Onko tämä sallittua parisuhteessa?

  • Viestiketjun aloittaja ei ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
"AMa"
[QUOTE="juups";26379135]

Meillä esim miehen kanssa on yhteinen "sääntö", että laivalle ei lähdetä kaveriporukalla (siis niin että toinen jää kotiin).

Emme myöskään hyväksyisi, että yövyttäisiin vastakkaista sukupuolta olevan ystävän luona. Se on meille ihan selkee juttu. Kumpikaan ei pettäisi (tämän voisin vannoa), mutta se vain tuntuisi epämukavalta. Mutta samaa sukupuolta olevien kanssa kyllä vietetään saunailtoja ym juttuja.[/QUOTE]

Kyllähän tuollaisessa on aina takana pelko, että toinen tekee siellä jotain sopimatonta. Minä tiedän sen itse, koska olen ollut sellaisessa suhteessa, jossa en todellakaan olisi halunnut päästää miestä laivalle tai samaa sukupuolta olevan ystävän luokse. Pelkäsin alitajuisesti kuitenkin, että siellä tapahtuu jotain sopimatonta.

Nykyisin olen parisuhteessa, jossa en koe tärkeäksi asettaa mitään rajoja. Mun mielestä se nimenomaan on sen parisuhteen kunnioittamista, kun osoittaa, että pystyy luottamaan toiseen tilanteessa kuin tilanteessa :) Myös siellä laivalla.

Vai väitätkö, että sulle tulee se epämukava olo jostain muusta kuin epäluottamuksesta? Pelkäätkö, että mies hukkuu vai mikä sen epämukavan olon tekee?
 
Kepsis
[QUOTE="juups";26379224]Millä perusteella SÄ olet oikea sanomaan sitten, mikä on hyväksyttävää, mikä on oikein ja väärin?

Sulleko parisuhde on juttu, jossa saa olla ja mennä miten tykkää, kunnioittamatta ja välittämättä toisesta? Teilläkö ei ole mitään "sääntöjä" teidän suhteessa? Kaikki yhteiset pelisäännöthän ei välttämättä ole juuri näitä toisen menojen kontrollointia, voi olla muitakin yhteisiä sääntöjä, usein vain juuri nämä menoja ja tällaisia asioita koskevat säännöt herättävät paheksuntaa.

ihmiset kun on erilaisia, niin parisuhteetkin on erilaisia. Mutta et mielestäni ole oikeutettu sanomaan, mikä on OIKEIN ja mikä VÄÄRIN. Ei kai sekään oikein ole, että parisuhteessa mennään miten tykätään, kuuntelematta pätkääkään toisen mielipidettä.[/QUOTE]

Miksi yrität lukea rivien välistä etkä rivejä? Oletko siis sitä mieltä että kontrollointi on ok toista osapuolta kohtaan? Se on hyväksyttävää toimintaa? Missä kohti sanoin että parisuhteessa ei ole sääntöjä? Missä kohti sanoin että saa mennä ja tulla miten haluaa? Yhteiset pelisäännöt ei ole kontrollointia itsessään jollei niistä tehdä sellaisia nimenomaan molempien suostumuksella, mutta se että rajataan suoraan täysin normaalia kanssakäyntiä toisten ihmisten kanssa ON kontrollointia.

Kunnon mustavalko hernepussi nasaalissa riehuja.
 
Miksi yrität lukea rivien välistä etkä rivejä? Oletko siis sitä mieltä että kontrollointi on ok toista osapuolta kohtaan? Se on hyväksyttävää toimintaa? Missä kohti sanoin että parisuhteessa ei ole sääntöjä? Missä kohti sanoin että saa mennä ja tulla miten haluaa? Yhteiset pelisäännöt ei ole kontrollointia itsessään jollei niistä tehdä sellaisia nimenomaan molempien suostumuksella, mutta se että rajataan suoraan täysin normaalia kanssakäyntiä toisten ihmisten kanssa ON kontrollointia.

