Onko täällä samalla tavalla ajattelevia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nekku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nekku

Vieras
Mielestäni nykyään lapset ja nuoret saavat katsoa ihan liikaa televisiota, pelata pleikkarilla, tuijottaa tietokoneen ruutua... Näitä juttuja on paljon. En silti halua tuomita ketään, kaikki me ei olla samasta puusta veistettyjä, eikä tarvitsekaan olla. Ei se kuulu mulle, jos joku antaa kaksivuotiaansa katsoa DVD:ltä leffoja 3 tuntia putkeen, mutta olisi kiva kuulla jos löytyy näitä, jotka ajattelevat mun kanssa samalla tavalla.

Ennenvanhaan lapset puettiin aamulla ja pistettiin ulos leikkimään, se ei ollut rangaistus, vaan se oli kivaa ja hauskaa, sisälle sai maanitella ja rangaistus oli että ei saanut mennä ulos. Nykyään tuntuu että on rangaistus jos ei saa pelata pleikkarilla vaan JOUTUU ulos. Hälyttävää. Mä en ole mikään natsi tän asian suhteen, mutta meillä ulkoillaan, lapsille annetaan sopivasti iän mukaan vastuuta (esim. 6 v saa leikkiä kavereiden kanssa pihalla ilman äitiä ), käydään metsissä samoilemassa, pidetään hauskaa kimpassa, ei pistetä lasta telkkarin eteen istumaan ja touhuta itse jotain muuta. Toki niinkin joskus. Olen sitä mieltä että liiallisella telkkarin katselulla ja pelaamisella on negatiiviset vaikutukset lapsen kehitykseen, erityisesti sosiaalisiin taitoihin, sekä mielikuvituksen kehittymiseen.

Meillä aamulla syödään aamupala, leikitään, puetaan ja lähdetään ulos, tullaan syömään lounas, mennään taas ulos, tullaan päivälliseksi syömään, leikitään sisällä, syödään iltapala, tehdään iltahommat ja mennään nukkumaan.

No samaa mieltä minäkin olen että nykyään lapset ja nuoret saavat liikaa pelailla ja tuijotella telkkaria, tai surffailla netissä. Ja tietysti kaikki eivät saa, mutta lähinnä tarkoitan että koko ajan tuo tuntuu kasvavan. Onhan se totta, että monen lapset vanhemmat joutuvat olemaan esim. töissä paljon, ja näillä korvataan.. Mutta tämäkin koskee murto-osaa. Itse yritän siihen, etteivät lapset saa näitten viihteiden parissa liikaa olla, ja nimenomaan ulkona ollaan mahdollisimman paljon ja aina kun sää sen sallii. Mutta esim. pikkukakkonen on juuri sopiva rauhottumis ajankohta, kun ollaan ulkoiltu ja syöty. Kunnon sadepäivinä, tai ollaan kipeitä...lepsuillaan ja silloin lapset saavat herkemmin katseltua videoita ym. Tai joskus se kaamos aika itselleenkin koittaa, kun ei vaan jaksa. Silloin lepsuilen :ashamed: Mutta onneksi näitä päiviä ei kuitenkaan vuoden sisään kerry kauheasti. Meillä ainakin lapset tykkäävät olla ulkona, tosin ovat vielä pieniäkin. Ja toivon että oppivatkin nauttimaan yhdessä touhuilusta ja ulkoilmasta. Hauskaa voi pitää muutoinkin, kuin viihdyttämällä itseään tietokoneella tai TV:n ääressä, vaikka toki nekin ovat hauskaa puuhaa normaali rajoissa.

Samaa mieltä. Enemmän pitäisi opettaa vapaata liikuntaa, ulkopelejä, luontoon liittyviä asioita ja terveellisyyttä. Suurin ongelma taitaa tosin olla 7-17 v. jaksolla. Pienemmät ovat aika paljon ulkona.

Hyviä pointteja teillä!

Kai itseäni huolettaa myös tämä alati kasvava ylipainoisuus kansan keskuudessa, se että nuoret (erityisesti miehet ) eivät jaksa liikkua ja liikunta on "kamalaa". Liikunnan pitäisi olla hauskaa! Nuorten ja lasten pitäisi harrastaa ja tehdä, olla aktiivisia. Inttiin kun pitäisi mennä niin sieltä halutaan vapautus kun ei riitä puhti. Ei haluta liikuntaa harrastaa kun se ei "tunnu" kivalta, eihän se tunnu kun sitä ei ole totuttu harrastamaan.

