Onko täällä joku jolla aikuisiässä ollut oikomiskojeet suussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Maija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Maija"

Vieras
Itsellä laitettiin juuri ja tää kipu on ihan järkyttävää. Mietin vaan, että kauanko mahtaa mennä, että tähän tottuu ja pystyy syömään muutakin kuin nestemäistä. Puhuminenkin ihan tuskaa :C.

No, itsepä nämä halusin....

Mulla on aloitettu jo ekaluokkalaisena, mutta ikinä en todennäköisesti pääse näistä eroon. Aikuisiällä oikominen on kivuliaampaa kuin lapsena, mutta kyllä sen pitäisi parissa viikossa helpottaa. Olin 15 kun laitettiin ne nappulat hampaiden päälle (mikä niiden nimi on?) ja kipu kesti viikon. Pari viikkoa meni ennen kuin osasi syödä mitään, enkä koskaan oppinut syömään esim. riisiä niiden kanssa. Onneksi niitä ei tarvinut pitää kuin vuosi ja sen jälkeen laitettiin huomaamattomammat ja kevyemmät kaaret joita sitten pidänkin lopun ikääni. Pari viikkoa sitten taas säädettiin ja kyllähän ne kipeät oli loppupäivän.

[QUOTE="vieras";22290060]No aika turhaa hommaa teet ellei tule leikkausta, ne menee heti takasin paikalleen aikuisiällä kun raudat otetaan suusta pois, ellei leikata myös.[/QUOTE]

Ei se ihan noinkaan mene. Kaikkia vikoja ei voi korjata leikkaamalla, eikä se tarkoitus välttämättä olekaan, että oiotaan ja sitten kojeet pois, vaan monille laitetaan elinikäiset tuet.

[QUOTE="vieras";22290060]No aika turhaa hommaa teet ellei tule leikkausta, ne menee heti takasin paikalleen aikuisiällä kun raudat otetaan suusta pois, ellei leikata myös.[/QUOTE]

Mitäköhän multa pitäis leikata? ;)
Retentiokaaret tulee tietysti hoidon jälkeen. Lapsuusiässä tehdyn oikomiset tulokset palautuvat muutamassa vuodessa joten tottakai pidän huolen, että tällä kertaa tosiaan retentio tulee sekä ylä- että alakaarelle.

No ei pidä paikkaansa. Mulla oiottiin purentaa ikävuosina 7-18 vuotta ja nyt 35-vuotiaana purenta edelleen hyvä.

Meillä teinillä kipu kesti alussa muutaman päivän aika kovana, niin että piti särkylääkettä käyttää. Ja aina kiristämisen jälkeen, mutta aika pian tottui. Kun laitteet otettiin pois ja siirtyi retentiovaiheeseen, sekin aluksi sattui ja oli epämukava.

Mulla on paraikaa raudat suussa. Ekat kolme päivää oli ihan kamalat, ajattelin että en kestä millään! Särki koko ajan enkä pystynyt syömään mitään. Viikon sisään helpottaa ja nyt ne on ollut mulla pari kk suussa eikä enää tunnu ollenkaan. Kiristyksen jälkeen vähän jomottaa, mutta tosi vähän. Mulla hampaat on jo selvästi lähteneet suoristumaan!

pari päivää yleensä meni ku kojeita säädeltiinki matkan varrella. Särkylääkettä vaan kehiin niin kyllä se siitä.

Mulle laitettiin sellaset elinikäiset tuet/kaaret hampaiden taakse, joka estää takaisin liikkumisen. Siskolleni sitä ei sillon aikoinaan laitettu ja tulos onki sen mukainen eli kaikki pitäs alottaa alusta jos haluaa hampaat suoraan..

pari päivää yleensä meni ku kojeita säädeltiinki matkan varrella. Särkylääkettä vaan kehiin niin kyllä se siitä.

Mulle laitettiin sellaset elinikäiset tuet/kaaret hampaiden taakse, joka estää takaisin liikkumisen. Siskolleni sitä ei sillon aikoinaan laitettu ja tulos onki sen mukainen eli kaikki pitäs alottaa alusta jos haluaa hampaat suoraan..

Juuri niin mullekin kävi eli kun teininä oijottiin niin kaikki palautui :(. Siks tosiaan nyt laitetaankn sitten loppuelämäksi se retentiokaari ylös ja alas.

