Onko täällä äitejä jotka ovat onnellisia kun lapsella alkoi koulu, että saa koulussa ilmaisen ruuan?

• Viestiketjun aloittaja köyhiä
  • Ensimmäinen viesti
ff
olen iloinen, kun ei tarvii tehdä ite sitä ruokaa. eikä se ole pahaa. käsken silti syömään koulussa hyvin, koska se on hyvin koottu lounas ja koulussa energiaa palaa.

Khimaira
En ole ruuan takia iloinen vaan muuten vaan - lapsetkin odottivat tosi paljon koulun alkua =)
Ei meidän lapset edes paljon syö koulussa, ei ole kuulemma hyvää kun ruoka muuttui Palmian tuottamaksi :$

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ff:
olen iloinen, kun ei tarvii tehdä ite sitä ruokaa. eikä se ole pahaa. käsken silti syömään koulussa hyvin, koska se on hyvin koottu lounas ja koulussa energiaa palaa.
kyllä on pahaa, itse olen aikuisopiskelija ja syön samaa ruokaa kun koululaiset ja voin sanoa ettei ole todellakaan hääppöistä.

ev
en ymmärrä miten niin ei ole hyvää. kyllä on asenteessa vikaa jos tavallinen ruoka on pahaa.

meidän lapset kehuu kouluruokaa, ei toki kaikki maistu mutta yleisesti kuulemma on todella hyvää ruokaa. olenkin aina ihmetellyt puheita kouluruuan kamaluudesta. taitaa kotoa lähteä nuo asenteet.

Ncm
Puistossa sai kesän ajan ilmaisen lounaan, joten ovat sitäkin nauttineet... Lasteni kouluissa tuntuu olevan hyvät ruoat. Heillä nyt koulussa:

Ma 16.8 Chili Con Carne, ohralisäke, salaatti
Ti 17.8 Lihamakaronilaatikko, porkkanaraaste, ketsuppi
Ke 18.8 Broileripyörykät currykastikkeessa, riisi, salaatti
To 19.8 Hernekeitto, leipä, jäätelö
Pe 20.8 Kalamuhennos, perunat, salaatti

ma Bolognesekastiketta (M L G K), Soijabolognesekastiketta (M L G K)
täysjyväpastaa, salaattipöytä
ti Kinkkukiusausta (VL G N K) Kasvismakaronilaatikkoa (VL), salaattipöytä, leipää
ke Kalapuikkoja (M L K), tartarkastiketta (M L G)
Värikkäitä kasvispihvejä (M L G) / kasvispyöryköitä (M L G)
tartarkastiketta (M L G), perunaa, salaattipöytä
to Jauhelihakeittoa (M L G S K), Pinaattikeittoa (VL K) & kananmunarouhetta
tuorepalat, leipää
pe Broilerikastiketta (M L N S K) / Broileria kermakastikkeessa (VL N S K), mustaherukkahilloa
Kikhernekastiketta (M L G K), täysjyväriisiä, salaattipöytä

ev
mun lasten kouluruoka tällä viikolla:

Ti 17.8.
Lihapyörykät ruskeakastikkeen kera/
Kasvispyörykät kesäkurpitsa-jogurttikastikkeen kera
lohkoperunat
salaatti
Ke 18.8.
Juuressosekeitto
pehmeä leipä
juustosiivu
hedelmä
To 19.8.
Uunikala /
Kikherne-vihannespaistos
keitetyt perunat
raaste
pehmeä leipä
Pe 20.8.
Kalkkunaviillokki
täysjyväohran tai pastan kera /
Ohrainen tofu-juurespata
salaatti
mustaherukkahillo

kerroin lapsille mitä ruokaa tulee olemaan ja hihkuivat että jee!

vieras
Joskus mä salaa toivon, että kouluruuan mausta, sosiaalitukien määristä ja vaikka äitiyspakkauksen värimaailmasta vinkuvat ja valittavat itsekkäät idiootit joutuisivat edes vähäks aikaa aivan puille paljaille, niin että joutuisivat todella miettimään mistä ruokaa ja lämmintä vaatetta hengen pitimiksi.

ev
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joskus mä salaa toivon, että kouluruuan mausta, sosiaalitukien määristä ja vaikka äitiyspakkauksen värimaailmasta vinkuvat ja valittavat itsekkäät idiootit joutuisivat edes vähäks aikaa aivan puille paljaille, niin että joutuisivat todella miettimään mistä ruokaa ja lämmintä vaatetta hengen pitimiksi.
tähän.

