onko täällä hoitajia jotka töissä sellaisessa paikassa missä saa rtg-säteitä?

En ole rtg-hoitaja, mutta tiedän, että raskauden aikana rtg-hoitajat siirretään muihin tehtäviin (eivät yleensä myöskään käytä MRI-laitteita). Eli yleensä pyritään järjestämään muuta työtä. Raskaudesta kannattaa ilmoittaa esimiehelle heti, kun raskaustesti on positiivinen!

"Mikäli työntekijä altistuu työssään sikiön kehitykselle vaarallisille kemikaaleille, säteilylle tai tarttuvalle taudille, hänellä on oikeus saada erityisäitiyslomaa. Tämä edellyttää, ettei työntekijälle pystytä järjestämään muuta työtä tai että vaaraa ei voida poistaa työstä. "

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1991/19911044
"Perimälle, sikiölle ja lisääntymiselle työssä aiheutuvan vaaran torjunnasta annetun valtioneuvoston päätöksen (1043/91) 3 §:n mukaisina perimälle, sikiölle tai lisääntymiselle vaaraa aiheuttavina aineina ja tekijöinä on pidettävä seuraavia kemikaaleja ja muita tekijöitä:

2.5 Fysikaaliset tekijät
- ionisoiva säteily mukaan lukien radionuklidit"
 
Olen itse röntgenhoitaja. Meillä raskaana olevat eivät saa työskennellä esim. läpivalaisussa tai ottaa osaston ulkopuolisia kuvia. Luukuvauksia, ultraääniäja tietyn verran ct-tutkimuksia voi tehdä. Magneettitutkimukset kiellettyjä ekalla kolmanneksella. Yövuoroja ei tarvitse tehdä, muuten voi päivystää jos tahtoo ja jaksaa. Nämä asiat ovat hyvin työpaikkakohtaisia, jossain paikoissa ollaan todella tarkkoja mitä raskaana olevat saa tehdä ja mitä ei. Isommissa paikoissa raskaana olevat yleensä siirretään ultraäänitutkimuksiin/luukuvauksiin tai esim. toimistoon, mutta jossain paikoissa se ei mahdollista jolloin varmistetaan jollain muulla tavoin, että sikiö ei saa sen enempää säteilyä kuin muukaan ei säteilytyötä tekevä henkilö esim. juuri erityisäitiysloma. Työnantajalle on asiasta ilmoitettava välittömästi ja jos itse et ole rtg-hoitaja niin ilmoita raskaudesta aina ko. hoitajalle jos hän on ottamassa kuvaa tms ja olet paikalla, niin henkilö osaa ottaa tämän huomioon. Riittiköhän tämä...
 
täällä myös yksi rtg-hoitaja :D

Siirryin positiivisen tuloksen jälkeen pelkästään natiivikuvantamiseen, uä-tutkimuksiin ja toimistohommiin. Yksityisellä olen töissä, joten hieman poikkeaa työnkuva isoon sairaalaan verrattuna.

Kuvatessa on ollut vaan ovi tiukasti kiinni. Eipä juuri muuta erityistä. Niin juu, ja en ole juurikaan nostellut mitään painavampaa.

Nyt rv 28 alkaessa alkaa masu olla vaan edessä, ettei kädet enää riitä kaikkeen, selkä ja jalat alkaa sanoa itsensä irti.
 

Yhteistyössä