Onko tämä karsastusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
http://www.aijaa.com/v.php?i=3221506.jpg

Vauva ei tuossa katso suoraan päin kameraan eli pitäisikö karsastuksen näkyä siis juuri silloin, kun katsoo kohti ja toinen silmä karkaa. Eli näyttääkö tuo vain siltä, kun silmätkään ei ole presiis samankokoiset keskenään mielestäni.

En ole koskaan saanut vauvan silmää karkaamaan ulkonurkkaan päinkään silloin, kun katsoo kohti.

Vauva 8kk. Viikko sitten oli neuvolalääkäri eikä lääkäri tai th ole koskaan sanoneet minulle, että olisi silmissä jotain. Tyttö näkee selvästi hyvin ja pitkälle.

Tämä "karsastuspaniikkini" alkoi reilu 2kk sitten kun näin kaverin pahasti karsastavaa lasta ja aloin kytätä omaani, että mahtaako se karsastaa. Sitten unohdin asian reiluksi kuukaudeksi ja sen vuoksi en neuvolalääkärillekään asiasta huomannut mainita. Koko tuona aikana kun en asiaa yhtään ajatellut niin en mitään "karsastuksia" havainnut.

Tässä kuvassa tyttö katsoo kohti kameraa:

http://www.aijaa.com/v.php?i=3221630.jpg

Otin muuten vain tytöstä yhtenä päivänä monta lähikuvaa peräkkäin kun touhuili syöttötuolissaan ja nyt kun latasin kuvia koneelle niin aloin tuijottaa tuota yhtä kuvaa. Siis tuota ylempää.

Joo ei saanu kunnon kuvaa. Karsastusta on ilmeistä (eli näkyvää) ja piilokarsastusta (ei näkyvää). Vauvoilla saattaa olla kohdistusongelmia, jotka tasaantuvat itsestään. En nyt suoraan muista minkä ikäisenä kannattaa hakeutua tutkimuksiin.

Kyllä se silmä aika selvästi karkaa jos on näkyvää karsastusta. Piilokarsastus tulee esiin yleensä silloin kun lapsi/aikuinen ei näe kunnolla ja pää on kipeä. Silloin hakeudutaan näöntutkimuksiin, joissa sitten selviää mahdollinen piilokarsastus.

Alkuperäinen kirjoittaja IamWeasel:
kyllä se karsastus ilmenee usein ihan tälläsenä http://www.aijaa.com/v.php?i=3221685.jpg

Joo niin mä aattelin että kai sen siis näkee ihan selvästi. Jostain luinkin, että usein on harhaanjohtavaa silmien pieni eri kokokin.

Alkuperäinen kirjoittaja leikkurissa töissä:
Ei toi näytä karsastukselta lainkaan. Ei mun mielestä ja mä hoidan noita... Ei ainakaan noissa kuvissa näytä siltä.

Kiitos sulle!

Sinä olet siis sitä mieltä että minä näkisin sen kyllä selvästi ilman eri kuvittelemista, jos vauva karsastaisi? Taidan tuijottaa hieman liikaa...

Meil poika karsastaa välillä.. eli sen huomaa joskus.. kuvista huomaa kyllä jo ihan hyvin.. taisin huomata sen aika aikasessa vaiheessa.. siis oli varmaan 1½v et välillä silmä heittää.. ja nyt vasta kun muutettiin saatiin aika silmäpolille.. poika nyt 4v Toivottavasti sen saas itten hoidettua..

Niin ja en huomannut ainakaan ite sun kuvissa.. ja noin pieni kun on niin ei taida ihan selvästi näkyäkään jos on pientä karsastusta..

Alkuperäinen kirjoittaja CrystalBlue:
Meil poika karsastaa välillä.. eli sen huomaa joskus.. kuvista huomaa kyllä jo ihan hyvin.. taisin huomata sen aika aikasessa vaiheessa.. siis oli varmaan 1½v et välillä silmä heittää.. ja nyt vasta kun muutettiin saatiin aika silmäpolille.. poika nyt 4v Toivottavasti sen saas itten hoidettua..

Eli silloin kun huomaat sen niin karkaako silmä kuitenkin ihan selvästi? Ilman että tarvii miettiä, että "näinkö minä jotain"? Heittääkö ulos vai sisäänpäin?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Eli silloin kun huomaat sen niin karkaako silmä kuitenkin ihan selvästi? Ilman että tarvii miettiä, että "näinkö minä jotain"? Heittääkö ulos vai sisäänpäin?

No kyllä mä monesti mietin et näänkö näkyjä.. ja se oli aika pientä sillon pienempänä.. eikä sitä nytkään aina nää..tai se ei karsasta aina.. ulospäin jonkin verran heittää..

No kyllä mä monesti mietin et näänkö näkyjä.. ja se oli aika pientä sillon pienempänä.. eikä sitä nytkään aina nää..tai se ei karsasta aina.. ulospäin jonkin verran heittää..

Mutta meneekö siis kuitenkin sinne ulkonurkkaan kokonaan se silmä? Ja siis nimenomaan kun katsot suoraan silmiin? Missä vaiheessa puhuit asiasta neuvolassa? Mitä sanottiin?

Mutta meneekö siis kuitenkin sinne ulkonurkkaan kokonaan se silmä? Ja siis nimenomaan kun katsot suoraan silmiin? Missä vaiheessa puhuit asiasta neuvolassa? Mitä sanottiin?

Ei mene nurkkaan asti.. sen verran vähän heittää kai ettei edellisessä neuvolassa asiaa noteerattu vaikka monesti siitä sanoin.. Nyt tapas ekaa kertaa lääkärin udessa neuvolassa ja lääkäri sano heti että ihan kun olis huomannut ja laittoi lähetteen silmäpolille..oli ihmeissään miksei aikasemmin ole laitettu.. Ei mene joka kerta kun sanon et katsoo suoraan silmiin..

jos susta yhtään tuntuu, että karsastaa niin kannattaa pyytää lähete silmälääkärille. Mä pyysin kun esikko oli 4kk, kun musta aina välillä näytti että karsastaa. Käytiin 3 kertaa silmälääkärillä, ja kaikki oli ok, mutta mä mielummin käyn tarkastamassa jos yhtään epäilyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jos susta yhtään tuntuu, että karsastaa niin kannattaa pyytää lähete silmälääkärille. Mä pyysin kun esikko oli 4kk, kun musta aina välillä näytti että karsastaa. Käytiin 3 kertaa silmälääkärillä, ja kaikki oli ok, mutta mä mielummin käyn tarkastamassa jos yhtään epäilyttää.

Se vaan että jos minä aina pyytäisin lähetteitä jonnekin, kun epäilen jotain niin mulla ois joka viikolle kolme aikaa... :D

Mun poika on nyt 4,5-vuotias ja karsastukseen määrättiin juuri lasit hoidoksi, kun pelkkä terveen silmän peittohoito ei tepsinyt. Meidän pojan karsastus huomattiin/puhkesi vasta 3 vuoden hujakoilla, ja sitten 3,5-vuotisneuvolasta sain lähetteen silmäpolille. Ei noin pienellä ehkä pysty edes toteamaan vielä, kun ne silmät harittelee muutenkin välillä. :D oottele rauhassa ja seuraile tilannetta. :)

Yhteistyössä