Onko tästä masennus/paniikkilääkkeestä kokemusta?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.01.2007 klo 17:11 eipä ole kirjoitti:
minä sain juuri xanoria.. onko muilla siitä kokemusta?
Ei oo. Mutta ap:n lääkkeest on kokemusta. Muttä mitä sitä suotta kertoilemaan, kun lääke auttaa yksilöllisesti ja jokaisella on eri tarve ja eri oireet..
 
Sitalopraami yleinen
Sitalopraami on se vaikuttava lääkeaine monissa paniikkihäiriö/mielialalääkkeissä, itse olen käyttänyt Cipramilia ja nyt sen halvempaa rinnakkaistuotetta Sepramia jo vuosia. Mulle se on ainakin sopinut, ehkä kuukauden verran kestää elimistön totutella siihen aluksi. Voi olla suun kuivumista, outoa oloa päässä, seksissä tuntohäiriöitä yms. sellaisia oireita, mutta ne lievenevät ajan kuluessa. Syön mielummin lääkettä kuin kärsin masennuksesta ym. elämää haittaavista oireista ! Kokeile rohkeasti vaan esim. 10 mg:n annoksella aloitus, parin viikon päästä tiedät sopiiko se sulle vai ei. Lääkäri osaa sitten kirjoittaa toiselle lääkeaineelle sen reseptin, jos tuo ei sovi. Pärjäilehän !
 
Minulla oli cipramil joskus (onkohan tuo sinun lääke rinnakkaisvalmiste tälle) ja ei mitään tuntemuksia ollu kun aloittaa pienellä määrällä lääkettä ja nostaa sitten pikkuhiljaa. Vaihdoin tosin lääkettä sitten tunnottomuuden vuoksi (ei itkettänyt, naurattanut, orgasmiton olo jne.), tosin söin lääkettä isolla annoksella kun tilanne oli paha. Tämä cipramilhan oli joskus Suomen eniten myydyimpiä lääkkeitä ja yleensä hyvin siedetty masennuslääke. Luottavaisena olisin kyllä sinuna :). Lääke ei ala vaikuttamaan todellakaan heti, vasta viikkojen kuluttua saattaa vain ahdistus alkaa helpottamaan. Ei siis voi verrata esim. rauhoittavaan, joka alkaa vaikuttamaan heti ja vaikuttaa koko kropassa.
 
Mäkin sain masennukseen ja paniikkihäiriöön Citalopram ratiopharm lääkettä. Oon sttanut sitä nyt viikon 10 mg annostuksella ja nyt nostan 20 mg. Mua on väsyttänyt enemmän ja suuta kuivaa joskus, mut luulen että ne vaikutukset menee ohi, oon nääs ennenkin syönyt kyseistä lääkettä. Määrättiinkö sulle se lääke otettavaksi mihin aikaan päivästä? Mulle ei sanottu mitään mut oon ottanut sen iltaisin. Menee vähän aikaa, n. 2-4 vko ennen kuin lääke alkaa tehoamaan, eli kärsivällisyyttä :heart: Hyvä lääke on ja halpa =)
 
Lääkäri ei sanonu mihin aikaan ottaa,mutta apteekissa että aamulla.
Otin tänään 11 aikaan sen ja 13 maissa alkoi ihan hullu olo.
Väsyttää ihan hirveesti,huimaa ja oksettaa. Haukotella saan kokoajan ja nukuinki jonku aikaa (onneks en oo lasten kanssa päineen kotona).
Kai nää oireet helpottuu??
 
mä oon ottanut lääkkeen illalla kun aattelin jos se väsyttää. mutta tosiaan, mäkin haukottelen kamalasti päivällä ja tekis mieli nikkumaan... mut joo, kyl se helpottaa, alussa tulee näitä sivuvaikutuksia =) tuntuu vaan niin oudolta haukotella jatkuvasti \|O
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.01.2007 klo 16:49 santtu kirjoitti:
mä oon ottanut lääkkeen illalla kun aattelin jos se väsyttää. mutta tosiaan, mäkin haukottelen kamalasti päivällä ja tekis mieli nikkumaan... mut joo, kyl se helpottaa, alussa tulee näitä sivuvaikutuksia =) tuntuu vaan niin oudolta haukotella jatkuvasti \|O
siis tekis mieli NUKKUMAAN eikä nikkumaan :kieh:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.01.2007 klo 10:20 Joikuliini kirjoitti:
Onko teillä kellään kokemusta Citalopram-ratiopharm lääkkeestä?