mietin...
onko syynä aikuisten kouluruokainhoon omat muistot lapsuudesta vai, että kotona itse tehty tai työpaikan lounasravintolassa ruoka on yleensä maustetumpaa kuin koulussa tai päiväkodissa?

itse söin keväällä olosuhteiden pakosta peruskouluruokaa kolmen viikon ajan arkena ja tykkäsin kovasti. Ruoka oli monipuolisempaa ja ihan kotiruokaa, mitä yhdeksäkytluvulla. (itse en pidä kovin mausteisesta ruoasta) Myös koulun keittiön henkilökunta voi vaikuttaa ruoan makuun.

maisa
Hyvä tästä mä tykkään.. oon niin samaa mieltä

vieras
Minä kun en ole mikään kodinhengetär, olen suunnattoman helpottunut, ettei mun tarvitse viitenä päivänä viikossa miettiä KAHTA lämmintä ateriaa. Tosin maukkaan, terveellisen ja vaihtelevan puolessa tunnissa valmistuvan päivällisaterian miettimisessä ja tekemisessä on haasteensa siinäkin.

mie
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No täälläpäin kaikki ruoka on aivan mautonta ja erityisesti gluteiiniton ruoka ihan ala-arvoista.
Kuulutko koulun vanhempainyhdistykseen tms.? Sitä kautta voi vaikuttaa tai ottamalla palveluntarjoajaan yhteyttä. Täällä nuriseminen ei auta.

vieras
No täälläpäin kaikki ruoka on aivan mautonta ja erityisesti gluteiiniton ruoka ihan ala-arvoista.
Gluteeniton ruoka on varmaan aika tasotonta ihan missä tahansa. Esim. paremmissa ravintoloissakaan ei menua suunnitella vähemmistön mukaan, ja pahimmillaan/parhaimmillaan gluteeniton annos on pihvi ja kasvikset.

d
Oo onnellinen että gluteenitonta ruokaa edes tehdään! :eek:
Kuinkahan monessa maassa saa ilmaisen gluteenittoman aterian?! :eek:
Kiittämätön..

tulinpa taas siihen tulokseen avauksen luettueni. että ilmainen kouluruoka pitäis suomessa lakkauttaa. koska siitä käy jatkuvasti marina, että se on huonoa. sitten vois jokainen vanhempi laittaa lapselleen kouluun mukaan sellaisen juhla-aterian kuin haluaa. mikroja vain sinne ja tänne, että sais lämmittää. hävetkää. kannattais olla tyytyväinen, että saa ruokaa. se on ihan hyvää ja sillä saa vatsansa täyteen. älkää ainakaan niitä lapsianne tuollaisiksi narisijoiksi opettako

ev
Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä:
tulinpa taas siihen tulokseen avauksen luettueni. että ilmainen kouluruoka pitäis suomessa lakkauttaa. koska siitä käy jatkuvasti marina, että se on huonoa. sitten vois jokainen vanhempi laittaa lapselleen kouluun mukaan sellaisen juhla-aterian kuin haluaa. mikroja vain sinne ja tänne, että sais lämmittää. hävetkää. kannattais olla tyytyväinen, että saa ruokaa. se on ihan hyvää ja sillä saa vatsansa täyteen. älkää ainakaan niitä lapsianne tuollaisiksi narisijoiksi opettako
no mutta kun just nää opettaa. ne kyselee kotona millaista ruoka oli, tasko pahaa jne.... opettavat huomaamatta en ajattelutavan lapsilleen. tai kuten ap, varmasti nurisee kotona kouluruuastaan...

Rollolainen
minust on hyvä että pääsivät kouluun, mutta en sen ruuan säästön takia. vaan siksi että heillä on tekemistä eivätkä jatkuvasti riitele. :D
Ihanaa kun saa auttaa välillä läksyissä, oppiijokus iteki jotain uutta.
Eilen katsoin tytön lukion matikan kirjaa ja näytti aika samalta mitä mulla oli aikoinaan peruskoulussa ( tytöllä ei ole laajaa matikkaa)

peesi

peesi tähän

tklu
En ikinä ole ymmärtänyt tuota kouluruoan haukkumista. Totta kai joskus on heikompia ruokia, mutta pääsääntöisesti omilta kouluajoiltani ei ole mitään valittamista ruoasta. Uskomattomia vässyköitä ja säälittäviä vätyksiä nämä valittajat.

Yhteistyössä