niin maksettavaa tulisi ihan eri mittakaavassa.

Se, että kuljet kauppaan samalla kuin veljesi, saattaa tuntua sinusta pieneltä vaivalta, mutta käytännössä veljesi joutuu joka kerran ottamaan huomioon sinun aikataulusi ja tarpeesi. Pitemmän päälle viikottaisena se alkaa rasittaa etenkin kun homma on täysin yksipuolista vai onko?[/QUOTE]

Eikö sen auton pesettäminen tai siivoilu ole siis sitä ylläpitoa?

[QUOTE="vieras";28066255]Eikö sen auton pesettäminen tai siivoilu ole siis sitä ylläpitoa?[/QUOTE]

Periaatteessa autonomistaja päättää autostaan ja siitä mihin hän suostuu.
Autoa ei ole pakko lainata, jos hänen mielestään korvaus autonmenoista ei ole hänen mielestään sopivan suuri.

[QUOTE="vieras";28066255]Eikö sen auton pesettäminen tai siivoilu ole siis sitä ylläpitoa?[/QUOTE]
Ei ole, sillä ap siivoaa omat jälkensä ja pesettää auton, jos se on likaantunut hänen käytössään. Sitä paitsi siivoaminen ja peseminen ei maksa (paitsi vesi ja pesuaineet) , jos sen tekee itse. Auton vakuutukset, verot, huollot maksavat. Sinänsä hienoa, että ap on siivonnut jälkensä ja pesettää autoa, mutta ilmeisesti se ei riitä korvaamaan syntynyttä rasitusta.

Yhteistyössä