Onko täällä kanien omistajia paikalla?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Haettiin tänään kaninpoikanen joka on meille ensimmäinen. Kaikki tarpeellinen (heinää, juomapullo, kuivaruoka jne..) on hankittuna mutta mitä kaikkea tulee vielä ottaa huomioon ja mitä muuta kani tarvitsee? Kani on "leikkimökki-kani" jonne ollaan rakennettu sille oma pesä ja tilaa liikkua. Lisäksi pääsee mökistään pihalle joka on pohjia myöten aidattu.

Eniten huolestuttaa kanin alakuloisuus.. On kyhjöttänyt paikallaan koko päivän siitä asti kun meille tuli, ei varmaankaan ole syönytkään mitään tai juonut edes. Onko tällanen ihan normaalia käytöstä kaninpoikaselta kun tulee uuteen kotiin?
Olen pitkin päivää käynyt silittelemässä ja ottanut syliin että tuntis olonsa turvaliseksi mutta on silti pelokas :(

Typeriä kysymyksiä tuli nyt monta mutta ensikertalaisena haluaisin kuulla kokemuksia muilta kani-ihmisiltä..
 
juusto
Kani voi olla aluksi tosi pelokas kun saapuu uuteen kotiin. Päivän-pari kannattaa välttää kaikenlaista kontaktia, eli ei syliin, ei kosketuksia. Syö kylä, kun kukaan ei ole näkemässä (turvallinen olo). Parin päivän päästä voi koittaa houkutella kania luo vaikka porkkanan palan avulla. JOtkut kanit innostuvat heti, joillain voi rohkeuden keräämiseen mennä aikaa. Jätä häkin ovi auki, kun kani rohkaistuu tulemaan ulos, istu paikallasi, ja odota, että kani tulee luoksesi omaehtoisesti (houkuttele vaikka ruualla)
 
"vieras"
Kani voi olla jonkin aikaa alakuloinen uuteen kotiin tultuaan. Meillä on ollut kani pari viikkoa ja on nyt sosiaalinen ja tulee heti kerjäämään herkkuja ja silityksiä kun näkee ihmisen, mutta oli aika reppanan oloinen muutaman pöivän meille tultuaan. Kasvattaja sanoi, että kani voi olla nuhruinen parikin viikkoa muuton jälkeen. Kannattaa antaa kanille aikaa tottua uteen kotiin ja ihmisiin, eli oleilla mahdollisimman paljon kanin lähellä. Kanin "ujoutta" voi helpottaa niin, ettei aluksi vie kania kauas häkistä eli kodistaan, kun nostaa syliin.
 
"hmm"
mulla ei oo kokemusta kuin aikuisista, mutta mene ihmeessä (en pistä www. kun muuten jää linkkisuodattimeen, mutta sehän siihen eteen tulee) puput.net
Siellä kaniharrastajat kyllä kertoo ja neuvoo!!
 
"Hmmm"
[QUOTE="vieras";24010483]Haettiin tänään kaninpoikanen joka on meille ensimmäinen. Kaikki tarpeellinen (heinää, juomapullo, kuivaruoka jne..) on hankittuna mutta mitä kaikkea tulee vielä ottaa huomioon ja mitä muuta kani tarvitsee? Kani on "leikkimökki-kani" jonne ollaan rakennettu sille oma pesä ja tilaa liikkua. Lisäksi pääsee mökistään pihalle joka on pohjia myöten aidattu.

Eniten huolestuttaa kanin alakuloisuus.. On kyhjöttänyt paikallaan koko päivän siitä asti kun meille tuli, ei varmaankaan ole syönytkään mitään tai juonut edes. Onko tällanen ihan normaalia käytöstä kaninpoikaselta kun tulee uuteen kotiin?
Olen pitkin päivää käynyt silittelemässä ja ottanut syliin että tuntis olonsa turvaliseksi mutta on silti pelokas :(

Typeriä kysymyksiä tuli nyt monta mutta ensikertalaisena haluaisin kuulla kokemuksia muilta kani-ihmisiltä..[/QUOTE]

koirani syö kanin hetkessä
 
ÄHH
[QUOTE="Hmmm";24010516]Voisin tuoda tän koiran sinne niin pääsisit eroon masennus kanista.[/QUOTE]

Näitten kommenttien jälkeen en yhtään ihmettele miksi toiset täällä vihaa koiranomistajia. Älä ole tyhmä, haluaisitko itse lukea kommentteja kuinka joku mielellään tappaisi ja söisi koirasi?
 
