Onko tämä raskausajan diabetesta?

• Viestiketjun aloittaja jäin miettimään
  • Ensimmäinen viesti
jäin miettimään
Sokerirasituskokeessa paastoarvo ja 2 tunnin arvo reilusta alle rajan, mutta 1 tunnin arvo oli 0,3 yli rajan. Mittasin säännöllisesti kotona sokereita, eikä ne koskaan nousseet rajan yli. Pissassa ei ollut koskaan proteiinia. Lapsi oli normaalikokoinen syntyessään, eikä hänenkään sokereissa häikkää. Onko tämä raskausajan diabetesta vai ei?

Kyllähän ne siksi sen määrittelee kun tuo yksi arvo oli yli rajan. Ainakin mulle sanottiin noin, mulla oli 2. tunnin arvo 0,1 yli rajan, muut hyvin rajojen sisällä samoin kuin kotimittaukset aina hyviä, vaikken ruokavaliotani muuttanut mitenkään...lapsella myös koko ajan sokerit ok.

Ammattilainen
Ei kai pissan proteiini kuulukaan raskausajan diabetekseen? Tarkoitit varmaan sokeria? Mulla on ollut sokeria runsaasti pissassa, mutta ei diabetesta, eli nekään ei liity toisiinsa aina. Ei sullakaan varmaan mikään diabetes ole ollut, jos kerran vauvakin oli normaalikokoinen. Nousiko sulla ittellä paino paljon, vai miksi yleensäkään menit sokerirasitukseen?

Alkuperäinen kirjoittaja ihkuraksupoksu:
Kyllähän ne siksi sen määrittelee kun tuo yksi arvo oli yli rajan. Ainakin mulle sanottiin noin, mulla oli 2. tunnin arvo 0,1 yli rajan, muut hyvin rajojen sisällä samoin kuin kotimittaukset aina hyviä, vaikken ruokavaliotani muuttanut mitenkään...lapsella myös koko ajan sokerit ok.
näin väittäisin minäkin...

Kyllä sulla on heikentynyt sokerin sietokyky, jos testissä menee yksikin arvo yli sallitun. Ja sitä pidetään diabeteksen merkkinä, ainakin on hyvä tietää, että sulla on suurempi riski sairastua myöhemmin diabetekseen, vaikka odotusaika meni hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja butukka:
Alkuperäinen kirjoittaja ihkuraksupoksu:
näin väittäisin minäkin...
Mä itse kyllä taas kyseenalaistan tuon hiukan (vaikka neuvola väittää mitä väittää) kun jälkikäteen oon kuullut että sokerirasituskin voi antaa vääriä arvoja. Esim. edellisen päivän ruokailu vaikuttaa. Ainakin noissa noin lähellä rajaa olevissa tapauksissa.
:whistle:

jäin miettimään
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
Kyllä sulla on heikentynyt sokerin sietokyky, jos testissä menee yksikin arvo yli sallitun. Ja sitä pidetään diabeteksen merkkinä, ainakin on hyvä tietää, että sulla on suurempi riski sairastua myöhemmin diabetekseen, vaikka odotusaika meni hyvin.
Mites sitten raskauden jälkeen, kun menee sokerirasitukseen. Miksi silloinkin otetaan kolme arvoa (paasto, 1h ja 2h), kun missään biabetessivustoilla ei tuosta 1h arvosta puhuta mitään, vaan pelkästään paastosta ja 2h-arvosta?

vieras
tänään sain tulokset

paasto 6.3
1h jälkeen 16
2h jälkeen 9,3

aamulla sairaalaan viemään pissatesti ja ottavat verikokeen uudestaan ja sitten diabeteshoitajalle..mulla siis arvot tosi koholla! muuta en osaa kertoa koska tää on mulle uus juttu,koskaan ei oo ollu sokereissa mitään

jäin miettimään
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tänään sain tulokset

paasto 6.3
1h jälkeen 16
2h jälkeen 9,3

aamulla sairaalaan viemään pissatesti ja ottavat verikokeen uudestaan ja sitten diabeteshoitajalle..mulla siis arvot tosi koholla! muuta en osaa kertoa koska tää on mulle uus juttu,koskaan ei oo ollu sokereissa mitään
No on kyllä arvot kohollaan. Onneksi kävit rasituskokeessa!

Salama McQueen
tänään sain tulokset

paasto 6.3
1h jälkeen 16
2h jälkeen 9,3

Toi 16 on kyllä aika villi...Mulla oli vähän alle 6, 11,8 ja 9 jotain. Ja insuliineilla molemmat raskaudet.

vieras taas
mä en noista arvoista tajuu mitää..mut niin sanottiin että 16 on..mulla nyt 5 raskaus..jännää että pissa on ollut koko ajan puhdas neuvolassa. viikkoja nyt 28.

kiva vaan ku ei mitään hajua mitä nyt sitten tapahtuu

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras taas:
mä en noista arvoista tajuu mitää..mut niin sanottiin että 16 on..mulla nyt 5 raskaus..jännää että pissa on ollut koko ajan puhdas neuvolassa. viikkoja nyt 28.

