Onko tällaisessa tilanteessa oikeasti järkevää ilmoittautua työkkäriin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Työkkäri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Työkkäri

Vieras
Olen opiskelija ja jään äitiyslomalle kesäkuussa. Koulun keskeyttämispaperiin kirjasin keskeytyksen alkavaksi elokuulta jolloin koulu taas jatkuisi. Sosiaalitoimi vaati, että ilmoittaudun työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi 2 VIIKON ajaksi. Tuo kaksi viikkoa on siis aika väli jolloin kevätlukukauteni päättyy ja äitiysloma alkaa. Onko tässä nyt mitään järkeä? Enhän minä periaatteessa ole tuona aikana työtön vaan opiskelija jolla on kesälomaa! Vai miten tämä homma nyt muka menee. Tuntuu vain pöljältä. Olen vielä alaikäinen, sillä täytän 18 vasta vähän lapsen synnyttyä.

Emme tosin enää halua noita tukia menee liian vaikeaksi ja pärjäämme varsin hyvin jo ilmankin, kun tiukemmat kuukaudet ovat jo ohi. Mutta kysyn kuitenkin, että onko teistä tuo sossun vaatimus missään määrin järkevä? :D

On se järkevä, koska toimeentulotuki on viimesijainen etuus ja jos sulla ois mahdollista saada työttömyyskorvausta (jonka vaatimuksena on olla työkkärissä työttämänä työnhakijana) niin tottakai sinne sit täytyy ilmottautua ja hakea ensin ne ensisijaiset etuudet.

No siis jos te ette ole sossusta mitään vailla niin mitä se niiden pyllyjä kiihottaa oletko työkkärin kirjoilla vai et??

Itse en ole ollut ikinä vaikka onkin työttömiä jaksoja elämässä ollut. Kun siihen katsotaan puolison tulot niiin en saisi mitään rahaa sitä kautta kuitenkaan, lappuja kyllä pitäisi täytellä ja osallistua pilipalikuresseille.

Juuri tässä todistin tilannetta että nuori perheellinen aikuinen (alle 25, mutta päälle 20) sai työpaikan kaupungilta ja sitten ilmotetaankin että ei passakaan työkkärille kun on onkin ollut liian vähän aikaa työttömänä (hieman alle 1v) eikä kaupunki saa työllistää noin nuoria! Toki kyseessä oli joku työllistämistukipaikka, mutta kuitenkin.
Kun olet ekaa kertaa työtön niin "pääset" työkkärin työnhakukurssille tmv:lle kuukaudessa kun "olet ollut jo niin pitkään tytötön!". Ristiriitaista!

opiskelija ei saat toimeentulotukea, jos on opiskelija ja opintolainaan edellytykset. Työttömän statusta ei saa, ellei ole näyttää koulusta eropaperia, jossa selvitetään eron syy. Jos eron syy on itseaiheutettu, tulee 3 kk. karenssi. Sosiaalitoimi tarvii tietysti työvoimapoliittisen lausunnon, jossa voi lukea esimerkiksi: eronnut koulusta/keskeyttänyt koulun, karenssi/ (=sosiaaliturvabyrokratiaa) Suosittelen käymään hakemassa työttömyysturvalausunnon, sillä esimerkiksi, jo se sisältää karenssipäätöksen, on teillä oikeus 2 viikon ajalta toimeentulotukeen kun ei ole muita tulonlähteitä. Päätös voi tietty olla kielteinen toimeentulotuen osalta, jos opintolainaa ei ole nostettu. Myös alaikäisyys voidaan katsoa perusteeksi, että on vanhempien elatusvelvollinen ellei ole naimisissa.

Yhteistyössä