Onko tämä paahtopaisti kypsää? Apua..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emilyn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Emilyn

Aktiivinen jäsen
27.06.2006
13 840
2
36
Ohjeessa luki että 57 asteisena on punertavaa, jos haluaa kypsemmäksi niin 63 asteeseen. Otin pois 61 asteisena. Sisältä on punertava ja painaessa tulee punaista nestettä. Onko se raaka tai medium? Miten kauan sitä olisi pitänyt paistaa että olisi ollut varmasti kypsä? Meinaako tuo punertavuus raakuuttaa vai kuuluuko asiaan?

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Se on makuasia =) Ite tykkään, että liha ei saa olla yhtään punertavaa.

Samoin. Mutta kun se on jo eilen paistettu, niin ajateltiin viipaloida ja kypsentää pannulla lisää :) Tulee varmaan jonkun ammattilaiskokin mielestä kamalaa ja kuivaa, mutta mieluummin ylikypsää kuin raakaa :x

Kuuluu asiaan. Raaka se ei ole, mutta ei kypsäkään, eli medium :) Itse tykkäämme kypsemmästä, joten mä olisin paistanut sitä vielä jonkin aikaa. Tässä linkki ohjeeseen: http://www.keittotaito.com/paahtopaisti.html

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Se on makuasia =) Ite tykkään, että liha ei saa olla yhtään punertavaa.

Samoin. Mutta kun se on jo eilen paistettu, niin ajateltiin viipaloida ja kypsentää pannulla lisää :) Tulee varmaan jonkun ammattilaiskokin mielestä kamalaa ja kuivaa, mutta mieluummin ylikypsää kuin raakaa :x

pannulla? sori mut kuulostaa aika karseelta vaikken ammattilaiskokki olekaan...eikö paahtopaisti syödä kylmänä? Itse laittaisin siivut vaikka mieluummin uuniin hetkeksi

Kyllä menee taas paistit hukkaan/piloille kun kärvistetään pannulla kengänpohjaksi...

Medium - , kiitos.

Kyllähän se tietenki niin on että paisti ja mikä vaan liha on silloin ja ainoastaan sillon piloilla kun siitä ei tule sellainen kun haluaa tehdä!

se mitä ravintoloissa tarjotaan/perus ohjeissa lukee ei ole se mitä sen on pakko olla! jos pitää tai on kokeilemalla löytänyt omaan makuun parhaan vaihtoehdon.

itse olen toiminut ravintolakokkina 17vuotta ja olen tehnyt monenmoista tähän liittyen.

Peesi sille että hyvä liha voidaan pilata ylikypsentämällä. Itse ruskistan paahtopaistista nopeasti pinnat kiinni isolla pannulla ja sitten uunissa loppykypsennys Mediumiksi, yleensä saapi kyllä mediumiksi kypsentää hieman kauemmin kuin yleensä ohjeessa lukee (johtuisikohan uunin tehoista sitten).

Luultavasti tuo ap:n könttä on tuossa vaiheessa on medium-raw (jos punaista nestettä kovin tirsuu), riippuu paistin koosta ja onko miten tasakokoinen (sidottu?).

[QUOTE="vieras";23372422]Peesi sille että hyvä liha voidaan pilata ylikypsentämällä. Itse ruskistan paahtopaistista nopeasti pinnat kiinni isolla pannulla ja sitten uunissa loppykypsennys Mediumiksi, yleensä saapi kyllä mediumiksi kypsentää hieman kauemmin kuin yleensä ohjeessa lukee (johtuisikohan uunin tehoista sitten).

Luultavasti tuo ap:n könttä on tuossa vaiheessa on medium-raw (jos punaista nestettä kovin tirsuu), riippuu paistin koosta ja onko miten tasakokoinen (sidottu?).[/QUOTE]

Mutta olipas vanha ketju, nyt vasta huomasin :)

Yhteistyössä