Onko tämä totta, mitä uudessa KaksPlussassa luki?? Teinkö väärin, kun täysimetin 6kk?? (Allergia-asiaa)

  • Viestiketjun aloittaja Nyyyh
  • Ensimmäinen viesti
Nyyyh
Uudesta KaksPlussasta luin, että soseet kannattaa aloittaa jo 4-6kk kohdalla, ja jos menee enempi sinne 6kk tienoille tai pikkasen ylikin, niin herkemmin tulee ruoka-aineallergiat! Miksi tätä tietoa ei sanottu esim. neuvolassa! Olisin toki aloittanut soseet jo silloin aikaisemmin. Nyt kun epäilen, että lapsella saattaisi olla ruoka-aineallergiaa niin laitan toki sen omaksi syykseni -minä kun täysimetin 6kk :(
 
imetysvouhka
Ei ole totta, varsinkin jos itse söit monipuolisesti imetyksen aikana. Ei kai 6 kuukauden täysimetystä suositeltaisi virallisesti, jos se ei olisi lapsen parhaaksi. Hyvä vain kun täysimetit niin kauan.
 
vieras
Ihan potaskaa tuollainen. Uutta Kaksplussaa en ole lukenut, mutta eiköhän tuo taas perustunut jonkun yksittäisen lääkärin mielipiteelle, kun taas STM:n 6kk:n täysimetyssuositus on monen asiantuntijan miettimä suositus, joka pohjautuu laajoihin tutkimuksiin.
 
no
en mä usko että lehdessä ois tolaasta lukenut jos siinä ei ois vähän perääkin. mä aloitin meidän vauvalle kiinteät 4 kk iässä vaikka imetinkin vielä eikä ole allergioita ollut, vauva nyt 7kk :)
 
Höpöhöpö! Tottakai äidinmaito on lapselle aina parempi kuin mikään muu ruoka. Allergiat ovat loppujenlopuksi aika paljon kiinni geeneistä, kenelle tulee ja kenelle ei.
:hug: Älä sie huoli :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
Se on ainakin uutta tietoa, että korvike ei aiheuta allergioita. ELi imetys ei suojaa välttämättä allergialta tai atooppiselta iholta, vaan se on muista tekijöistä kiinni.
Mutta eihän se että korvike ei aiheuta allergiaa tarkoita etteikö rintamaito suojaisi siltä.
 
Meillä tulee jokaiselle noita allergioita tai ainakin vauvavuoden herkkyyksiä jotka poistuu toisilla, toisilla ei. Eikä ole ollut mitään väliä millon on kiinteät aloitettu, täysin tuurista ja geeneistä kiinni.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
Se on ainakin uutta tietoa, että korvike ei aiheuta allergioita. ELi imetys ei suojaa välttämättä allergialta tai atooppiselta iholta, vaan se on muista tekijöistä kiinni.
Tääkin on ollut tiedossa vaikka kuinka kauan, siis käytännön kokemus opettanut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tiuhka:
Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
Se on ainakin uutta tietoa, että korvike ei aiheuta allergioita. ELi imetys ei suojaa välttämättä allergialta tai atooppiselta iholta, vaan se on muista tekijöistä kiinni.
Mutta eihän se että korvike ei aiheuta allergiaa tarkoita etteikö rintamaito suojaisi siltä.
Ei myöskänn suojaa. Mutta sitä en väitä etteikö rintamaito olis paras vaihtoehto aina.
 
Fleur de la Cour
:LOL: Yli 6kk täysimettänyt eikä lapsella ole yhtään ainoaa allergiaa!! Älkää lukeko sitä kakkaplussaa kuin raamattua älkääkä aina edes uskoko mitä palstalla sanotaan!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
Se on ainakin uutta tietoa, että korvike ei aiheuta allergioita. ELi imetys ei suojaa välttämättä allergialta tai atooppiselta iholta, vaan se on muista tekijöistä kiinni.
Tääkin on ollut tiedossa vaikka kuinka kauan, siis käytännön kokemus opettanut.
Mut see mututieto ja oma kokemus ei kuitenkaan ole sama asia kuin tutkimustieto.
Eihän sitä ole väitettykään että kaikki korviketta saavat lapset saisi allergioita.
Ei myöskään se että sinun tai kaverisi lapset ei ole saanut allergiaa tarkoita etteikö se voisi aiheuttaa.
 
