Onko täällä ketään, joka olisi töissä palkkatuella? Kysymys työttömyyskorvauksesta, saako sitä lisäksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Siis kun töitä on 5h/päivä eli osaikatyö, niin onko mahdollista saada työttömyyskorvausta lopputunneilta? Palkka on suht pieni, tonnin luokkaa.
Soitin kelalle, josta sanottiin, että riippuu tuesta. Työkkäristä, että palkkatuki ei ole minun vaan työnantajan etu eli saan sovellettua päivärahaa.
Yksi tuttu, joka tekee palkkatuella osaaikaista työtä , sanoi ettei saa.
Miten on? Saako joku? Kun ei "asiantuntijatkaan" tunnu tietävän..

Palkkatuella työllistetty minäkin ja en saa soviteltua päivärahaa. Tosin oon sillä korkeimmalla korotetulla tuella, joten sekin varmasti vaikuttaa. Mut kelan sivuilta muistan lukeneeni, että ei saa soviteltua päivärahaa missään palkkatukityössä.

[QUOTE="jokuvaan";29153820]Palkkatuella työllistetty minäkin ja en saa soviteltua päivärahaa. Tosin oon sillä korkeimmalla korotetulla tuella, joten sekin varmasti vaikuttaa. Mut kelan sivuilta muistan lukeneeni, että ei saa soviteltua päivärahaa missään palkkatukityössä.[/QUOTE]

Minullakin tulee olemaan tuo korkein korotettu, mutta työkkäristä sanottiin, ettei tämä vaikuta, koska tuki ei ole työntekijälle vaan työnantajalle. Ja kelalta sanottiin tänään, että palkka sen verran pieni, että voi saadakin.

Eli oletko osa-aikatyössä? Ja onko palkkasi kuinka suuri? Ei summaa tarvitse sanoa tarkkaan, mutta on esim. reilusti tonnin päälle?
En tiedä vaikuttaako lasten lukumäärä mitenkään työkkärikorvaukseen palkkatukiasiassa? Kun normaalisti minulla lasketaan kolmesta lapsesta korotus..
No, jää nähtäväksi. Kelalta käskettiin merkata heille työtunnit, työsopimus ja palkkakuitti.

Suoraan ei kelalta sanottu (2 virkailijaa) etteikö palkkatuettu voisi saada sovellettua päivärahaa, vaan oltiin sitä mieltä, että on mahdollista.

[QUOTE="vieras";29153641]Siis kun töitä on 5h/päivä eli osaikatyö, niin onko mahdollista saada työttömyyskorvausta lopputunneilta? Palkka on suht pieni, tonnin luokkaa.
Soitin kelalle, josta sanottiin, että riippuu tuesta. Työkkäristä, että palkkatuki ei ole minun vaan työnantajan etu eli saan sovellettua päivärahaa.
Yksi tuttu, joka tekee palkkatuella osaaikaista työtä , sanoi ettei saa.
Miten on? Saako joku? Kun ei "asiantuntijatkaan" tunnu tietävän..[/QUOTE]
Miten voi saada palkkatukea, kun tällainen ehto kai ei täyty: "Palkkatukena myönnetään päivää ja henkilöä kohden vähintään perustuki, jos tuella palkattavan työaika on vähintään 85 prosenttia alan säännöllisestä työajasta"

Vai onko teidän alan säännöllinen työaika alle 6 h päivässä?

Minua muuten kiinnostaa, että millä perusteella te ketjuun vastanneet olette saaneet sitä korotettua tukea? Kun minulle lupailtiin vain sitä perustukea (n. 34 euroa päivä). Olen ollut työttömänä yli 500 päivää eli pitkäaikaistyötön.

no mun mies tekee palkkatuella 6 ja puol tuntista työpäivää, eikä saa soviteltua päivärahaa lisäksi. 6½tuntia on kai se maximi, mitä palkkatuella saa tehdä, joskus on tehnyt 8 tuntisiakin päiviä, mutta silloin työnantaja joutuu maksamaan lopputunnit kokonaan omasta pussista.

Juuri tuolla kun olin pitkäaikaistyötön niin sain viime vuonna korkeimmantuen, oliko se vajaa 60e/pvä? Kuitenkin sain enemmän kuin nyt ansiosidonnaisella. Tein 30h/vko.

[QUOTE="kkk";29154343]Ok, millähän verukkeella ne ei mua katso pitkäaikaistyöttömäksi :O Vaikuttaakohan tähän pärstäkerroin ;) Kun mulle nimen omaan sanottiin, että et ole ollut riittävän kauon työtön...[/QUOTE]Aika jännä juttu.

Minulle tulee viikossa työtunteja 25 ja palkka on tosiaan tuota tonnin luokkaa. Joten näillä perusteilla luulisi saavan työttömyyskorvaustakin, jos pitää paikkansa tuo yhden kirjoittama teksti, että 30h raja. Ja kelalta sanottiin, että palkka sen verran pieni, että voi saadakin jotain.

