Onko tälläiset ihmiset pihejä vai itsekäitä?

vierailijatartar

Tunnettu jäsen
15.12.2015
1 246
61
48
Tiedättekö vanhemmat jotka valehtelevat aina lasten iät jos sillä tavalla pääsee edullisemmin tapahtumiin tai kulkemaan joukkoliikenteessä ilmaiseksi. Nämä vanhemmat eivät osta lapsille omia aterioita ravintolassa vaan äiti ja isi antavat pikku rippeitä omalta lautaselta lapselle melkein iästä riippumatta salaattilautaselle. Jäätelökioskillä käyminen ei tule kuuloonkaan vaan lähikaupasta haetaan eskimotikut joita mennään syömään jätskikiskan viereen. Kaikkialle otetaan eväät mukaan ettei vaan nälän yllätäessä tarvitse lapselle ostaa sämpylää ja juomaa.
Mikä tälläisiä vanhempia vaivaa? Eivätkö he halua tarjota lapsille elämyksiä eivätkö he pidä lapsia tasavertaisina ihmisinä joille esim. kuuluu ravintolassa se ihan oma annos ihan omalta isolta lautaselta.
Se vasta onkin inhottavaa, kun ikä valehdellaan. Lapset ovat yleensä aika ylpeitä omasta iästä.
Onko se niin kamalaa antaa kerran kesässä lapselle hattara tai jäätelötotterö? Miksi lapsi ei saisi koskaan tuntea oloonsa hemmotelluksi? Nämä pitäisi olla kivoja muistoja eikä inhottavia ja noloja.

Kerran satuin törmäämään puistossa vanhaan tutuun ja olin menossa lapsen kanssa jätskille. Hänen lapsensa kysyi jos hekin saisivat jäätelöt niin äitinsä alkoi pitämään puhetta kuinka monta päivää he syövät ihan ruokaakin niillä jäätelöiden hinnalla. Tätä puhetta hän piti samalla, kun veti kessua namariin. Meinasin jo kertoa kuinka monta jäätelöä tuolla kessuaskin hinnalla saa, mutta annoin olla. En halunnut nolata äiti lastensa edessä vaikkahän nolasi lapsensa meidän edessä.

Köyhiä. Ainakin me olimme kun tein tuota: käytin rattaita, jotta päästiin ilmaiseksi bussissa, valehtelin lasten iät erilaisissa tapahtumissa, jotta päästiin halvemmalla.
Nyt kun taloudellinen tilanteemme on parantunut niin maksan ihan mukisematta pääsyliput yms.

Köyhiä. Ainakin me olimme kun tein tuota: käytin rattaita, jotta päästiin ilmaiseksi bussissa, valehtelin lasten iät erilaisissa tapahtumissa, jotta päästiin halvemmalla.
Nyt kun taloudellinen tilanteemme on parantunut niin maksan ihan mukisematta pääsyliput yms.

Tämä tietenkin, mutta ihan köyhät eivät osta itseleen jotain ja jättävät lapsen nuolemaan muruja lattialta.

Sano sitten vaikka pihiksi, mutta sen yhden tötterön hinnalla saa kaupasta tuutit koko porukalle, ainakin, jos ostetaan sixpack. Ei nuo edes ole tötteröiden perään, tötteröt on ollut heille tosi pettymys, pelkkää tyhjää tötteröä. Väliin pyöräillään Ikeaan jäätelölle, siellä ostetaan pehmikset. Jäätelöä nyt syödään muutenkin, ei joku jäätelökiska ole meille mikään erikoisjuttu.

Parille noista on ollut ihan turhaa ostaa oma annos, ei siitä omasta annoksesta ole kuin näykitty ihan pikkusen. Voi olla ihan sama juttu noiden sinun näkemisiesi perheiden kanssa, turha ostaa omaa annosta, mistä ei syödä kuin kaksi haarukallista. Tahmaava hattara on yhdelle noista tosi kauhistus, yksi noista tykkää ja hän on saanut joululahjaksi oman hattarakoneenkin.

Mitä merkkiä se poltti ja oliko sieltä porvooseen 70km?