Ilmankos meillä on nuoremmilla allergioita. Esikoisen ollessa vauva sanottiin, että 6kk täysimetys suojaa allergioilta. Toimin näin ja esikoisella ei allergioita ole. Myöhemmin tämä väite kumottiin ja silti täysimetin seuraavat pienokaiset ensimmäiset 6kk ja allergioita heillä onkin. Jospa se johtuikin uusista tutkimustuloksista :whistle:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja no:
en mä usko että lehdessä ois tolaasta lukenut jos siinä ei ois vähän perääkin. mä aloitin meidän vauvalle kiinteät 4 kk iässä vaikka imetinkin vielä eikä ole allergioita ollut, vauva nyt 7kk :)
Niin että kun sun lapsella ei ole tullu allergioita niin ei kellään muullakaan voi tulla vai?

Esikoinen sai pelkkää tissimaitoa ekat 4kk ja sitten kiinteitä. Oli niin allerginen kuin olla ja saattaa ja on yhä tosi allerginen. Kuopus sai pelkkää rintamaitoa 6kk ja sen jälkeen hyvin hitaalla tahdilla kiinteitä eikä mitään allergioita ole havaittu. Sairastaa myöskin vähemmän ja lievemmin kuin siskonsa.

Kyllä se on lapsikohtaista mielestäni pitkälti ja osaksi perinnöllistäkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Ilmankos meillä on nuoremmilla allergioita. Esikoisen ollessa vauva sanottiin, että 6kk täysimetys suojaa allergioilta. Toimin näin ja esikoisella ei allergioita ole. Myöhemmin tämä väite kumottiin ja silti täysimetin seuraavat pienokaiset ensimmäiset 6kk ja allergioita heillä onkin. Jospa se johtuikin uusista tutkimustuloksista :whistle:
hih :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja no:
en mä usko että lehdessä ois tolaasta lukenut jos siinä ei ois vähän perääkin. mä aloitin meidän vauvalle kiinteät 4 kk iässä vaikka imetinkin vielä eikä ole allergioita ollut, vauva nyt 7kk :)
Niin että kun sun lapsella ei ole tullu allergioita niin ei kellään muullakaan voi tulla vai?

Esikoinen sai pelkkää tissimaitoa ekat 4kk ja sitten kiinteitä. Oli niin allerginen kuin olla ja saattaa ja on yhä tosi allerginen. Kuopus sai pelkkää rintamaitoa 6kk ja sen jälkeen hyvin hitaalla tahdilla kiinteitä eikä mitään allergioita ole havaittu. Sairastaa myöskin vähemmän ja lievemmin kuin siskonsa.

Kyllä se on lapsikohtaista mielestäni pitkälti ja osaksi perinnöllistäkin.
Joo ja minä täysimetin yli 6kk eikä meillä ole allergioita..
Varmaan on joku perä mutta eihän se tosiaan tarkoita että et voisi allergiaa saadad jos täysimetät tai et voisi saada jos käytät korviketta.
Se oma kokemus on aika "pieni otanta".
Ja kuten jo aiemmin sanoin mun mielestä on outoa että KTL:n ravitsemussuosituksia lähdetään kaatamaan jonkun allergialiiton tutkimuksen perusteella.
TUtkimuksia tehdään jatkuvasti suuntaan ja toiseen ja mahdoton on sanoa jos lehdessä lukee että se on absoluuttinen totuus, sekin jo vaikuttaa miten se tutkimuksen lukija on sitä tulkinnut.
Kiinnostaisi nähdä koko tutkimus.
 

Yhteistyössä