Onko tämä paljon 4 vuotiaan syömisiksi, pitäiskö mun rajoittaa, vaikkei herkkuja syökään?

• Viestiketjun aloittaja "Sanna"
  • Ensimmäinen viesti
"Sanna"
Aamulla hoidossa puuroa ja leipää, määrää en tiedä. Päiväruoka ja välipala hoidossa. Kotona noin 3 dl muusia ja makkarakstiketta, illalla kaksi palaa ruispuikulaa juustolla, jacky makupala, maitoa ja banaani. Onko kauheesti?

"minä"
Mahtaneeko joka päivä syödä samalla tavalla? Meidän nelivuotias vetelee joskus kaksin käsin ruokaa, ja toisinaan näyttää elävän 2 viikkoa pelkällä maidolla ja päärynällä.

juuh
Meillä samanlainen syömäri. Tai siis söisi noin paljon, jos itse saisi päättää. Ja rajoitetaan todellakin. Pian täyttää 5v, iltapalalla saa vain yhden banaanin TAI yhden leivän TAI vastaavaa. Melkein aina pyytää lisää, mutta hyvin pärjää tuollakin määrällä.

"kolmen lapsen äiti"
No taitaahan tuo olla jo aika ylipainoinen lapsi! Meidän 4v tyttö on n. 106 cm pitkä ja painaa 16 kg, noin 0-käyrällä kasvaa eli on sopusuhtainen. Ja vastaavasti meidän kohta 7v poika on 128 cm pitkä ja painaa 24 kg eli vain muutaman kilon enemmän kuin teidän paljon lyhyempi lapsi.
Oletteko te vanhemmat ylipainoisia? Olen vaan huomannut, että ylipainoiset vanhemmat on aika sokeita omien lastensa lihavuudelle.

Syömisen määrää en teidän lapsella rajoittaisi. On kuitenkin kasvuikäinen lapsi. Mutta laatuun voisi kiinnittää huomiota! Enemmän kasviksia, marjoja ja hedelmiä. Herkkuja vain kerran viikossa.

"vieras"
ainakin seurailisin kuinka paino lähtee kehittymään,popsahtaa nopeesti ylös.
Kuulostaa aika isoilta määriltä.
Meillä lähti paino nousuun vaikka herkkuja ei saanut,ruokahalu oli vaan ihan tolkuton.
4v painoi 19kg eli normaalisti,mutta 5 vuotiaana oli jo selkeä nousu,painoi tuolloin 25kg ja nyt 6 vuotiaana 33kg,ja 6 vuotiaalle ton tytön pituudella normi paino olis 25kg.
Meillä karsittiin turhat hiilarit,liika maito ym pois ruokavaliosta ja annoskokoja pienennettiin puoleen,nyt saatu paino lasku suuntaan onneksi.

[QUOTE="0000";24711497]3dl muussia on tosi paljon, meidän 4.luokkalainen syö 2dl muussia ruualla.[/QUOTE]

Ja minun 3-, 6- ja 8-vuotiaani saattavat hyvin kaikki syödä 3-4dl -kaiken muun lisäksi.. ;) Eikä kukaan ole tippaakaan ylipainoinen, päinvastoin. Ko. kolmevuotias esimerkiksi painaa 13kg ja on 95cm pitkä, hoikkanen poju. Syö isot määrät ruokia, mutta harvemmin herkkuja, yleensä nekin sitten itseleivottuja pullia, piirakoita tms.Sokerijogurtteja tai muroja yms. ei syö meillä kukaan..

"Joxu"
Meillä 1,5v saattaa syödä ton määrän tai jopa enemmänkin ja juotavat siihen päälle viä :). on pieni ja siro, ihmettelen todella mihin mahaan vetää tota ruokaa. Paino ei ole keväältä noussu kuin, vain kilon. Tytär paino keväällä 9kg ja nyt 10kg. Pituutta on tullu hyvin. En rajottais syömistä lapselta, kasvava lapsi kuitenkin tarvii kaiken ravinnon, lisää enempi hedelmiä, marjoja ja kasviksia. Meillä tytär hedelmiin, marjoihin ja kasviksiin ihan hulluna ja niitä yhessä napostellaan :). Toimii välipalana hyvin.