Sitä aletaan tutkia ja luultavasti alat mittaamaan arvojasi, ehkä insuliinillekin menee. Ruokavalioon kannattaa myös kiinnittää huomiota.

Alkuperäinen kirjoittaja jäin miettimään:
Mites sitten raskauden jälkeen, kun menee sokerirasitukseen. Miksi silloinkin otetaan kolme arvoa (paasto, 1h ja 2h), kun missään biabetessivustoilla ei tuosta 1h arvosta puhuta mitään, vaan pelkästään paastosta ja 2h-arvosta?
Diabetes sivuilla varmaan puhutaan ihan niistä kotimittauksista, nehän on paasto ja 2 t ateriasta arvoja. Sit kun diabetes on puhjennut ja diagnosoitu, ei enää mitään rasituskokeita tietenkään tehdä.
Rasituskokeella tutkitaan, onko sun sokerinsietokyky heikentynyt, ja kuinka paljon se on heikentynyt. Ja jos sulla on esim odotusaikana huonontunut sietokyky, se voi normalisoitua ja sun tapauksessa normalisoituukin, kun olet synnyttänyt.
Silti tulevaisuudessa sun on hyvä muistaa, että tälläsessä rasitustilanteessa (odotus) elimistö ei toiminutkaan, niin kuin terveen, ehkä sen sun ylipainon takia ja siks sait poikkeavan rasitusarvon, niin kun elimistö vanhenee ja sen toimintakunto heikkenee, niin etenkin ylipainon kanssa sinulla on suurempi riski siihen, että puhkeaa oikein diabetes.

vieras taas

Sitä aletaan tutkia ja luultavasti alat mittaamaan arvojasi, ehkä insuliinillekin menee. Ruokavalioon kannattaa myös kiinnittää huomiota.
eikö joudu automaattisesti insuliinille kun arvot on noin sekaisin?

Salama McQueen

Niin mullakin oli aina pissi puhdas, vaikka sokerit heitteli ties miten.

Sä menet äitiyspolikäynnille, mittaat sokereita kotona, pidät ruokavaliota ja jos onnistuu sillä pysyyn sokerit kurissa, hyvä, jos ei, saat tueksi insuliinit ja seuranta jatkuu loppuun asti. Ultria on runsaasti, vauvan kokoa seurataan.

Mulla on ollu kolmen viimeisen raskauden aikana raskausdiabetes. Pissassa ollu joka kerta puhdas.

jäin miettimään
Diabetes sivuilla varmaan puhutaan ihan niistä kotimittauksista, nehän on paasto ja 2 t ateriasta arvoja. Sit kun diabetes on puhjennut ja diagnosoitu, ei enää mitään rasituskokeita tietenkään tehdä.
Ei vaan siellä sivuilla puhuttiin nimenomaa sokerirasituskokeesta (vai mikä se virallinen nimitys sille onkaan) eikä kotimittauksista siinä yhteydessä.

Alkuperäinen kirjoittaja sohvaperuna:

Mulla on ollu kolmen viimeisen raskauden aikana raskausdiabetes. Pissassa ollu joka kerta puhdas.
Niin mullakin on aina ollut pissa ok, ja viidestä ollut raskausDm.
On vaan niin hyvät munuaiset, onneks jokin on kunnossa, vaikka haima prakaakin :D

jäin miettimään
Mä siis kävin raskauden jälkeen sokerirasituksessa ja paasto oli 5,4, 1 tunnin arvo 8 ja 2 tunnin arvo 5,4. Joka paikassa tosiaan kuitenkin puhutaan vaan tuosta paastosta ja 2 tunnin arvosta, kun ei ole raskausdiabeteksesta kyse. Lääkäri sanoi ohimennen tuosta 1 tunnin arvosta, että olisi vähän liian korkea, mistään en kuitenkaan ole löytänyt, että mitä sen sitten pitäisi olla.

Alkuperäinen kirjoittaja jäin miettimään:
Ei vaan siellä sivuilla puhuttiin nimenomaa sokerirasituskokeesta (vai mikä se virallinen nimitys sille onkaan) eikä kotimittauksista siinä yhteydessä.
Millaset diabetessivut ne oikein on, onko se jotain sellasta mis kerrotaan kakkostyypin diabetes tutkimuksista vai... raskausdiabeteksessa on kaikki kolme arvoa olennaisia, mutta en tie noist ei raskausjutuista kovin paljon, kun ei ole tullut seurattua. :ashamed:

jäin miettimään
Mä en muista mistä mä sitä silloin katsoin, mielestäni se oli ihan siellä www.diabetes-fi sivuilla, mut nyt en äkkiseltään löytänyt. Tässä kuitenkin yksi http://www.terveysportti.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00011 mutta missään siinä ei tunnin arvosta puhuta mitään.

Yhteistyössä