Onko täällä ketään, jolla polvinivelen kulumaa?

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Itselläni toisessa polvessa todettu jo pari vuotta sitten ja nyt toinen polvi on todella kipeä ja "irtonaisen" tuntuinen, lonksuu kivasti kävellessä :( Ikää vasta 39v. eikä edes ylipainoa... Onko kohtalotovereita? Mikä teillä on auttanut?

Suzyanne
Mulla on toisessa polvessa kuluma joka on edennyt jo nivelrikoksi asti. Toisessa kulumaa. Eipä oikeastaan muu ole auttanut kuin kipugeelit ja polvituki silloin kun on paha vaihe, ja muulloin hyppimisen ja juoksemisen välttäminen kokonaan. Jo 100 m juoksu on todella pahaksi. Mulla ikää ihan pian 38 v., eikä ylipainoa, ainakaan nyt enää kun olen laihduttanut vauvakilot pois. Pari vuotta sitten ortopedi sanoi että 10-15 vuoden päästä tulee tähän nivelrikkopolveen melko varmasti keinonivel. :(

nn
Itsellä auttaa raaka reisilihasjumppa eli käyn säännöllisesti kuntosalilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Suzyanne:
Mulla on toisessa polvessa kuluma joka on edennyt jo nivelrikoksi asti. Toisessa kulumaa. Eipä oikeastaan muu ole auttanut kuin kipugeelit ja polvituki silloin kun on paha vaihe, ja muulloin hyppimisen ja juoksemisen välttäminen kokonaan. Jo 100 m juoksu on todella pahaksi. Mulla ikää ihan pian 38 v., eikä ylipainoa, ainakaan nyt enää kun olen laihduttanut vauvakilot pois. Pari vuotta sitten ortopedi sanoi että 10-15 vuoden päästä tulee tähän nivelrikkopolveen melko varmasti keinonivel. :(

ap
Onko sinulla nivelrikko-polvessa sellaista tunnetta, että nivel ei ole ihan kohdillaan vaan on löysä? Mulla on kipua myös polven takaosassa eli nestettä taitaa sinne kertyä :/ Mistä muuten saa polvitukia?

Suzyanne
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Onko sinulla nivelrikko-polvessa sellaista tunnetta, että nivel ei ole ihan kohdillaan vaan on löysä? Mulla on kipua myös polven takaosassa eli nestettä taitaa sinne kertyä :/ Mistä muuten saa polvitukia?
Polvitukia saa ainakin Instrumentariumista, ja joistakin apteekeista.

Joo kyllä nivel on löysä ja menee helposti sijoiltaan, saa varoa koko ajan. Nivel myös tulehtuu yleensä 1-2 krt vuodessa, jolloin siihen tulee nestettä ja se turpoaa. Se menee yleensä levolla ohi noin viikossa.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
En mä tiä, kovin ne rasittuu mun töissä - vihloilee ja turpoilee. Viime syyskesällä kävin kuvattamassa, nestettä oli hiukan muttei mitään rakenteellista näkyvää. Tanssiliikunta paransi kuntoa.
Mulle ei sovi tanssi, ei pyöräily, ei juoksu.... Sauvakävelen, mutta tällä hetkellä sekin on poissuljettu, kun sattuu jo levossakin :(

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Babylonin Riippuva Puutarha:
En mä tiä, kovin ne rasittuu mun töissä - vihloilee ja turpoilee. Viime syyskesällä kävin kuvattamassa, nestettä oli hiukan muttei mitään rakenteellista näkyvää. Tanssiliikunta paransi kuntoa.
Mulle ei sovi tanssi, ei pyöräily, ei juoksu.... Sauvakävelen, mutta tällä hetkellä sekin on poissuljettu, kun sattuu jo levossakin :(
Joo =/. Multa loppui vaivat kun aloitin tanssimisen. Sitä ennen oli äänekkäätkin kuin näkkäriä ois murtanut varsinkin portaita kävellessä.

ap
Onko kukaan saanut kulumapolveen apua hyaluronihappopistoksista? Olen tänään menossa tuohon erikoistuneen fysiatrin luo. Toivottavasti apua tulee, sillä polvi kipuilee ja jalkaterä tuntuu puutuneelta...

Yhteistyössä