Aika jänniä käytäntöjä eri työkkäreissä, jos ei katsota pitkäaikaistyöttömäksi 500 päivän jälkeen..
Itse olen ollut työttömänä "vaan" 11kk. Työttömyyttä takana 9kk, kun minulle myönnettiin tuki täysimääräisenä. Syynä tähän se, että olen ollut yli 15v kotiäitinä ja se, että 500 päivää oli tullut täyteen kelalta ja sain työmarkkinatukea. Nuo 500 päivää täyttyi raskauksien välillä ja ennen esikoista ja sitten tältä vuodelta, kun kuopus täytti 3v.

Mutta niin paljon on virkailijasta kiinni. Minulle sanottiin alkuvuodesta, ettei mitään mahdollisuutta saada palkkatukea kuin vasta 1v jälkeen alennettua ja 1½v jälkeen täyttä. Ei edes keskustellut asiasta.
Nyt sitten itse löysin paikan ja kävin kysymässä palkkatukiasiaa. Oli ihan toinen ääni kellossa. Symppis miesvirkailija kirjoitti viidessä sekunnissa täyden palkkatuen, oli mielissään omasta aktiivisuudestani ja kehui kovasti, kun olen noin kauan ollut kotiäitinä, kuinka arvokas työ se on. Tuli kyllä hyvä mieli, vaikken kehuja keltään odotakaan, mutta harvoin sitä saa muuta kuin ihmettelyä, miten joku viitsii/jaksa/kehtaa olla vaan kotiäitinä ja loisia yhteiskunnalta. Vaikka meidänkin perheessä on kunta säästänyt huomattavasti, kun ei lapsikatrasta olla hoitoon viety.

Mutta tuo työttömyyskorvauksen osuus jää nähtäväksi, onko sitä vai eikö.

Eivätkö ne muuten ota töihin palkkatuella muutakuin sellaisia jotka ovat olleet pitkään toimeentuloasiakkaita? Olin itse aiemmin palkkatuki töissä mutta nyt sanottiin etten pääse sillä koska en ole toimeentulotukiasiakas. Vai onko toinen että pitää olla pitkäaikaistyötön?

Pitkäaikaistyötön on henkilö, jolla 500 päivän työttömyyskorvausraja on mennyt rikki.
Palkkatuettu työ on osa-aikatyötä, josta kertyy työssäoloehtoon 2vk/kk , ei 4 vk/kk kuten normaalista ansiotyöstä.
Työaika eikä palkka tukityössä saa ylittää 80% normaalista työajasta/palkasta (kuten ei tukityössä teekään).
Työssäoloehto, mikä vaaditaan korvaukseen/ soviteltuun päivärahaan on 26 viikkoa (alk.1.1.2014) . Vuoden 2013 työssä oloviikoista siis jokainen kahden viikon jakso kerryttää YHDEN työssäoloviikon laskentajaksoon ja 1.1.2014 jokainen viikko yhteen. Kun näitä on 26 yhteensä täynnä, on oikeus soviteltuun päivärahaan. Sitä haetaan joko liitolta, työttömyyskassasta(Loimaan kassa) tai Kelalta, riippuen siitä, minkä piiriin kuuluu.

Mä olen palkkatuella töissä ja teen normaalia 8h tunnin päivää eli ihan työnantajasta tunnit kiinni.Soviteltua päivärahaa voi saada jos palkka jää alle normi päivärahan.

Olen aloittamassa tuolla palkkatuella työn. 32h/viikko tesin mukainen palkka 85% 1447,80- verot. olen yh ja 2 pientä lasta. ja asumismenot 731. joku väitti etten saisi tuota tukea enää ja siksi palkkatuki on kusetusta.ja nyt olen hätää kärsimässä,kun kuvittelin saavani myös asumistukea jonkun verran

[QUOTE="sara";29607806]Olen aloittamassa tuolla palkkatuella työn. 32h/viikko tesin mukainen palkka 85% 1447,80- verot. olen yh ja 2 pientä lasta. ja asumismenot 731. joku väitti etten saisi tuota tukea enää ja siksi palkkatuki on kusetusta.ja nyt olen hätää kärsimässä,kun kuvittelin saavani myös asumistukea jonkun verran[/QUOTE]

Laske asumistukilaskurila löytyy kelan sivuilta.

eli olen oiketettu ilmeisesti yleiseenasumistukeen 351,80. joku vaan heitti että joudut pärjäämään sillä rahalla mitä tienaat että palkkatuella työskentelevä ei saa sitä asumistuksea,siksi kusetusta koko touhu.ajattelinkin että miksi rangaistaan siitä että et halua istua tyhjän panttina kotona.

Mulla tuli täyteen 500 ansiosidonnaista vuosi sitten ja olen ollut vuoden työmarkkinatuella. Sain nyt palkkatuetun osa-aikatyön. Kummasta mun pitää hakea soviteltua päivärahaa, kassasta vai kelalta?

Yhteistyössä