[QUOTE="Kaiku";22290186]Mulla on paraikaa raudat suussa. Ekat kolme päivää oli ihan kamalat, ajattelin että en kestä millään! Särki koko ajan enkä pystynyt syömään mitään. Viikon sisään helpottaa ja nyt ne on ollut mulla pari kk suussa eikä enää tunnu ollenkaan. Kiristyksen jälkeen vähän jomottaa, mutta tosi vähän. Mulla hampaat on jo selvästi lähteneet suoristumaan![/QUOTE]

Mulla särki ekan päivän hampaat kovasti, mutta nyt tää kipu on noissa limakalvoissa eli ne on tosi hellänä raudoista. Oon laittanut sitä vahaa kojieden päälle, mutta ei auta. Hiukankin kun suuta liikuttaa niin kipu on järkkyä.
Juuri sitä odotan että suu ja limakalvot tottuu, että kojeet on suussa.

Mutta helpottava kuulla, että säkin oot jo noin hyvin tottunut!

[QUOTE="Maija";22290354]Juuri niin mullekin kävi eli kun teininä oijottiin niin kaikki palautui :(. Siks tosiaan nyt laitetaankn sitten loppuelämäksi se retentiokaari ylös ja alas.[/QUOTE]

juu se on tuolla kunnallisella tyypillistä ku nuorelle laittavat.. no toivottavasti sullakin sit tulee pysyvät tulokset ku jaksat tuon kerran vielä kärsiä =)

[QUOTE="Maija";22290354]Juuri niin mullekin kävi eli kun teininä oijottiin niin kaikki palautui :(. Siks tosiaan nyt laitetaankn sitten loppuelämäksi se retentiokaari ylös ja alas.[/QUOTE]

Ei se ole kiinni pelkästään tuosta kaaresta. Vaan suurimmalla osalla syynä on se, et silloin kun me oltiin pentuja joka kunnassa noita hoitoja teki joku itse opiskellut hammaslääkäri/-hoitaja. Siis semmonen, jolla ei ollut oikomiseen mitään pätevyyttä.

Siksi meille lykättiin vaan raudat suuhun ja kun oli "valmista", tuo kaari saatettiin laittaa hetkeksi (mullakin ehkä noin vuodeksi tms.) ja sitten oltiin ihan valmiita.

Hampaita ei poistettu ennen hoidon alkua, vaikka meiltä monelta niitä olis pitänyt ottaa pois. Jos ne ei mahtuneet suoraan ekallakaan kerralla, ei ne sinne tule mahtumaan tokallakaan kerralla, jos niitä on yhtä paljon...

Mä kävin itse tuon hoidon uusiksi, koska mun kohdalla ei myöskään oltu korjattu pahaa purentavirhettä. 4 hammasta poistettiin heti alkuun ja tuo kaari on mun suussa yhä ylähampaiden takana. Alahampaiden takana oli jonkun 10 vuotta, mutta kun se irtosi, sitä ei laitettu enää takasin. Ylähampaiden takana saa kuulemma olla niin kauan, kuin pysyy.

Ja p.s. ei ole alahampaatkaan palautuneet, kun niillä on nyt tilaa. ;)

Meidän likalla oiotaan purentaa ihan pelkästään semmoisella silikonisella ikäänkuin hammas suojalla, jota pidetään alkuun öiden lisäksi mahdollisimman paljon myös päivällä, meillä ollut nyt pää-asiassa pelkästään öisin ja silti on oiennut tosi hyvin.
Toivottavasti ei jouduta toisellekkaan muksulle laitattamaan noit oikeita häkkyröitä suuhun, just ton kivun vuoksi.

[QUOTE="hei";22290377]Ei se ole kiinni pelkästään tuosta kaaresta. Vaan suurimmalla osalla syynä on se, et silloin kun me oltiin pentuja joka kunnassa noita hoitoja teki joku itse opiskellut hammaslääkäri/-hoitaja. Siis semmonen, jolla ei ollut oikomiseen mitään pätevyyttä.

Siksi meille lykättiin vaan raudat suuhun ja kun oli "valmista", tuo kaari saatettiin laittaa hetkeksi (mullakin ehkä noin vuodeksi tms.) ja sitten oltiin ihan valmiita.

Hampaita ei poistettu ennen hoidon alkua, vaikka meiltä monelta niitä olis pitänyt ottaa pois. Jos ne ei mahtuneet suoraan ekallakaan kerralla, ei ne sinne tule mahtumaan tokallakaan kerralla, jos niitä on yhtä paljon...