Ei sen tarvitse olla kallein harrastus, riittää kun vaikka perheen kesken käydään metsäretkillä tai pelataan futista pihalla tai käydään talvella luistelemassa. Me käydään usein järven jäällä talvella luistelemassa ja syödään eväitä saaressa, se on kivaa lapsista!

Samaa mieltä. Lapsille mieluummin kirja käteen kuin tv:n kaukosäädin. Ennen luettiin paljon ja se kehittää mielikuvitusta ja sivistää. Liikunta ja urheiluharrastukset tärkeitä ja yhdessäolo vanhempien ja sisarusten kanssa. Luontoon ja liikkumaan. Ulkopelit, sisäpeleistä mieluummin perinteiset lautapelit kuin peikkari ym. Musiikki myös hyvä harrastus. Perinteiden vaaliminen.

Ja sekin, että toki koulukavereilta tulee paineita pleikkarin hankintaan ja pelaamiseen ... kenen kanssa liikut, jos et ystäviesi? Siksi me ollaan kannustettu omia muksuja pelaamaan esim joukkuepelejä, kehittää sosiaalisia taitoja, saa kavereita jotka on "samanhenkisiä".. Ei meillä ole esimerkiksi pleikkari pannassa, mutta jos se alkaisi siihen mennä että päivittäin olisi pelattava niin teen sille stopin.

Meillä taloyhtiössä on muuten nykyään tapana, kun paljon lapsiperheitä on, että aina joku on "vahtivuorossa". Eli lapset keskenään pihalla touhuavat ja pistelevät menemään, äidit saa tehdä kotihommat tai olla mukana, mutta aina se yksi on vuorollaan kaitsemassa muksujen perään. Suosittelen tällaista järjestelyä muihin taloyhtiöihin ;) Niinhän sitä on sanottu joskus että lapsen kasvattamiseen tarvitaan koko kylä.

Alkuperäinen kirjoittaja Taa:
Tietyllä tavalla oon samaa mieltä.

Mutta näytä mulle se 2v, joka kattoo 3 tuntia putkeen dvd:tä :xmas:

Mun poikapuoli kyllä katto tossa iässä just niin pitkään kuin annettiin, vaikka sitten kolme tuntia. Edelleen ois ihan täydellinen ruutuhirmu, jollei (ainakin täällä etäperheessä) sitä kontrolloitaisi.

Helppo sanoa, kun lapset vielä pieniä. Näinhän se melkein kaikista vanhemmista on asia, mutta käytännössä vanhemmista ei ole pitämään periaatteistaan kiinni. Lasten kaveripiirin painostus ja keskinäinen kähinä tekee sen, ettei vanhemmilla ole voimia taistella sitä vastaan vaan mennään helpoimman kautta. Siksi kaupungilla luuhaa kännisiä, ylipainoisia, tupakoivia ja muutenkin saamattomia lapsia ja nuoria, joiden elämän sisältö on ne pelit ja telkkari.

Olisi aika vanhempien ryhtiliikkeeseen, mutta taitaa olla toivotonta, ihmisillä on elämässään ilmeisesti parempia ajanveittotapoja, kuin seurata oman jälkikasvunsa tekemisiä. Vauvat ja pienet hoidetaan liiankin hyvin ja vedetään stressiä pikkuasioista, isommat lapset on suoranstaan heitteillä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Taa:
Tietyllä tavalla oon samaa mieltä.

Mutta näytä mulle se 2v, joka kattoo 3 tuntia putkeen dvd:tä :xmas:

Mun poikapuoli kyllä katto tossa iässä just niin pitkään kuin annettiin, vaikka sitten kolme tuntia. Edelleen ois ihan täydellinen ruutuhirmu, jollei (ainakin täällä etäperheessä) sitä kontrolloitaisi.

:o Mun reilu 2v ei kyllä 20 minuuttia kauempaa jaksa keskittyä television tuijottamiseen. Paitsi nyt kuumeessa ollessaan.

Yhteistyössä