Onko täällä muita tummaihoisten/tummahkoihoisten lasten äitejä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Adomamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Adomamma

Vieras
Jos on, ajattelin avata vähän keskustelua sellaisesta aiheesta, että miten suhtaudutte rasismiin ja onko lapsenne joutuneet sen kohteeksi?

Minulla on pieni afrikasta adoptoitu kultamussukka-tytär. Rasismia emme vielä ole joutuneet kohtaamaan, mutta toki siihen on varauduttu... mietin vain, että mitenhän sitä siihen reagoi, jos tulee kasvotusten rasistisia kommentteja, kun näin palstan välitykselläkin ihmiset, jotka "käyttää sanaa neekeri, koska se on vanha sana ja emmä sillä mitään pahaa tarkoita" satuttavat ja syvältä.

Ja en kaipaa tähän vastauksia, joissa puolustellaan neekeri-sanan käyttöä, uskokaa, olen kuullut niistä jokaisen teesin, enkä siltikään ymmärrä, miksi toisia loukkaavia nimityksiä täytyy käyttää.
 
Mä en ole oikea ihminen näihin kysymyksiin kun mulla ei ole tummaihoista lasta mutta pakko sen verran kommentoida että olen kouluavustajana yhdessä ala-asteen koulussa ja siellä on aivan mielettömän ihana ja suloinen tumma tyttö jota paljon autan ja hän ei jätä kyllä ketään kylmäksi, siis aivan ihanuus on tuo tyttö :) Ja luulen että taustansa jo vaikuttaa tuohon aurinkoisuuteen hyvin paljon :)
 
Mun lapsilla on turkkilainen isä. Lapset ei tosin ole tummia, vaan terveen värisiä, kesällä eivät pala vaan ruskettuvat. Tummempia kuitenkin kuin keskiverto suomalaislapsi.

Eivät ole vielä joutuneet kohtaamaan rasismia, ainoastaan kehuja ovat saaneet niin luonteesta kuin ulkonäöstäkin. Yritän kasvattaa heistä vahvoja, sellaisia jotka eivät suostu olemaan kiusattuina, ja tyttö ainakin on päiväkodin tätien mukaan "lapsi, jolla on vahva käsitys oikeasta ja väärästä, joka osaa pitää kiinni oikeuksistaan eikä suostu siihen että hänen ylitseen kävellään, ja joka osaa hienosti ottaa muut ihmiset huomioon" =) . Moni on sanonut likasta että hän tulee pärjäämään tässä elämässä kun on sanavalmis, reipas ja rohkea. Pojasta on vielä aikaista sanoa millainen hänestä tulee, mutta samoja piirteitä on havaittavissa hänessäkin.
 
Niin minullakaan ei ole tummia lapsia,mutta ainakin täällä espoossa on niin paljon tummia lapsia kouluissa ja päiväkodeissa ettei asiaan todellakaan kukaan varmaan kiinnitä mitään huomiota,itse en ainakaan ikinä katso minkä värisiä koulukavereita meillä käy,oikeasti varmaan tosi pieni joukko ihmisistä on rasisteja,ainakaan lapsia kohtaan!!
 
Kehuja minäkin olen tähän mennessä kuullut, tuo tyttö on oikea sydämenmurskaaja-söpöliini suurine ruskeine silmineen... =) Kuitenkin adoptiopiireissä on käsketty varautua siihen, että kun lapsi kasvaa, ei tämä enää olekkaan muiden mielestä yhtä söpö ja aiheuta pelkästään positiivisia kommentteja... lieneekö taustalla jokin primitiivinen pelko "omaa rotua" uhkaavista kilpailijoista tai jotain...?:(
 
Ihan ensimmæisenæ haluan sanoa, etten millææn tavalla halua væheksyæ kenenkææn huolta siitæ, miten ympæristø tulee suhtautumaan lapseen lapsen kasvaessa. Uskon ettæ tæmæ huoli on aivan aiheellista; suomalaiset kun ovat mitæ ovat...

Minua vain ihmetyttææ tæmæ suomalaisten vouhotus ihon væristæ. Haukutaan tummiksi sun muuta vielæ pahempaa. Silti ei kaikki supi suomalaisetkaan ole mitææn hirmu vaaleita. Esimerkkinæ, ettæ pikkuveljeni paras kaveri aikoinaan oli Iranista. Heistæ otettiin ala-asteella kaverikuva, jossa vaaleammalta næyttævæ pikkuveljeni olikin iholtaa huomattavasti tummempi - vain hiukset olivat vaaleat. Jotem miksi ihmeessæ siitæ ihon væristæ pitææ kohkata? Miksi siis haukkua tummiksi?
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Niin minullakaan ei ole tummia lapsia,mutta ainakin täällä espoossa on niin paljon tummia lapsia kouluissa ja päiväkodeissa ettei asiaan todellakaan kukaan varmaan kiinnitä mitään huomiota,itse en ainakaan ikinä katso minkä värisiä koulukavereita meillä käy,oikeasti varmaan tosi pieni joukko ihmisistä on rasisteja,ainakaan lapsia kohtaan!!
Mä uskon kans tuohon. Mä kiinnitän huomiota ainoastaan silloin, kun havahdun huomaamaan olevani bussissa tai junan vaunussa ainoa alkuasukas. Silloinkin vain hymyilyttää.