Kerran satuin törmäämään puistossa vanhaan tutuun ja olin menossa lapsen kanssa jätskille. Hänen lapsensa kysyi jos hekin saisivat jäätelöt niin äitinsä alkoi pitämään puhetta kuinka monta päivää he syövät ihan ruokaakin niillä jäätelöiden hinnalla. Tätä puhetta hän piti samalla, kun veti kessua namariin. Meinasin jo kertoa kuinka monta jäätelöä tuolla kessuaskin hinnalla saa, mutta annoin olla. En halunnut nolata äiti lastensa edessä vaikkahän nolasi lapsensa meidän edessä.

Älkää hyvät ihmiset vetäkö kovin pitkällisiä johtopäätöksiä yhden tilanteen perusteella.
Esimerkiksi meidän perhe tekee USEIN näin pitkällä automatkalla: tankkaus ABC:llä, kipaisu sisällä vessassa, viereisestä S-kaupasta pussi sämpylää ja lisukkeita/pullaa ja pillimehuja ja mars takaisin autoon. Näin säästyy ennen kaikkea aikaa. Kun matka on pitkä, ei huvita tehdä siitä entistä raskaampaa palloilemalla pitkään jossain huoltsikalla. Tokihan tuossa säästyy rahaakin, mutta se on lähinnä sivuseikka.

Mä en valehtele lasten ikiä ja ostan heille kyllä omat ruuat listahinnalla. Mutta eväiden kuskaamista harrastan. Kuka niitä huoltsikoiden kumisämpylöitä muka syö? Mä en niinkään siinä rahansäästöä ajattele, vaikka tottakai siinä rahaa säästääkin, mutta ei ne huoltsikoiden eväät niin ihmeellisiä ole... sitä paitsi pitkällä ajomatkalla on kiva käyttää tauot liikkumiseen kun syömiseen, siinä ajomatkalla voi sitten tappaa aikaa eväitä mussuttamalla.

Ja sama kyllä koskee jäätelöitä... ne on kaupan pakastealtaasta paljon parempia kuin jäätelökioskista. Mä ainakin tykkään suklaakuorrutteesta, mieluiten valkosuklaasta. :P Ja ne vohvelit on aika karseita...

Älkää hyvät ihmiset vetäkö kovin pitkällisiä johtopäätöksiä yhden tilanteen perusteella.
Esimerkiksi meidän perhe tekee USEIN näin pitkällä automatkalla: tankkaus ABC:llä, kipaisu sisällä vessassa, viereisestä S-kaupasta pussi sämpylää ja lisukkeita/pullaa ja pillimehuja ja mars takaisin autoon. Näin säästyy ennen kaikkea aikaa. Kun matka on pitkä, ei huvita tehdä siitä entistä raskaampaa palloilemalla pitkään jossain huoltsikalla. Tokihan tuossa säästyy rahaakin, mutta se on lähinnä sivuseikka.

Täh?

Mä en valehtele lasten ikiä ja ostan heille kyllä omat ruuat listahinnalla. Mutta eväiden kuskaamista harrastan. Kuka niitä huoltsikoiden kumisämpylöitä muka syö? Mä en niinkään siinä rahansäästöä ajattele, vaikka tottakai siinä rahaa säästääkin, mutta ei ne huoltsikoiden eväät niin ihmeellisiä ole... sitä paitsi pitkällä ajomatkalla on kiva käyttää tauot liikkumiseen kun syömiseen, siinä ajomatkalla voi sitten tappaa aikaa eväitä mussuttamalla.

Mistä te tän huoltoaseman tähän vedätte?

"Kaikkialle otetaan eväät mukaan ettei vaan nälän yllätäessä tarvitse lapselle ostaa sämpylää ja juomaa."

Mulle tulee tuosta ekana mieleen huoltoasemapysähdykset automatkoilla...

Ai jaa mulla ei todelakaan tule huoltoasema mieleen vaan kaupungilla oleminen. Ei voi koskaan mennä ihan kahvilaan jossa saa valita jotain kivaa pikkusyötävää vaan laukusta kaivetaan aina eväät joita pureskelaan ostarin penkeillä.