Kävin lääkärissä paniikin takia ja tämmöistä määrättiin.

Olisi kiva kuulla kokemuksia. (kun oon pillerikammoinen)
Pillerikammoinen ei kannata olla. Minä ole kokeillut noita ja lukuisia muitakin masennuslääkkeitä. Tuo ei tehonnut minulla, mutta myöskään sivuoireita ei ilmennyt. Monien eri lääkkeiden jälkeen minulla on nyt Efexor, joka on erilainen ja uudempi lääke.

Tuosinun lääke on halvempi versio Cipramil-nimisestä lääkkeestä ja on varsin yleinen. Voit ihan huoletta käyttää sitä lääkärin ohjeiden mukaan ja jos ei tehoa niin lopettaminen ei tuota vaikeuksia. Mielialalääkkeisiin ei jää "koukkuun".

Yhdelle sopii yksi lääke, toiselle toinen. Toisten kokemukset voivat olla ihan erilaisia kuin omasi =) .

Tsemppiä ja toivottavasti lääke auttaa :hug: .
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.01.2007 klo 17:11 eipä ole kirjoitti:
minä sain juuri xanoria.. onko muilla siitä kokemusta?
Minulla on mysö Xanor ja tällä hetkellä olen siitä jo riippuvainen ja tehoa ei tällä annostuksella ole :headwall: . En halua lisätä annostusta, koska apu on vain tilapäinen ja isompaan annostukseen syntyy pian pahempi riippuvuus :'( .

Xanor tai Alprox (ovat vastaavia) ovat hyviä ja tehokaita lievittämään ahdistusta ja paniikkia, mutta aiheuttavat varsin nopeasti riippuvuuden käyttäjälle.

Nämä ns. bentsot ovat rauhottavista niitä pahimpia riippuvuuden aiheuttajia. Ne auttavat aluksi tosi hyvin ihan pienelläkin annostuksella, mutta teho hiipuu aika nopeasti ja itselläni annostusta nostettiin. Nyt olen siis koukussa niihin ja odotan sopivaa elämäntilannetta, että voi vieroittaa itseni niistä pois :ashamed: . Onneksi annostukseni on pieni ja siis ihan lääkärin määräämä, mutta silti olen ihan romuna tuon riippuvuuden takia. :'(

Jos saisin nyt valita uudelleen, että otanko Xanor-lääkityksen käyttöön niin vastaukseni olisi ehdoton EI. Lyhytaikainen hyöty, eivät paranna mitään (lievittävät vain oireita) ja niihin syntyi riippuvuus ihan muutamassa viikossa :headwall: .

Totta puhuen suosittelen ihan mitä tahansa muuta lääkitystä :attn: .
 
juu
mulla ei auttanut citalopramit ja lopetin ne sit aikanaan...nyt testaan zoloftia ja toivon parasta....itselläni on kyl sellanen tilanne et pahempaan menossa ja nyt teen ihan mitä vaan et saa paniikin jotenkin kuriin.
 
harmaannuin
mulla on ollut 10 vuotta sitten paniikkikohtauksia ja nyt on ollut kaksi.joudun työssäni jonkun verran esiintymään ja jännitän ihan hirveesti ja keksin miten voin olla pois töistä aina silloin.koskaan ei minulla ole ollut mitään lääkitystä mutta nyt olen miettinyt jos se vaikka helpottais tälläisiäkin oireita ja tosiaan kun on noita paniikkikohtauksiakin on taas tullut.kokemuksia kellään?
 
PVS pikana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.01.2007 klo 03:26 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.01.2007 klo 17:11 eipä ole kirjoitti:
minä sain juuri xanoria.. onko muilla siitä kokemusta?
Minulla on mysö Xanor ja tällä hetkellä olen siitä jo riippuvainen ja tehoa ei tällä annostuksella ole :headwall: . En halua lisätä annostusta, koska apu on vain tilapäinen ja isompaan annostukseen syntyy pian pahempi riippuvuus :'( .

