Minulle tulee viikossa työtunteja 25 ja palkka on tosiaan tuota tonnin luokkaa. Joten näillä perusteilla luulisi saavan työttömyyskorvaustakin, jos pitää paikkansa tuo yhden kirjoittama teksti, että 30h raja. Ja kelalta sanottiin, että palkka sen verran pieni, että voi saadakin jotain.
Aika jänniä käytäntöjä eri työkkäreissä, jos ei katsota pitkäaikaistyöttömäksi 500 päivän jälkeen..
Itse olen ollut työttömänä "vaan" 11kk. Työttömyyttä takana 9kk, kun minulle myönnettiin tuki täysimääräisenä. Syynä tähän se, että olen ollut yli 15v kotiäitinä ja se, että 500 päivää oli tullut täyteen kelalta ja sain työmarkkinatukea. Nuo 500 päivää täyttyi raskauksien välillä ja ennen esikoista ja sitten tältä vuodelta, kun kuopus täytti 3v.
Mutta niin paljon on virkailijasta kiinni. Minulle sanottiin alkuvuodesta, ettei mitään mahdollisuutta saada palkkatukea kuin vasta 1v jälkeen alennettua ja 1½v jälkeen täyttä. Ei edes keskustellut asiasta.
Nyt sitten itse löysin paikan ja kävin kysymässä palkkatukiasiaa. Oli ihan toinen ääni kellossa. Symppis miesvirkailija kirjoitti viidessä sekunnissa täyden palkkatuen, oli mielissään omasta aktiivisuudestani ja kehui kovasti, kun olen noin kauan ollut kotiäitinä, kuinka arvokas työ se on. Tuli kyllä hyvä mieli, vaikken kehuja keltään odotakaan, mutta harvoin sitä saa muuta kuin ihmettelyä, miten joku viitsii/jaksa/kehtaa olla vaan kotiäitinä ja loisia yhteiskunnalta. Vaikka meidänkin perheessä on kunta säästänyt huomattavasti, kun ei lapsikatrasta olla hoitoon viety.
Mutta tuo työttömyyskorvauksen osuus jää nähtäväksi, onko sitä vai eikö.