"mama"
Vaikea sanoa kun ei tiedä mitä hoidossa syö mutta ainakin meillä on käynyt niin että muksut ahmii kotiin päästyä ruokaa koska hoidossa annetaan niin pieniä annoksia että jää nälkä.

"Äiti"
Meillä samanikäinen syö hyvinkin saman verran. Painoa viime mittauksessa pari kk sitten 15 kg ja pituutta 103. Eikä mulla ole pienintäkään aikomusta alkaa rajoitella syömisiä!

"vieras"
Mulle tuli ekana mieleen että kannattaisko kysellä hoitopaikasta minkä verran lapsi syö siellä päivän aikana.. Jos ei syö hoidossa juuri mitään,niin sitten tuo kotona syöty ruokamäärä on ihan ymmärrettävä. Jogurtin vaihtaisin makeuttamattomaan+marjoja tai hedelmää makua tuomaan.

"mama"
Älkää rajoittako pikkulasten syömisten määriä. Jos on ylipainoinen, niin vaihtakaa osa ruuasta kasviksiin yms.
peesi. ruokavalion muutos jos ylipaino uhkaa mutta ei nälässä voi pitää. enemmän kasviksia ja hedelmiä, makeat jugurtit sun muut herkut pois ja namipäivä jolloin hiukan jtn herkkua. oikea ruokavalio on hyvä opettaa jo pienestä pitäen. muusinkin vois vaihtaa keitettyihin perunoihin...

hggggggg
[QUOTE="mama";24711692]et anna :O nälässäkö lasta pidät? kasviksia ja hedelmiä enemmän, ne ei lihota ja liikuntaa lapselle reilusti.[/QUOTE]

Jos lapsi on +10 käyrällä, nälässäkö luulet hänen olevan?

Kiitos vaan kasvis-iskusta, se tiedetään jo ammatinkin puolesta erinomaisesti. Joka ikinen iltapäivä kotiutuu 2h välipalasta ja marisee nälkäänsä. Lykkään joka ikinen päivä käteen palan lanttua, porkkanaa, omenaa...syö sen tyytyväisenä ja myöhemmin sitten ruokaa. Ruoalla syö reippaasti kasviksia, vähän lihaa/kalaa ja muu jää lautaselle. Aamupalalla toivoo usein hedelmäsalaattia ja/tai jogurttia marjoilla.

Niin että ei ole aina kiinni siitä, etteikö lapsi saisi ruokaa tarpeeksi tai onko se oikeanlaista...himo syömiseen lienee joku geenijuttu, minulla ja äidilläni oli samanlainen pienenä. Aikuisiällä sitä ei ole eikä mieheni ole koskaan kärsinyt tämmöisestä.

"mama"
Jos lapsi on +10 käyrällä, nälässäkö luulet hänen olevan?

Kiitos vaan kasvis-iskusta, se tiedetään jo ammatinkin puolesta erinomaisesti. Joka ikinen iltapäivä kotiutuu 2h välipalasta ja marisee nälkäänsä. Lykkään joka ikinen päivä käteen palan lanttua, porkkanaa, omenaa...syö sen tyytyväisenä ja myöhemmin sitten ruokaa. Ruoalla syö reippaasti kasviksia, vähän lihaa/kalaa ja muu jää lautaselle. Aamupalalla toivoo usein hedelmäsalaattia ja/tai jogurttia marjoilla.

Niin että ei ole aina kiinni siitä, etteikö lapsi saisi ruokaa tarpeeksi tai onko se oikeanlaista...himo syömiseen lienee joku geenijuttu, minulla ja äidilläni oli samanlainen pienenä. Aikuisiällä sitä ei ole eikä mieheni ole koskaan kärsinyt tämmöisestä.
no kannattasko sitte kattoo semmosta ruokaa mikä pitäs kylläsen olotilan pitempään. siis että jos laps syö aamupalalla jugurttia marjoilla ni en ihmettele jos kitisee ruokaa tunnin kuluttua. ja mitä "se muu" on joka jää päivällisellä lautaselle syömättä?

vsd
Mä en tajua, miksi neuvoloissa on ne paino- ja pituuskäyrät erikseen. Miksei lapsilla painoa verrata suhteessa pituuteen? Vai tehdäänkö silti niin huolimatta siitä, että ne käyrät näytetään aina erillisinä?

Yhteistyössä