Kunnon mustavalko hernepussi nasaalissa riehuja.
Taisin lukea väärin, mutta kyllä minusta sanoit, että kaikki säännöt juuri ovat sitä kontrollointia ja tässäkin viestissä vihjaat että puolison kontrollointi on väärin. Eli säännöt ovat tämän logiikan mukaan sinusta väärin.
 
Se että tekee parisuhdetta "suojelevia" sääntöjä ennalta ehkäisevästi, on juurikin kontrollointia, sama se kuka sitä ehdottaa tai miten yhtä mieltä asiasta ollaan. Se että te hyväksytte sen, ei tee siitä vähemmän kontrolloivaa. Se tekee siitä vain hyväksytyn osan teidän suhdettanne. Ei se ole väärin niin kauan kun molemmat on sitä mieltä, mutta ei se siitä tee käytäntönä oikeaakaan muiden ihmisten suhteen.
^
 
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;26379262:
Eli on ihan ok, esim lähteä yöksi muualle, esim mökkireisuuille ystävien kanssa, tai tässä minun tapauksessani yhdeksi yöksi ystävän luo! Kyllä minäki päästäisi minun miehen minne haluais mennä, mutta eihän se mihinkään halua, ku nyhjöttää aina kahden... :/
Mutta mitä keksin järkevää sanottavaa miehelle, tiedän että hän alkaa huutaa ja haukkua ja epäillä jne, pelkään että sorrun etten saa sanottua tai miestä ymmärtämään ettei se ole väärin...
esim mitä vastaan kysymyksenn miksi pitää olla yötä eikö muutama tunti riitä? No muuten vaan, vastaisin, olisi se hauskaa ilman kiirettä nauttia seurasta kun niin harvoin näkeekin.
On ok! Me molemmat nähdään miehen kanssa kavereitamme viikonloppureissuilla pari kertaa vuodessa. Kaikilla on lapsia ja arjessa ei oikein ehdi nähdä niin on mahtavaa viettää viikonloppu mökillä, kaupunkilomalla, vaelluksella ym. ystävien kanssa.

Tuntuisi todella vankilalta, jos jompi kumpi alkaisi rajoittaa toisen menoja. Joku jo ehdotti, että näytä tämä ketju miehellesi. Samaa suosittelen!
 
just
Miehesi on sairas ja jollain tasolla sinäkin. Parasta olisi jos eroaisitte ja opettelisit hieman itsekunnioitusta ja itseluottamusta yksinäsi. Suhteenne ei perustu rakkauteen vaan miehesi haluaa alistaa sinusta kaiken ja pitää sinua kynnysmattona. Sinä itse olet heikko ja huonon itsetunnon omaava kun annat miehesi polkea sinut maanrakoon. Suosittelisin kummallekkin hoitoon hakeutumista ja ryhtykää parisuhteeseen vasta kun saatte itsemme kuntoon, mutta älkää keskenänne!
 
"joku"
[QUOTE="AMa";26379280]Kyllähän tuollaisessa on aina takana pelko, että toinen tekee siellä jotain sopimatonta. Minä tiedän sen itse, koska olen ollut sellaisessa suhteessa, jossa en todellakaan olisi halunnut päästää miestä laivalle tai samaa sukupuolta olevan ystävän luokse. Pelkäsin alitajuisesti kuitenkin, että siellä tapahtuu jotain sopimatonta.

Nykyisin olen parisuhteessa, jossa en koe tärkeäksi asettaa mitään rajoja. Mun mielestä se nimenomaan on sen parisuhteen kunnioittamista, kun osoittaa, että pystyy luottamaan toiseen tilanteessa kuin tilanteessa :) Myös siellä laivalla.

