K
koirakuumeinen
Vieras
Kokemuksia kuulisin mielelläni kyseisestä rodusta. Kuinka soveltuu lapsiperheeseen? Kuinka paljon vaatii aktiviteettejä? Onko helppo kouluttaa?
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Alkuperäinen kirjoittaja FedWithGasoline:No kyl. Meillä on tommonen reilu vuotias irkku. Ja lasten kanssa se tulee mainiosti toimeen - tosin se on ihan kuin lapsi itsekin. Sitä pitää vahtia enemmän kuin lapsia (mun pojat on 3,5v ja 2v7kk). Se sekottaa ja levittää ja on ainaisessa hali- ja suukkopulassa. Se on aina läsnä. Se ei KOSKAAN jää paitsi mistään toiminnasta. Joku voisi sanoa, että se on aina jaloissa ja tiellä.
Touhuaa ja puuhaa koko hereilläoloaikansa. Ei ole sekuntiakaan paikoillaan. On erittäin velmu, juonii jatkuvasti ja suunnittelee terrori-iskuja. Lukee meidän ajatukset. Ei pysy missään, ellei ole lukittuna. Se on varsinainen neropatti.
Miellyttämishalua ei ole nimeksikään - setteri tekee jos se hyötyy ITSE siitä tekemisestään jotain. Meillä otus tietää tasan tarkkaan, mitä siltä halutaan, mutta tekee hommat tasan silloin, kun sitä huvittaa. Jos huvittaa. Eli jos se saa palkan siitä.
Setteri on kyllä mahdollista kouluttaa, juuMutta se vaatii tuhottomasti aikaa, aikaa, aikaa ja aikaa. Eikä siitä silti tule TOKO-valiota (semmosta ei ole vielä koskaan nähty, setteriä tokovaliona
), mutta kelpo kaveri kyllä.
Villejä ne on. Irkut vissiin kaikkein villeimpiä, enkut ja gordonit on hieman selväpäisempiä (mutta enkut on yksinkertaisia päästään, vähäsen - mikä voi olla hyväkin, noi neropatit on vaikeempia). Meidän tapauksella on selkeä adhd.
Muttamutta, se on mun mielestä ehkä olennaisin asia, että jos haluaa koiran, joka on todella AINA läsnä. Siis joka sekunti (myös vessassa, mikäli mahdollista - se tulee kyllä perässä, ja kun peset hampaat niin se juo hanasta sillä välin). Joka touhuaa taukoamatta, ja luulee olevansa perhoskoiran kokoa (kiipeää syliin, vaikka istuisit kahvipöydässä, siis ihan pepulleen istumaan, kiipeää pöydälle jajajaja...) vaikka onkin suht iso. Ja joka vaatii runsaasti liikuntaa ja rakastaa juoksemista. Sitten setteri on sopiva koira![]()