onko täysrapa kunto jos juosten menee 8,4km tasan tunti? :(

• Viestiketjun aloittaja jepsss
  • Ensimmäinen viesti
mmmmm
Mä olen vasta aloittelemassa juoksemista. Mä pyrin pitämään sykkeet pk-alueella, mikä mun tapauksessa tarkoittaa sitä, etten voi juosta koko matkaa, koska sykkeet nousisi liian korkealle. Ihan ekoilla lenkeillä kävelin aina 2-3 minsaa ja sen jälkeen hölkkäsin 2-3 minsaa ihan jalkojen takia, ettei heti tulisi mitään vammoja tms. Mulla menee n. 8 km tunnissa hölkäten ja isoimmat ylämäet kävellen. Siihen nähden sanoisin, että ei rapakunto, mutta ei vielä kovin hyväkään :)

"koppis"
Musta tuo kuulostaa ihan hyvältä hölkkävauhdilta. Tuolla saat jo pidettyä kunnon ihan hyvänä. Miten usein juokset? Itse hölkkään n. 3 krt viikossa ja matkat vaihtelee n. 4-8 km. Hölkkään tuon kasin tavallisesti 50 minuuttiin, tosin vaihtelee, kun juoksen joskus myös intervalleja ja eri vauhteja.

"vieras"
[QUOTE="jaa";26744304]Kyllä mullekin tulee mieleen, ettei täysrapakuntoinen jaksa juosta läheskään tuntia putkeen.[/QUOTE]

Oikeasti jaksaa, kun vain juoksee todella hitaasti. Usko mua, olen kokeillut.
Vuosikausien liikkumattomuus, ei voi olla mitään pohjakuntoa ja silti jaksoin tunnin juosta. Olin itsekin ihan :O

Jos ei tunnissa syke pahasti nouse, niin pystyt varmasti pitämään tuota sen maratonajan yllä ja juokset sen 3,5 tuntiin?
Mihin asti syke SAA nousta pitkäkestoisesti? Kysyn tätä ihan siksi,että huvikseni poljin kuntosalilla jotain laitetta (liike muistutti rullaluistelua tai hiihtoa:D) ja syke vaihteli 128-140. Tunnin poljin siinä. Silti voin kuvitella, että juoksu väsyttäisi mut alkuunsa....

owehc
Mihin asti syke SAA nousta pitkäkestoisesti? Kysyn tätä ihan siksi,että huvikseni poljin kuntosalilla jotain laitetta (liike muistutti rullaluistelua tai hiihtoa:D) ja syke vaihteli 128-140. Tunnin poljin siinä. Silti voin kuvitella, että juoksu väsyttäisi mut alkuunsa....
Syke on varsin henkilökohtainen ja jos juokseminen kiinnostaa kannattaa alkuun kiinnostua myös sykkeistään.

Tuo 128 - 140 on sellainen syke, jollaista monet harrastajat pitävät yllä lenkeillään kun hölköttelevät / juoksevat sellaista peruskuntoa kasvattavaa lenkkiä. Monelle aloittelijalle / ei vielä hyväkuntoiselle tuo syke on kävelyä, reipasta kävelyä tai sellaista hölkkää, jossa hölkätään kevyesti lyhyt pätkä ja kävellään toinen mokoma.

Kuitenkin tuollaisella sykkeellä useimmat pystyvät toimimaan varsin pitkään, esim. pari tuntia ilman, että se kävisi liian rasittavaksi. Ja se kasvattaa kuntoa ja lujaa.

"Mihin asti syke SAA nousta pitkäkestoisesti?"

Saa se nousta. Kyllä se lakkaa nousemasta, ei se loputtomiin nouse. Rajoitin on kropassa.

Yhteistyössä