Onko tämä eroahdistusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ä05
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ä05

Vieras
Mitä kaikkia oireita yms. kuuluu eroahdistukseen?

Meillä on meininki ihan mahdotonta ja tätä on kestänyt nyt ainakin parisen kuukautta.
15kk poika huutaa äidille, siis minulle melkein koko ajan. Jos olemme kahden kotona, hän vain kiukkuaa ja itkee. Jonkun verran tekee tätä myös isälleen, mutta ehdottomasti minulle eniten.
Jotenkin tuntuu, että poika ei kestä nähdäkään minua, mutta sitten taas jos menen vessaan tai suihkuun, hän tulee oven taakse itkemään. Jos lähden jonnekin, hän jää itkemään.
Kun on muita ihmisiä, hän on kuin päivänsäde. Kun esim. mummo syöttää poikaa, hän syö tosi nätisti ja kiltisti, kun minä sen teen, homma menee useimmiten sirkus puuhaksi.

Jos olemme kylässä tai muualla vieraammassa paikassa, poika kyhnöttää minun lähelläni tai haluaa olla sylissä.

Voisiko tämä olla sitä eroahdistusta tai mitä?
Ensimmäisen kerran meillä oli tällaista kun poika oli 10kk.

En tiedä, onko eroahdistusta vai uhmaa / rajojen kokeilua, mutta samaa touhua on meillä ollu pari kuukautta, poika myös 15 kk.

Toivottavasti joskus helpottaa, hermot meinaa välillä mennä...

Äidin hermostuneisuus heijastuu lapseen. Sitä veikkaan. Ensimmäinen uhmakausi tulee 2-3 vuoden tiimoille.

Lapsi on kuin peili, sieltä katsoo oma kuva. Rauhallisen aikuisen käsittelyssä lapsikin on rauhallinen. Funtsaapa ihan itsellesi rehellisesti, mikä sinulla on tilanne.

Onkohan nyt ihan noin?

"Rauhallisen aikuisen käsittelyssä lapsikin on rauhallinen."

Tottakai on hyvä pysyä rauhallisena mutta kukapa äiti/isä olisi AINA rauhallinen? Hermostuminen ja tuskastuminen omaan lapseen on inhimillistä. Meidän lapsi (hiukan yli 1 v.) itkee kun äiti häviää hetkeksikin näkyvistä ja itkee ja huutaa välillä muutenkin... On ehkä kyllästynyt/väsynyt/kiukkuinen tai muuten vain huutaa yleistä "elämän tuskaa".

Olemme normaaleja kunnon vanhempia ja silti emme välillä tiedä mikä lapsella on hätänä... On yhtä aurinkoa esim. mummin läsnäollessa ja muidenkin vieraiden.

Koitetaan jaksaa, pahin on ohi jo 18 vuoden kulutua ;-)

Yhteistyössä