Onko täällä verkkokaupan omistajia? Onko ollut kannattavaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mielipiteitä kaivataan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mielipiteitä kaivataan

Vieras
Kaikenlainen kokemus verkkokaupan perustamisesta olisi tervetullutta. Onko täällä ketään jolla on tai on ollut verkkokauppa? Jos lopetit kaupan niin olisi kiva tietää miksi? Johtuiko kannattamattomuudesta vai muista syistä? Millaisia tuotteita myyt/myit (ei siis tarvitse tarkkaan kertoa jos et halua mutta tyyliin vaatteita, leluja tms.)?

Mikä verkkokauppaohjelmisto on tai on ollut käytössä ja mielipiteitä niiden toimivuudesta?

Olen itse miettinyt jo pidemmän aikaa verkkokaupan perustamista, mutta nyt tuntuisi se sopivalta aloittaa kun elämäntilanne on parempi.

Itse mietin että kuinka paljon tuotteita pitäisi olla myynnissä heti alusta alkaen että kauppa alkaisi oikeasti toimia.

Minulla on ollut verkkokauppa kohta 4 v ja on edelleen. Myyn lasten leluja, liinavaatteita ja myyrä-sukkia sekä sitten sisustuskuvia ja -tauluja. Käytössä on ollut osCommerce joka on ilmainen, joka vaatii kyllä itse jonkinlaista IT-osaamista sen muokkaamiseen. Muuten on ollut kyllä hyvä. Itse ainakin lähdin pienestä liikkeelle, myin ensin välitysmyyntinä leluja, mutta sitten aloin tuomaan niitä itse maahan.

En ole perustanut verkkokauppaa, mutta mullakin on vähän kiinnostusta.

Itse olen sellaisia perusasioita miettinyt, kuten varaston koko. Sehän riippuu vähän siitä, miten paljon olet valmis riskeeraamaan. Jos myyt muutamaa tuotetta, varaston ei tarvitse olla aluksi kovin suuri ja yritykseen ei tarvitse sijoittaa paljoa. Jos taas esimerkiksi myyt lastenvaatteita, leluja, niin varaston pitää luonnollisesti olla paljon suurempi. Harva ostaa kaupasta, joka myy vaan esimerkiksi 10:tä eri lelua.

Toinen juttu varaston koon miettimisellä on se, että halvemmalla saat suuremman määrän tavaraa. Tavarat hankitaan tukuista ja ulkomailta saa aika edullisesti. Jos tilaat vaan muutamia tuotteita kerrallaan, on tuotteiden hintojen oltava aika suuret, että saat kustannettua kaikki menot. Se taas rajaa ostajia pois.

Aika moni suomalainen verkkokauppa myy omatekoisia vaatteita. Olen yrittänyt etsiä suomalaisia vauvan/lastenvaatteita myyviä verkkokauppoja, mutta tosi vähän on. Kaikki löytämäni myyvät vain omatekoisia vaatteita. Sillon ei jää kalliiden merkkituotteiden kanssa yksin, jos kukaan ei osta. Ostan ainoastaan hm:ltä tai vastaavista suurista ketjuista. Olenkin miettinyt onko esim. pelkkien lastenvaatteiden myynti edes kannattavaa. Nelly.com sivuilla on muutamia lastenvaatteita myytävänä, mutta tosi vähän ja tuotteet eivät vauhdu oikeastaan koskaan.

Jos on paljon omaa pääomaa, mitä riskeerata, niin voi toki perustaa vaikka minkälaisen firman ja suurella varastolla. Luulisin, että varmasti menestyy jos on hyviä tuotteita ja hyvää mainontaa, mutta alku aina vaikeaa.

Eräs lelukauppa netissä lopetti tässä joku aika sitten. Ei tainnut olla ostajia, vaikka tuotteita oli paljon. Ostin kerran lapselleni kävelyauton ja palautin, koska oli ensinnäkin eri värinen kun kuvassa ja näytti hajoavan käsiin.

Luulisin, että kannattavia on nimenomaan tällaiset, jotka myyvät nimenomaan muutamaa tuotetta.

Mainonta on myös aika kallista jos oikeasti haluaa näkyviin. Kuitenkin pienyrittäjän kannattaa enemmänkin harrastaa "keskustelupalstapiilomainontaa" ja hakusanamainontaa (eli päästä esim. googleen hakusana listojen kärkeen (siitä lisää tietoa googlettamalla)). Lisätuloja sivuille saa myös mainonnasta (mainokset on oltava tietenkin sopivia ja niitä tulee olla mahd. vähän).

Anteeks, jos kuulostan siltä, kun tietäisin muka jostain jotain :D Ajattelin vaan kertoa, mitä itse olen päässäni miettinyt :)

Mua kanssa kiinnostais, mutta oon ihan pihalla koko jutusta. Kaveri aloitti tuotteidensa myynnin ihan ilman verkkokauppaa, näinhän homman voisi vaikka aloittaa. Esim huutonetissä myymällä. Jos näyttää siltä että kannattaa, niin sitten verkkokauppa pystyyn

Toiminimellä siis jos tekee :) Oisko hyvä suunnitelma??

Verkkokaupan kannattavuus riippuu monesta tekijästä. Tärkeintä on tietenkin hyvä idea ja tuotteet, joille riittää kysyntää. Samoja tuotteita ei saisi olla tarjolla joka lähimarketissa tai sitten hintasi toimituskuluineen pitää olla niihin nähden kilpailukykyinen. Helpoin tapa lähestyä asiaa on asettautua asiakkaan asemaan ja pohtia tilaisitko tuotetta omasta kaupastasi.

Suurimmat panostukset aloittavassa verkkokaupassa kannattaa ehdottomasti laittaa markkinointiin ja näkyvyyden kasvattamiseen. Itse verkkokaupan rakentamiseen ei kannata tuhrata liikaa aikaa eikä varsinkaan varoja, joita voisit käyttää mainontaan. Nykyisin asiallisen näköisen kaupan saa muutamalla kympillä kuussa luotettavilta suomalaisilta palveluntarjoajilta.

Olen työskennellyt muutaman vuoden aloittavien verkkokauppiaiden kanssa ja keksin siltä pohjalta tämän sivuston, joka vastaa erityisesti teknisiin kysymyksiin, joita verkkokauppaa perustettaessa tulee vastaan: http://www.verkkokauppaopisto.com/ . Kannattaa kurkistaa.

Ihan suoranaista verkkkokauppaa ei ole ollut,mutta toiminimellä toimiessani laitoin tavarat kotisivuille myyntiin hyvien kuvien ja hinnan kanssa.
Toimi yllättävän hyvin, ja sain kotisivujen kautta paljon yhteydenottoja.

Sen tiedän että ´huutava pula´on ainakin shetlanninponin tarvikkeista. Varsinkin minishettiksien. Tunnetut hevosvarustepuodit joita netissä on,myyvät vain muutamaa hassua tuotetta.
Esim.kaikki vaaleanpunaiset satulat ym menevät kuin kuumille kiville. Kovin moni ei uskalla ulkomailta tilata.

Itse olisin ehdottomasti aloittanut ko.toiminnan vaikka pienimuotoisena, mutta kielipää on liian huono.

Yhteistyössä