kiinnostuin
Minkä ikäisenä kanit annetaan kasvattajalta? Tuntuisi, että jokin "mättää", jos pupun on normaalia olla noin pelokas uudessa kodissaan. Entä eikö pupu tarvitse kaveria? Olisiko parempi ottaa silloin kaksi kerrallaan? Kiintyisivät varmasti toisiinsa ihmisiä enemmän, mutta ovat varmaan onnellisempia ja stressittömämpiä niin?
 
vieras (ap)
Mietinkin tota että ollenko liikaa "häirinnyt" kanin rauhaa kun olen käynyt vähän väliä sen luona ja ottanut syliin, vai pitäiskö antaa olla pidempiä aikoja rauhassa ja totutella uuteen kotiin?
Kiitos puput.net linkistä!! Käyn siellä vielä vierailemassa!!

Ja sinä jonka koira on ahne kaneille, niin meille ei kannata sännätä =) Kani on niin turvallisesti asutettu omaan mökkiinsä ettei sinne ulkopuoliset pääse..
Meilläkin kaksi koiraa joten nikkaroitu on koko talvi ton karvapallon turvallisuuden eteen =)
 
Tottakai aluksi jännittää.
Meillä on kaksi jättipupua ja vaikka rodolle ominaista on uteliaisuus ja seurallisuus niin ensimmäiset päivät molemmat olivat tosi arkoja. Nyt nukkuvat vieressä ja tulevat ovelle vastaan kun joku tulee kotiin:)

Pupulle tärkeintä on oikeanlainen ruoka, hellyys ja vapaus koska kyseessä ei ole mikään häkkieläin vaan liikkuvainen otus.
 
juusto
Minkä ikäisenä kanit annetaan kasvattajalta? Tuntuisi, että jokin "mättää", jos pupun on normaalia olla noin pelokas uudessa kodissaan. Entä eikö pupu tarvitse kaveria? Olisiko parempi ottaa silloin kaksi kerrallaan? Kiintyisivät varmasti toisiinsa ihmisiä enemmän, mutta ovat varmaan onnellisempia ja stressittömämpiä niin?
Riippuu kanista. Meidän eka kani ei arastellut lainkaan, vaan oli heti kaikkien kaveri, toinen taas oli aikamoinen arkajalka, ja kumpikin on tullut meille n. 8vk iässä.
 
"vieras"
Mietinkin tota että ollenko liikaa "häirinnyt" kanin rauhaa kun olen käynyt vähän väliä sen luona ja ottanut syliin, vai pitäiskö antaa olla pidempiä aikoja rauhassa ja totutella uuteen kotiin?
Kannattaa antaa aluksi kanin olla rauhassa ja tarjota sille mahdollisuutta tulle siliteltäväksi/syliin, mutta jos toinen on ihan peloissaan, ei kannata väkisin pitää. On hyvä, jos häkin ovea voi pitää auki ja itse istuskella vieressä niin, että kani pääsee aina halutessaan häkkiin turvaan ja halutessaan ihmisen lähelle. Kannattaa jutella kanille paljon. Toiset on ujompia ja tarvitsevat enemmän aikaa, että alkavat luottaa uuteen omistajaan. Kanilla olisi hyvä olla kaveri, meillä kani on toistaiseksi vielä yksin niin että häkin ovi on enimmäkseen auki ja se pääsee halutessaan sieltä ulos, ja olen itse päivät kotona niin kani ei joudu olemaan ihan yksikseen. Kun poika vähän kasvaa, se leikataan ja sit otetaan kanikaveri.
 
"ella"
Meillä on 2 navettakania, mille on kesälä päivien ajaksi piha-aitaus. Minä taas suosittelisin pitämään pupua sylissä ja totuttelemaan teidän tapoihin käsitellä sitä- tietty pikkupupun ehdoilla. Vaikka porkkanalla houkutellen. Kani tarvitsee lisäksi kalkkikiveä ja suolakiveä (kivennäistä mitä nuolee). Nyt löytyy luonnostakin vadelman varsia, voikukkia & kaikkea tuoretta herkkua. Pajun oksia pitäisi myös olla järsittävänä- pupujen hapaat kasvavat pituutta ja järsiminen pitää kasvun kurissa, muuten pupuliinille voi seurata vakavia hammasongelmia. Pajun oksia kannattaa kerätä jemmaan talven varalle- samoin kuivattaa heinää- ostoheinään verrattuna tulee melkoisen kiva säästö pienellä vaivalla. Kannattaa myös tarkistaa, että pupsi ei pääse kaivautumaan aitauksestaan pois ja että aitauksen päällä on myös verkkoa. Pikkupupu on helppo saalis esim. haukalle tai muille pedoille. Ajan kanssa voi olla parempi hankkia pupulle kaveri. Jos vastakkaista sukupuolta, niin silloin toinen (yleensä uros, kun on helpompi) kastroidaan- lisääntyvät oikeasti kuin puput :D Nauttikaa pikku-pupusta!
 