Mä kävin itse tuon hoidon uusiksi, koska mun kohdalla ei myöskään oltu korjattu pahaa purentavirhettä. 4 hammasta poistettiin heti alkuun ja tuo kaari on mun suussa yhä ylähampaiden takana. Alahampaiden takana oli jonkun 10 vuotta, mutta kun se irtosi, sitä ei laitettu enää takasin. Ylähampaiden takana saa kuulemma olla niin kauan, kuin pysyy.

Ja p.s. ei ole alahampaatkaan palautuneet, kun niillä on nyt tilaa. ;)[/QUOTE]

Tuostakin ollaan silti kahta mieltä eli mulla taas on poistettu kasvuiässä 4 premolaaria ja se on mun kohdalla taas edesauttanut sitä ahtautta, leuan ei ikinä siis edes tarvinnut kasvaa suuremmaksi ja tehdä tilaa hampaistolle kun noita poistoja tehtiin väärässä vaiheessa.

Mulla on sis ongelmana suuri ahtaus eli sillä tavoin purenvirhettä ei ole vaan on ihan Angle 1-purenta.

[QUOTE="Kaiku";22290389]Mielenkiinnosta kyselen, että paljonko olette joutuneet / joudutte maksamaan hoidosta?[/QUOTE]

Mun hoito (tuo jälkimmäinen) maksoi n. 20 000 mk (huom. valuutta). :) Ei paha sinällään, mutta sain sen onneksi kokonaisuudessaan potilasvakuutuksesta.

[QUOTE="Kaiku";22290389]Mielenkiinnosta kyselen, että paljonko olette joutuneet / joudutte maksamaan hoidosta?[/QUOTE]

Noin 3000€ tulee olemaan kokonaiskustannus. Mutta kun se maksetaan aina käynti kerrallaan niin ei tuntunut niin pahalta.

[QUOTE="Maija";22290407]Tuostakin ollaan silti kahta mieltä eli mulla taas on poistettu kasvuiässä 4 premolaaria ja se on mun kohdalla taas edesauttanut sitä ahtautta, leuan ei ikinä siis edes tarvinnut kasvaa suuremmaksi ja tehdä tilaa hampaistolle kun noita poistoja tehtiin väärässä vaiheessa.

Mulla on sis ongelmana suuri ahtaus eli sillä tavoin purenvirhettä ei ole vaan on ihan Angle 1-purenta.[/QUOTE]

Mutta sepä se: se hoito pitää osata tehdä kokonaisuudessaan oikein. Eli ajottaa myös oikein.

Sitä ei tuossa 90-luvun alussa hallittu lainkaan. Munkin miehellä ja siskolla on hampaat päin mäkeä, vaika molemmilla on ollu raudat.

[QUOTE="hei";22290421]Mutta sepä se: se hoito pitää osata tehdä kokonaisuudessaan oikein. Eli ajottaa myös oikein.

Sitä ei tuossa 90-luvun alussa hallittu lainkaan. Munkin miehellä ja siskolla on hampaat päin mäkeä, vaika molemmilla on ollu raudat.[/QUOTE]

Niipä, sinänsä tosi harmi, että joutu tähän rumbaan uudestaan :(

[QUOTE="Maija";22290417]Noin 3000€ tulee olemaan kokonaiskustannus. Mutta kun se maksetaan aina käynti kerrallaan niin ei tuntunut niin pahalta.[/QUOTE]

Ok, varmaan samaa luokkaa kun mullakin sitten. Kojeen laitto ylös maksoi vajaa 500 ja käyn kerran kuussa mistä maksan vajaa 100 eur/kerta. Jossain vaiheessa laitetaan myös alas ja hoito jatkuu ainakin vuoden verran.

[QUOTE="Kaiku";22290431]Ok, varmaan samaa luokkaa kun mullakin sitten. Kojeen laitto ylös maksoi vajaa 500 ja käyn kerran kuussa mistä maksan vajaa 100 eur/kerta. Jossain vaiheessa laitetaan myös alas ja hoito jatkuu ainakin vuoden verran.[/QUOTE]

Juu, just noin mullakin.

Alle 2000 euroa olivat kustannukset meillä, vaikka tehtiin osa kahteen kertaan. Ne kiristyskäynnit eivät maksaneet kuin parikymppiä suunnilleen KELA-korvauksen jälkeen.

jäi yksi nolla pois summasta, lisäsin sen sinne

Yhteistyössä