Onko täällä ketään jonka vauvalle tullut iho-oireita kun aloitettu hapanmaitotuotteet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Riina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"Riina"

Vieras
Meillä tullut vauvalle selkään ihottumaa ja vähän mahaan ja jalkoihinkin. En ole varma mutta luulen että ne tuli hiljalleen silloin kun hapanmaitotuotteita aloitettiin. Nyt pidän taukoa ja katson onko mitään vaikutusta. On saanut pienen ikänsä myös nannia eikä siitä ole oireita tullut.

Mitenkä tuota lähdetään selvittelemään että onko maitoallergiaa vai mistä on kyse?

kyllä maitoallerginen on allerginen maitoproteiinilli jota nannissakin luonnollisesti on. Olisiko joku muu ruoka-aine mitä olisit kokeillut samaan aikaan. Tai uusi pyykin pesuaine tai saippua ym.

Meillä lapsella testattiin jo kolmikuisena maitoallergia ja ihan korvikkeella se niin pienellä testataan. Tosin kun vuoden iässä testattiin uudelleen hapanmaitotuotteella, niin oireet olivat sata kertaa pahemmat. Vauvana hän reagoi mahavaivoilla ja pahalla ihottumalla, mutta yksivuotiaana sai aika vakavan allergisen yleisreaktion. Voihan olla, että korvike on vielä ollut teidän lapselle tarpeeksi mietoa, mutta nyt reagoi hapanmaitotuotteisiin selvemmin.

Kannattaa tietenkin seurailla tilannetta, pitää oirepäiväkirjaa jne. Onko hän saanut jotain muuta uutta ruoka-ainetta, mikä voisi aiheuttaa ihottuman? Jos lapsi ei reagoi muuten kuin ihottumalla, niin uskaltaisin vielä hetken aikaa odotella, josko lapsen elimistö tottuisi. Mutta jos alkaa olla kiukkuinen/mahavaivainen tms, niin ottaisin yhteyttä neuvolaan tai suoraan yksityiseen allergologiin.

Meillä ekat kuukaudet oli itkuisia mahavaivojen vuoksi, aina nukkunut vähän huonosti mutta toisaalta joku parempikin yö mukana ollut.

Kuinka nopeasti iho-oireiden pitäisi hävitä kun hapanmaitotuotteita en enää anna, jos siis siitä edes johtunut??

Mitään uutta ruoka-ainetta en kyllä nyt muuta ole antanut. Ja pyykinpesuainekin samaa vanhaa.

Meillä vauvalle tuli kuivaa ihottumaa, yhdistin sen korvikkeeseen. Hapanmaitotuotteista ei ole tullut oireita. Ehkei ihottuma sittenkään liittynyt korvikkeeseen...`?

Tätähän ei kysytty, mutta kannattaa kokeille sitkeisiin ihottumiin XyliDerm -geeliä. Saa apteekista käsikauppatuotteena. Poisti vauvalta neljässä päivässä ihottumat, johon ei bepanthenit ja perusvoitteet auttaneet.

Kiitos rasvavinkistä!!! Huolestuttaa jotenkin kovasti nuo ihottumat kun ei tiedä mistä ne tulevat. Ja lisääntyy kyllä kok ajan :( vauva on jonkin verran ollut aina ns. Kitisijä ja nyt aloin miettiä että onko sitten oireita muutakin ollut toisella. Viime yön (!) nukkui klo 21-5 heräämättä kertaakaan ja se oli ensimmäinen laatuaan.

Miten tässä pitäisi edetä???

Hirveä stressi mulla nyt tuosta ihosta...pahenee vaan. Ja hapanmaitotuotteita ei oo saanut nyt ollenkaan pariin päivään. Miten tätä pitäisi lähteä oikein selvittämään!?

Atoopinen ihottuma on aika yleinen eikä sen taustalla ole läheskään aina mitään allergiaa. Hoidat nyt vaan sitä ihottumaa ihottumana. Hyvää rasvaa, esim locobase repair tai tuota xylidermiäkin voi koittaa. Päivittäin suihku ja rasvapesut esim aqualanilla. Pahimpiin kohtiin tarvbittaessa mietoa kortisonia 5-7 vrk kuurina. Jos ihottuma hoidosta huolimatta jatuvasti pahenee voi taustalla epäillä allergiaa.

Olen itsekin atooppikko mutta mun ihottuma on toisenlaista mutta eihän se tietty mitään kerro. En tosiaankaan osaa tätä mihkään ruokaankaan nyt yhdistää kun niitä hapanmaitotuotteita ei ole kahteen päivään saanut ja ihottuma senkun pahenee. Kärsiiköhän lapsi tuosta ihottumasta? Ei ainakaan vaikuta että vielä kutiaisi. Minulla on ceralania omaan ihottumaan ja sitä olen laittanut vauvallekin nyt.

Atooppikkojen ihottuma voi kaikilla olla erilaista. Mulla ja molemmilla lapsilla oireilee ihan erilaisin ihottuman. Pitäisikö kääntyä ihan allergialääkärin puoleen jos ihottuma kerran vaan pahenee koko ajan. Niistä maitotuotteista tuskin johtuu jos ei niitä enää edes saa. Pesuaineet on pysyneet samana.

Ei ole altistunut jollekin eläimelle mille ei ennen? Onko uusia vaatteita? Itse en voi pitää mustaa suoraan ihoa vasten. Itse ole monellekin rasvalle allerginen. Jos olet rasvannut jollakin niin kokeili vaihtaa sitä.

Meidän pojalle tuli ihottumaa jalkoihin ja kasvoille hapanmaitotuotteista. Niitä vaan ahkerasti rasvailtiin ja neuvolatäti sanoi olevan ihan normaalia. Söikin mielellään hetken aikaa jugurtteja, viilejä ja raejuustoa.. Mut yhtäkkiä alkoi jättämään pois maitotuotteita. Aluksi ei maistunut jugurtti sitten jäi raejuusto ja nyt ei suostu enää maitoakaan juomaan. Ei suostu maistamaankaan mitään missä on esim kermaa tai maitoa. Ei mene kauramaidot eikä kaakaojuomat, kaikki kokeiltu. Päädyin siis ostamaan kalkkitabletteja. Olen lueskellut aiheesta ja juurikin maitoallergiset jättävät maitotuotteet syömättä. Poika on nyt 2 vuotias. Meni vähän aiheen vierestä..

Yhteistyössä