Vai väitätkö, että sulle tulee se epämukava olo jostain muusta kuin epäluottamuksesta? Pelkäätkö, että mies hukkuu vai mikä sen epämukavan olon tekee?[/QUOTE]

Mä en ole tuollaisessa parisuhteessa ollut, mutta sitä juuri mietin että mikä syy siihen on ettei laivalla saa kaveriporukassa käydä? Eihän se voi olla mikään muu kuin alitajuinen pelko siitä että jotain sopimatonta voi tapahtua.
 
ei ymmärrä
Okei, minä aion ehdottaa tätä miehelle ja taatusti tulen tänne kertomaan miten keskustelu meni...
Taidan tehdä sen vasta ens viikolla jos viettäis rauhallisen vkl... :(
 
Kepsis
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26379306:
Taisin lukea väärin, mutta kyllä minusta sanoit, että kaikki säännöt juuri ovat sitä kontrollointia ja tässäkin viestissä vihjaat että puolison kontrollointi on väärin. Eli säännöt ovat tämän logiikan mukaan sinusta väärin.
Rautalanka: Toisen kontrollointi on väärin. Yhteiset sovitut ja molempien hyväksymät säännöt on oikein. Kontrollointia se on silti. Capish?
 
"joku"
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26379306:
Taisin lukea väärin, mutta kyllä minusta sanoit, että kaikki säännöt juuri ovat sitä kontrollointia ja tässäkin viestissä vihjaat että puolison kontrollointi on väärin. Eli säännöt ovat tämän logiikan mukaan sinusta väärin.
No mutta mitä ne sellaiset säännöt, jossa ei kavereiden kanssa vaikka saa mennä laivalle on muuta kuin kontrollointia? Vaikka kuinka molemmat olisi asiasta saamaa mieltä? Se on ok siinä parisuhteessa niin kauan kuin se molemmille on ok, mutta onhan se kontrollointia silti.
 
ei ymmärrä
Jos mies uhkailee erolla niin erotaan sitten, en jaksa enää. Sitte ku sanon että erotaan niin mies alkaa että niin, ennemmin lähdet ja eroat kun olisit kunnolla, mutta sanon etten ala kiristyksiä kuuntelemaan. Varmaan mies pelkää että petän jne, aivan ilman syytä.
 
"AMa"
[QUOTE="juups";26379135]

Meillä esim miehen kanssa on yhteinen "sääntö", että laivalle ei lähdetä kaveriporukalla (siis niin että toinen jää kotiin).

Emme myöskään hyväksyisi, että yövyttäisiin vastakkaista sukupuolta olevan ystävän luona. Se on meille ihan selkee juttu. Kumpikaan ei pettäisi (tämän voisin vannoa), mutta se vain tuntuisi epämukavalta. Mutta samaa sukupuolta olevien kanssa kyllä vietetään saunailtoja ym juttuja.[/QUOTE]

Kyllähän tuollaisessa on aina takana pelko, että toinen tekee siellä jotain sopimatonta. Minä tiedän sen itse, koska olen ollut sellaisessa suhteessa, jossa en todellakaan olisi halunnut päästää miestä laivalle tai samaa sukupuolta olevan ystävän luokse. Pelkäsin alitajuisesti kuitenkin, että siellä tapahtuu jotain sopimatonta.

Nykyisin olen parisuhteessa, jossa en koe tärkeäksi asettaa mitään rajoja. Mun mielestä se nimenomaan on sen parisuhteen kunnioittamista, kun osoittaa, että pystyy luottamaan toiseen tilanteessa kuin tilanteessa :) Myös siellä laivalla.

Vai väitätkö, että sulle tulee se epämukava olo jostain muusta kuin epäluottamuksesta? Pelkäätkö, että mies hukkuu vai mikä sen epämukavan olon tekee?
 
"juups"
Miksi yrität lukea rivien välistä etkä rivejä? Oletko siis sitä mieltä että kontrollointi on ok toista osapuolta kohtaan? Se on hyväksyttävää toimintaa? Missä kohti sanoin että parisuhteessa ei ole sääntöjä? Missä kohti sanoin että saa mennä ja tulla miten haluaa? Yhteiset pelisäännöt ei ole kontrollointia itsessään jollei niistä tehdä sellaisia nimenomaan molempien suostumuksella, mutta se että rajataan suoraan täysin normaalia kanssakäyntiä toisten ihmisten kanssa ON kontrollointia.

