Onko tällainen mökötysjuttu joku kasvuvaihe? Ja kuinka aikuisen pitää toimia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiitos!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kiitos!

Vieras
Lapseni (vajaa 3v.) on pariin otteeseen lapsikavereidensa luona kyläillessään "möksähtänyt" kavereilleen, tullut syliini ja ilmoittanut ettei halua leikkiä kaverin kanssa. Lähtee kyllä innokkaasti kylään, mutta sitten iskee känkkäränkkä. Saattaa sanoa kaverilleen "älä tule minun lähelleni", "minä en leiki sinun kanssasi", "minulle ei tule ikävä sinua" yms. Ihan pahalta tuntuu kuunnella :(

Onko tämä joku vaihe, vai eikö hän todellakaan halua leikkiä?

Ja kuinka lasta voi opettaa, että kaveria ei jätetä eikä kaverille puhuta rumasti ilman, että ohjailee häntä liiaksi pitämään jostakusta, josta hän ei ehkä pidäkään?

lapsesi on vielä kovin pieni eikä vielä osaa kanssakäymistä. kerrot vain hänelle, ettei kavereille niin puhuta, siitä tulee paha mieli jne. älä pakota takaisin leikkiin. kyllä lapsi aikanaan oppii, ettei saa pidettyä ystäviä tuolla tyylillä.

no kerro että toiselle lapselle tulee paha mieli, ja että tuo oli rumasti sanottu. Ja että niin ei saa puhua. Meiläl tämä auttoi. Lapsi ei vielä ymmärrä miltä tuo tuntuu toisesta lapsesta, joten yritä jotenkin pitkään ja hartaasti selittää tätä lapsellesi. Vaikka esimerkkien kautta. Ja laita vaikka kaksi nallea esittämään juttu nukketeatterina, ja siinä lapsi näkee kuinka toisen sanat satuttaa ja itkettää toista nallea. Ja lopuksi nallet pyytää anteeksi ja halaavat ja ovat taas kavereita ja lupaavat ettei enää koskaan puhu noin tylysti toiselle.

Miusta tuo kuulostaa ihan normaalilta lapselta, jolla on temperamenttia ja joka osaa kertoa mielipahastaan. 3v. vasta opettelee roolileikkejä ja niiden sääntöjä, joten kahnausta lasten kesken voi tulla. Elämää siinä vaan opetellaan =) Kaikkia kohtaan pitää olla ystävällinen, ei saa sanoa pahasti, mutta kaikista ei ole pakko tykätä. Jos lapsi kuitenkin usein leikkii kaverin kanssa ihan ok niin tuskin on kaverista tykkäämättä.

Kyseessä on tyttölapsi.

Ei hän osannut mitenkään eritellä, minkä takia käyttäytyi noin ja puhui noin. Ja ainakaan sivusilmällä seurattuna kummassakaan tapauksessa kaveri ei ole tehnyt mitään pahaa.

Onko nämä tuttuja sivuja? http://jkk.mll.fi/lapsi_kasvaa_ja_kehittyy/2-3vuotias.php?dir=/lapsi_kasvaa_ja_kehittyy
Kannattaa lueskella ainakin se sosiaalisten taitojen kehitys, mutta muutenkin tuolla on hyvää asiaa tuosta iästä :)

Siitä me tänä iltana juteltiin, että kaverille tulee paha mieli, jos hänelle puhuu rumasti. Lapseni tuumasi vain uudestaan, että "ei minulle tule ikävä".

Opetteluahan tämä yhdessä leikkiminen hänelle tosiaan vielä on, kun noin pikkuinen on. Haluan vaan varmistaa, että toimin itse aikuisena fiksusti enkä pakota liikaa, mutta en myöskään ihan sivuuta tätä asiaa ettei tilanne vaan pahene.

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Onko nämä tuttuja sivuja? http://jkk.mll.fi/lapsi_kasvaa_ja_kehittyy/2-3vuotias.php?dir=/lapsi_kasvaa_ja_kehittyy
Kannattaa lueskella ainakin se sosiaalisten taitojen kehitys, mutta muutenkin tuolla on hyvää asiaa tuosta iästä :)

Kiitos paljon, ei ollut tuttuja sivuja mutta erittäin kiva tutustua :)

Yhteistyössä