Xanor tai Alprox (ovat vastaavia) ovat hyviä ja tehokaita lievittämään ahdistusta ja paniikkia, mutta aiheuttavat varsin nopeasti riippuvuuden käyttäjälle.

Nämä ns. bentsot ovat rauhottavista niitä pahimpia riippuvuuden aiheuttajia. Ne auttavat aluksi tosi hyvin ihan pienelläkin annostuksella, mutta teho hiipuu aika nopeasti ja itselläni annostusta nostettiin. Nyt olen siis koukussa niihin ja odotan sopivaa elämäntilannetta, että voi vieroittaa itseni niistä pois :ashamed: . Onneksi annostukseni on pieni ja siis ihan lääkärin määräämä, mutta silti olen ihan romuna tuon riippuvuuden takia. :'(

Jos saisin nyt valita uudelleen, että otanko Xanor-lääkityksen käyttöön niin vastaukseni olisi ehdoton EI. Lyhytaikainen hyöty, eivät paranna mitään (lievittävät vain oireita) ja niihin syntyi riippuvuus ihan muutamassa viikossa :headwall: .

Totta puhuen suosittelen ihan mitä tahansa muuta lääkitystä :attn: .
Mutta riippuvuuskin on yksilöllistä. Itse olen syönyt oxepamia, diapamia, temestaa ja xanoria tarpeeksi pitkän ajn, että riippuvuus olisi syntynyt. Minulle ei tullut mitään.
Diapamia söin ylipuoli vuotta annoksella 30mg päivässä. Pystyin lopettamaan sen kerrasta. =)
 
Minulle määrättiin myös Cipramiliä mut vaihdoin apteekissa rinnakkaislääkkeeseen eli tuohon Citalopramiin. Muuten auttanut hyvin mutta pahat migreenini palasivat tuon aloituksen myötä. Nyt väännän kättä lääkärin kanssa johtuuko ne lääkkeistä vai onko hormonitoimintani palaamassa (synnytyksestä 6kk eikä vielä kuukautisia ja imetän).

Itse otan lääkkeen aamulla aamupalan kanssa kuten apteekissa neuvottiin. Muistelen ettei maitotuotteita suositella nautittavaksi samaan aikaan.
 
moi,
Aloitin myös juuri citalopramin käytön paniikin vuoksi. Lääke on väsyttänyt aivan mahottomasti, voisi vain nukkua päivät. Lisäksi ollut kuvotusta ja huonoa oloa, sekä lieviä päänsärkyjä....Toivottavasti oireet helpottaa ajan myötä :/
Muuten olen luottavaisin mielin tän lääkkeen kanssa, ennen en ole muita mielialalääkkeitä syönytkään.

Parempia päiviä odotellessa.... :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.01.2007 klo 10:52 santtu kirjoitti:
Hei JOIKULIINI :wave: Mitä mieltä olet citalopram-ratiopharm-lääkkeestä? Onko ollut jo avuksi?
On se auttanu niin etten stresaa turhasta,vaan olo on parempi,mutta paniikit ei oo poistuneet,vaan kohtaukset on rajumpia nyt. Mutta en oo käyttäny ku 2 viikkoa,joten eiköhän se vielä tästä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.01.2007 klo 19:26 Joikuliini kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.01.2007 klo 10:52 santtu kirjoitti:
Hei JOIKULIINI :wave: Mitä mieltä olet citalopram-ratiopharm-lääkkeestä? Onko ollut jo avuksi?
On se auttanu niin etten stresaa turhasta,vaan olo on parempi,mutta paniikit ei oo poistuneet,vaan kohtaukset on rajumpia nyt. Mutta en oo käyttäny ku 2 viikkoa,joten eiköhän se vielä tästä.
moi taas Joikuliini!
Mullakin lääke on auttanut, enää ei ahdista niin kamalasti, mut väsyttää päivisin aikas lailla... miten sulla, onko sulla lisääntynyttä väsymystä sivuvaikutuksena?
 

Yhteistyössä