Kunnon mustavalko hernepussi nasaalissa riehuja.
No sori, taisit ottaa liian tiukasti vastaukseni. En ymmärtänyt ilmeisesti sun pointtias sitten. Kerroin omasta parisuhteestani, ja sä pidit meiän tapaa ennaltaehkäsevänä kontrollointina, näinhän totesit. Mä kun taas en nää ollenkaan sitä niin. Meillä on tietyt mainitsemani asiat, jotka on tavallaan kielletty. Uskoisin, että valtaosalla parisuhteissa esim toisten kanssa pussailu tanssiessa on kielletty? Jos se on sallittu, niin katsoisin kyseessä olevan aika avoimen parisuhteen (sopii joillekin, ei läheskään kaikille). Mielestäni tuollainen sääntö ei ole kontrollointia, vaan ihan vaan semmonen sääntö, että molempien on hyvä olla. Eikä pussailu jokaisen vastaantulijan kanssa ole mitään normaalia kanssakäymistä, mihin vetosit.

AP:n tapauksessa miehensä mielestäni rajoittaa juuri sitä normaalia kanssakäymistä ystävien välillä. Mutta mä pystyn hyvin ymmärtämään, että jos kyseessä on nainen, jolla on mies ystävänä, niin avo-/aviomies ei välttämättä tykkää, että yövytään ym sitten yhdessä. Ehkä valtaosa suomalaisista ei ole niin avoimia, että pystyisivät tällaista hyväksymään, ja miksi tarvitsisikaan. Ystäviä saa tavata, ja pitää tavata, ja normaaliin kanssakäymiseen pitää olla jokaisella mahdollisuus, mutta ei siihen mielestäni kuulu saman peiton alla yöpyminen (kärjistetysti, toki varmaan yövytään sit eri peiton alla mut silti)...

Joten en mä nyt oikein ymmärtänyt, miksi kiivastuit, ehkä sulla herne jossain? Mulla ei oo, Mutta en näe yhteisten pelisääntöjen luomista kontrollointina ainakaan noissa mainitsemissani mittasuhteissa. Mulle ne osoittavat kunnioitusta kumppaniani kohtaan, että molemmat tietävät ikäänkuin rajat, jotka ovat hyvät meidän suhteessa.
 
Rautalanka: Toisen kontrollointi on väärin. Yhteiset sovitut ja molempien hyväksymät säännöt on oikein. Kontrollointia se on silti. Capish?
Tähän ehkä tekisin sellaisen täsmennyksen, että monesti ne toisen yhteisesti sovituiksi kokemat säännöt eivät ole ihan tasapuolisesti sovittuja. Riippuu paljon parisuhteen kokonaisluonteesta millaisiksi sopimukset muodostuvat, koska uskon, että asioista voidaan sopia myös hyvässä hengessä.
 
Kepsis
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;26379349:
Jos mies uhkailee erolla niin erotaan sitten, en jaksa enää. Sitte ku sanon että erotaan niin mies alkaa että niin, ennemmin lähdet ja eroat kun olisit kunnolla, mutta sanon etten ala kiristyksiä kuuntelemaan. Varmaan mies pelkää että petän jne, aivan ilman syytä.
Joku voisi kokea että ei olisi enää "ilman syytä". Manipulointi ja kontrollointi on sellaisia asioita että jossain vaiheessa suhde tulee kaatumaan, se on ajan kysymys milloin, meillä kaikilla on erilaiset kynnykset asioille. Harvemmin kontrolloiva ihminen säilyttää sen status quo:n kyllä ne vaatimukset tuppaa elämän aikana sitten kasvamaan kun on saanut jalansijan siihen kontrollointiin.
 