vieras (ap)
Kani on tällä hetkellä 8vkoa eli luovutusiässä. Arka toinen on silti, kommenttien perusteella ilmeisesti kuuluu asiaan. Olen kyllä käynyt useaan otteeseen istumassa kanin kanssa ja jutellut sille ettei tunne itseään niin pelokkaaksi.
Kyseessä kun on ensimmäinen kani niin mukava lukea näitä asiallisia kommentteja niin saadaan tuntumaa siihen miten toimia oikein.

Kiitos vastauksista!! Taidan vielä kaivella tietoa tuolta puput.net-sivuilta, jonne joku suositteli menemään =)
 
"Hmmm"
Alkuperäinen kirjoittaja ÄHH;24010551:
Näitten kommenttien jälkeen en yhtään ihmettele miksi toiset täällä vihaa koiranomistajia. Älä ole tyhmä, haluaisitko itse lukea kommentteja kuinka joku mielellään tappaisi ja söisi koirasi?
mun koiran päälle tuli bitbull tuhoisin seurauksin. :) ps. Mun koiraa ei pidättele puurakennus.
 
vierailija
Haettiin tänään kaninpoikanen joka on meille ensimmäinen. Kaikki tarpeellinen (heinää, juomapullo, kuivaruoka jne..) on hankittuna mutta mitä kaikkea tulee vielä ottaa huomioon ja mitä muuta kani tarvitsee? Kani on "leikkimökki-kani" jonne ollaan rakennettu sille oma pesä ja tilaa liikkua. Lisäksi pääsee mökistään pihalle joka on pohjia myöten aidattu.

Eniten huolestuttaa kanin alakuloisuus.. On kyhjöttänyt paikallaan koko päivän siitä asti kun meille tuli, ei varmaankaan ole syönytkään mitään tai juonut edes. Onko tällanen ihan normaalia käytöstä kaninpoikaselta kun tulee uuteen kotiin?
Olen pitkin päivää käynyt silittelemässä ja ottanut syliin että tuntis olonsa turvaliseksi mutta on silti pelokas :(

Typeriä kysymyksiä tuli nyt monta mutta ensikertalaisena haluaisin kuulla kokemuksia muilta kani-ihmisiltä..

Kani voi olla arka jopa parikin ensimmäistä viikkoa uudessa kodissa! Mielestäni kannattaa ensimmäiset päivät, jopa ensimmäinen viikko antaa kanin ihan itsekseen tutustua uuteen kotiin ilman sen kummempia silittelyjä tai sylittelyjä. Tämän jälkeen kannattaa yrittää antaa esim salaattia kädestä jonka jälkee lähteä varovasti silittelemään. Kun kani on kunnolla tottunut uuteen kotiinsa (ja tähän menee usein jopa viikkoja) on hyvä alkaa totuttaa syliin ja muihin askareisiin, kynsien leikkuu ym. Kanit eivät ole kuin esim koiranpennut jotka pääosin ovat kiinnostuneita kaikesta ja innolla tutustumassa uuteen kotiin ja uusiin omistajiin. Kania ei kannata hirveästi sylitellä liian aikaisin ettei siitä tule arkaa. Kanien kanssa asiat menee yleensä vähän päälaelleen; siis liian varhainen sylittely ja muu saattaa tehdä kanista aran, ajan kanssa taas kaikki sujuu yleensä hyvin :)
 
vierailija
Minkä ikäisenä kanit annetaan kasvattajalta? Tuntuisi, että jokin "mättää", jos pupun on normaalia olla noin pelokas uudessa kodissaan. Entä eikö pupu tarvitse kaveria? Olisiko parempi ottaa silloin kaksi kerrallaan? Kiintyisivät varmasti toisiinsa ihmisiä enemmän, mutta ovat varmaan onnellisempia ja stressittömämpiä niin?
kanit luovutetaan 8-10vk iässä ja suosittelisin sen antaa siitä vielä pari viikkoa sosiaalistua emonsa ja sisarustensa kanssa(tämä pätee perjaatteessa kaikkiin eläimiin). Kani on lauma eläin ja se ehdottomasti tarvitsee kaverin ellei sitten itse tykkää yksin olla ja jos kaksi samalla kertaa nii sisarukset kannattaisi.
 

Yhteistyössä