 
En nyt ihan käsittänyt pikku ankan kommenttia,kyse oli ap.llä nyt varmaan juuri siitä että tulee haukutuksi tumman ihon värinsä vuoksi ja yleensähän juuri neekeriksi haukutaan selvästi tummia,ei minun lapsia ole haukuttu vaikka ovat aivan tummia,ruskea silmäisiä,tumma tukkaisia ja siis supisuomalaisia.Mutta pointtini oli että rasistit nimenomaan haukkuvat selvästi muualta tulleita.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
En nyt ihan käsittänyt pikku ankan kommenttia,kyse oli ap.llä nyt varmaan juuri siitä että tulee haukutuksi tumman ihon värinsä vuoksi ja yleensähän juuri neekeriksi haukutaan selvästi tummia,ei minun lapsia ole haukuttu vaikka ovat aivan tummia,ruskea silmäisiä,tumma tukkaisia ja siis supisuomalaisia.Mutta pointtini oli että rasistit nimenomaan haukkuvat selvästi muualta tulleita.

Joo, sekavasti kirjoitettu :) Mutta tarkoitin læhinnæ sitæ, ettæ miksi suomalaiset arvostelevat muita muka tummemman værin takia? Usein suomalaiset ovat itse tummempia kaiken lisæksi. Mitæ sillæ edes on merkitystæ?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pikku Ankka:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
En nyt ihan käsittänyt pikku ankan kommenttia,kyse oli ap.llä nyt varmaan juuri siitä että tulee haukutuksi tumman ihon värinsä vuoksi ja yleensähän juuri neekeriksi haukutaan selvästi tummia,ei minun lapsia ole haukuttu vaikka ovat aivan tummia,ruskea silmäisiä,tumma tukkaisia ja siis supisuomalaisia.Mutta pointtini oli että rasistit nimenomaan haukkuvat selvästi muualta tulleita.

Joo, sekavasti kirjoitettu :) Mutta tarkoitin læhinnæ sitæ, ettæ miksi suomalaiset arvostelevat muita muka tummemman værin takia? Usein suomalaiset ovat itse tummempia kaiken lisæksi. Mitæ sillæ edes on merkitystæ?

Ei ollutkaan kyse siitä ihon tummuusasteesta, vaan nimenomaan rasismista.

Wikipediasta rasismin määritelmä:

Rasismilla eli rotusyrjinnällä tai rotusorrolla tarkoitetaan ideologiaa tai toimintaa, jossa ihmisten ulkonäön, fyysisten piirteiden tai väitetyn rotuluonteen erilaisuudella perustellaan eriarvoista kohtelua eli syrjintää. Rasismia voivat olla myös toimintatavat ja sellaiset yhteiskunnalliset rakenteet, jotka johtavat näihin seikkoihin perustuvaan eriarvoisuuteen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Pikku Ankka:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
En nyt ihan käsittänyt pikku ankan kommenttia,kyse oli ap.llä nyt varmaan juuri siitä että tulee haukutuksi tumman ihon värinsä vuoksi ja yleensähän juuri neekeriksi haukutaan selvästi tummia,ei minun lapsia ole haukuttu vaikka ovat aivan tummia,ruskea silmäisiä,tumma tukkaisia ja siis supisuomalaisia.Mutta pointtini oli että rasistit nimenomaan haukkuvat selvästi muualta tulleita.

Joo, sekavasti kirjoitettu :) Mutta tarkoitin læhinnæ sitæ, ettæ miksi suomalaiset arvostelevat muita muka tummemman værin takia? Usein suomalaiset ovat itse tummempia kaiken lisæksi. Mitæ sillæ edes on merkitystæ?

Ei ollutkaan kyse siitä ihon tummuusasteesta, vaan nimenomaan rasismista.

Wikipediasta rasismin määritelmä:

Rasismilla eli rotusyrjinnällä tai rotusorrolla tarkoitetaan ideologiaa tai toimintaa, jossa ihmisten ulkonäön, fyysisten piirteiden tai väitetyn rotuluonteen erilaisuudella perustellaan eriarvoista kohtelua eli syrjintää. Rasismia voivat olla myös toimintatavat ja sellaiset yhteiskunnalliset rakenteet, jotka johtavat näihin seikkoihin perustuvaan eriarvoisuuteen.