Kepsis
Tähän ehkä tekisin sellaisen täsmennyksen, että monesti ne toisen yhteisesti sovituiksi kokemat säännöt eivät ole ihan tasapuolisesti sovittuja. Riippuu paljon parisuhteen kokonaisluonteesta millaisiksi sopimukset muodostuvat, koska uskon, että asioista voidaan sopia myös hyvässä hengessä.
No minä olin nyt niin naiivi että yhteisesti sovituilla ja hyväksytyillä säännöillä tarkoitetaankin sitä mitä nuo sanat antavat ymmärtää. Ymmärrän, olihan se vähän lapsellista :D
 
Tuli vaan mieleen
Alkuperäinen kirjoittaja ei ymmärrä;26379334:
Okei, minä aion ehdottaa tätä miehelle ja taatusti tulen tänne kertomaan miten keskustelu meni...
Taidan tehdä sen vasta ens viikolla jos viettäis rauhallisen vkl... :(
Älä sano sille mitään, ole kiltti. Saatat olla hengenvarassa. Hän näkee asian niin että ole pettänyt hänen luottamuksesnsa kun olen mennyt levittelemään netissä tuollaisia "valheita" teidän lintukodostanne.
Tee turvasuunnitelma, Mieti kuinka pääset pakenemaan lapsesi kanssa tuosta vankilastasi mahdollisimman vähin vammoin. Valmistaudu pitkään ja katkeraan huoltajuuskiistaan ja siihen että tuleva ex-miehesi tekee kaikensa todistaakseen että olet umpihullu tai vainoharhainen ta vähintäänkin hysteerinen tyhjäpää.
 
"juups"
[QUOTE="AMa";26379360]Kyllähän tuollaisessa on aina takana pelko, että toinen tekee siellä jotain sopimatonta. Minä tiedän sen itse, koska olen ollut sellaisessa suhteessa, jossa en todellakaan olisi halunnut päästää miestä laivalle tai samaa sukupuolta olevan ystävän luokse. Pelkäsin alitajuisesti kuitenkin, että siellä tapahtuu jotain sopimatonta.

Nykyisin olen parisuhteessa, jossa en koe tärkeäksi asettaa mitään rajoja. Mun mielestä se nimenomaan on sen parisuhteen kunnioittamista, kun osoittaa, että pystyy luottamaan toiseen tilanteessa kuin tilanteessa :) Myös siellä laivalla.

Vai väitätkö, että sulle tulee se epämukava olo jostain muusta kuin epäluottamuksesta? Pelkäätkö, että mies hukkuu vai mikä sen epämukavan olon tekee?[/QUOTE]

No, ei nyt kuulu varsinaisesti tähän keskusteluun, mutta sanonpa vain sen, että viinankäytön takia. :) Mies ei juo juuri lainkaan, mutta kaveriporukassa tuollaisessa ympäristössä (kun ei tarvitse huolehtia itseänsä kotiin bileillan aikana jne) viinankäyttö olisi todennäköisesti varsin kohtuutonta (heh, sikäli hyvä, ei ainakaan pettämään pystyisi, se kun oli tämän ketjun aiheena). Ravintoillat kavereiden kanssa sujuvat mallikkaasti kyllä, ja kotio selvitään aina ongelmitta, sen kaks kertaa vuodessa kun käy jossain.
 
ei ymmärrä
Älä sano sille mitään, ole kiltti. Saatat olla hengenvarassa. Hän näkee asian niin että ole pettänyt hänen luottamuksesnsa kun olen mennyt levittelemään netissä tuollaisia "valheita" teidän lintukodostanne.
Tee turvasuunnitelma, Mieti kuinka pääset pakenemaan lapsesi kanssa tuosta vankilastasi mahdollisimman vähin vammoin. Valmistaudu pitkään ja katkeraan huoltajuuskiistaan ja siihen että tuleva ex-miehesi tekee kaikensa todistaakseen että olet umpihullu tai vainoharhainen ta vähintäänkin hysteerinen tyhjäpää.
Olen muuten usemman kerran joskus aikoinaanki tullu tänne kysymään jotain ja aina on tullut että pakene! Hhmm...
En todellakaan näytä tätä ketjua miehelle, vaan kysyn tätä yöpymis juttua ihan vaan.
 

Yhteistyössä