Ai jaa mulla ei todelakaan tule huoltoasema mieleen vaan kaupungilla oleminen. Ei voi koskaan mennä ihan kahvilaan jossa saa valita jotain kivaa pikkusyötävää vaan laukusta kaivetaan aina eväät joita pureskelaan ostarin penkeillä.

Ok... no en mä kaupungilla käydessä eväitä mukaan ota. Mutta täällä korvessa ei niitä pikkukahviloita juurikaan ole joten vaihtoehtoina on ottaa omat eväät tai järsiä apilaa tien vierestä...

Tietysti jos kaupungissa asuu ja joka päivä kulkee kaupungilla lasten kanssa, voi se eväiden kuskaaminen olla ihan järkevääkin. Kahviloiden eväät ei ole mitään erityisen terveellisiä, ei ainakaan ne mitä lapsi valitsee jos saa itse valita. Mutta tottakai joskus voisi kahvilaankin poiketa.

Ok... no en mä kaupungilla käydessä eväitä mukaan ota. Mutta täällä korvessa ei niitä pikkukahviloita juurikaan ole joten vaihtoehtoina on ottaa omat eväät tai järsiä apilaa tien vierestä...

Tietysti jos kaupungissa asuu ja joka päivä kulkee kaupungilla lasten kanssa, voi se eväiden kuskaaminen olla ihan järkevääkin. Kahviloiden eväät ei ole mitään erityisen terveellisiä, ei ainakaan ne mitä lapsi valitsee jos saa itse valita. Mutta tottakai joskus voisi kahvilaankin poiketa.

Korvessa asuvana minullekkin tuli ensimmäisenä mieleen juuri jotkin huoltoasema-"herkut"...
Meillä otetaan aika usein jotain evästä mukaan kun mennään vaikkapa leikkipuistoon. Ne eväät syödään sitten matkailuautossamme jolla liikumme aina kun koko perhe liikkuu johonkin. Lasten mielestä se on tosi kiva seikkailu.

Saavat kyllä omat ruoka-annoksensa kun menemme oikeasti ihmisten ilmoille syömään eikä näiden totuuden torvien ikää voi kyllä valehdella koska ovat niin ylpeitä siitä että tietävät ikänsä, syntymäkuukautensa ja myös koko nimensä.
Poika, 5 v, nimittäin tässä yhden kerran kun olimme ruokailemassa paikassa jossa yli 4 vuotiaiden ruokailu maksoi 2 euroa / ikävuosi selitti ennen kuin me aikuiset ehdimme sanomaan mitään "olen X. X. X ja olen syntynyt vuonna 2010 ja syyskuussa täytän sitten kuusi vuotta mutta nyt olen siis vielä viisi vuotta ja tää mun sisko on CCX ja hän on vasta kolme vuotta eikä edes lähellekkään neljää koska täyttää neljä vuotta joulukuussa".

Joten aloittajan kysymykseen: vanhemmat jotka käyttäytyvät kertomallasi tavalla opettavat jälkikasvulleen epärehellisyyttä ja lisäksi myös sen ettei kaikkia ihmisiä tarvitse jostain syystä kohdella tasa-arvoisina vaan lapset ovat alempaa kastia kuin perheen aikuiset. Hyi, tuhmia aikuisia :((n)

Ollaanpa taalla nyt mustavalkoisia taman suhteen.
Itse usein jaan ruokakulut annokseni muksun kanssa, en pihiyttani, vaan koska on turha haaskata rahan annokseen josta syodaan noin 2 haarukallista. Oma annos ostetaan kun tiedetaan ruuan maistuvan.

Eivaita harvoin otan mukaan, paitsi automatkoille jne. jolloin pitkaveteista istumista on luvassa. Limppareita yms. ostan yleensa muksuille, en itselleni.

Paasylippuja jne. varten en ikaa valehtele, vaan maksan mukisematta. Rookia poltan, mutta muksun leluihin ja juttuihin kaytetaan kuukausittain huomattavasti enemmän rahan kuin mun rookeihin tms.

Yleisesti, lapsen eri menee aina oman edelleen, samoin lapsen tarpeet. Tama siis siita huolimatta, etta saatan nipistaa jostain noista jutuista joita ap mainitsi.

Yhteistyössä