Tæmæn tiedæn kyllæ vallan hyvin - kiitos muistutuksesta. Hmmm... En nyt osaa oikein kirjoittaa selvæksi sitæ ajatusta, mikæ minulla on takaraivossani, mutta mutta... Yleensæhæn rasistit vetoavat juuri tuohon, ettæ tummia pitææ vihata ( MIKSI? ) Yritin selittææ aiemmalla kirjoituksellani sitæ, ettæ kuinka typeræ TEKOSYY tuo ihon væri on. Kaikkihan me kuitenkin ollaan lihaa luuta ja nahkaa. Ettæ jos nyt ruvetaan viilaamaan pilkkua siitæ ihon væristæ, niin eipæ ne erot aina niin selkeitæ olekaan. Edelleen sekava teksti, sori. Toivottavasti joku kuitenkin saa tolkkua mun sekavasta ajatuksen kulusta =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pikku Ankka:
Tæmæn tiedæn kyllæ vallan hyvin - kiitos muistutuksesta. Hmmm... En nyt osaa oikein kirjoittaa selvæksi sitæ ajatusta, mikæ minulla on takaraivossani, mutta mutta... Yleensæhæn rasistit vetoavat juuri tuohon, ettæ tummia pitææ vihata ( MIKSI? ) Yritin selittææ aiemmalla kirjoituksellani sitæ, ettæ kuinka typeræ TEKOSYY tuo ihon væri on. Kaikkihan me kuitenkin ollaan lihaa luuta ja nahkaa. Ettæ jos nyt ruvetaan viilaamaan pilkkua siitæ ihon væristæ, niin eipæ ne erot aina niin selkeitæ olekaan. Edelleen sekava teksti, sori. Toivottavasti joku kuitenkin saa tolkkua mun sekavasta ajatuksen kulusta =)
Mä en oikein usko, että kyse on varsinaisesti ihon väristä vaan pikemminkin etnisistä eroista. Eiväthän esimerkiksi aasialaista syntyperää olevat ihmiset ole mitenkään tummia, mutta siitä huolimatta joutuvat välillä syrjinnän kohteeksi.

 
:wave: ja ylpeän suomalais-afrikkalaisen tytön äiti..ei olla kohdattu rasisimia juurikaan,mitä nyt katkeroituneet keski-ikäset miehet kommentoineet pari kertaa..ei ole tullut kiusatuksi ihonvärin perusteella pväkodissa eikä koulussa.No,toisaalta asutaan Helsingissä,niin täällä on kuitenkin enemmän näitä "moku-lapsia" ja muualta muuttaneita,että ei varmaan sinällään herätä huomiota,kuten lapsuuden kaupungissa ja mummon kotikaupungissa..
Niiissä ihmiset lähinnä katsovat uteliaisuuttaan,kun harvemmin ( jos koskaan ) näkeevät..on multa kysytty muutamaan otteeseen,mitä kautta olen lapseni adoptoinut.. :whistle:
 
No kyllä mä nyt vähän paremmin ymmärrän mitä tarkoitat,mutta tosiaan niin kuin aiemmin kirjoitin niin rasismi ei sinänsä lähde siitä ihon tummuudesta vaan yleensä ihmiset jotka selvästi ovat tulleet muualta joutuvat rasismin kohteeksi eli venäläiset voivat vaaleudestaan huolimatta joutua syrjityiksi,mutta aloittaja tietenkin nimenomaan puhui näistä neekerin huutelijoista,no joka tapauksessa yhtä karmivaa ja hirveää kaikki rasismi!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Accra:
joo :D sanon,että ihan olen itse synnyttänyt ja omaa verta on..ja kun tyttö on vielä mun näkönenkin B)
Mä olisin varmaan vastannut, että juu, samalla tavalla kuin suomalaislapsetkin on adoptoitu...ensin siimahännät jalkojen väliin ja sitten jäädään odottelemaan.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Accra:
joo :D sanon,että ihan olen itse synnyttänyt ja omaa verta on..ja kun tyttö on vielä mun näkönenkin B)
Mä olisin varmaan vastannut, että juu, samalla tavalla kuin suomalaislapsetkin on adoptoitu...ensin siimahännät jalkojen väliin ja sitten jäädään odottelemaan.
toi olikin hyvä!täytyy käyttää sitä seuraavalla kerralla.. :saint:

 
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
No kyllä mä nyt vähän paremmin ymmärrän mitä tarkoitat,mutta tosiaan niin kuin aiemmin kirjoitin niin rasismi ei sinänsä lähde siitä ihon tummuudesta vaan yleensä ihmiset jotka selvästi ovat tulleet muualta joutuvat rasismin kohteeksi eli venäläiset voivat vaaleudestaan huolimatta joutua syrjityiksi,mutta aloittaja tietenkin nimenomaan puhui näistä neekerin huutelijoista,no joka tapauksessa yhtä karmivaa ja hirveää kaikki rasismi!!

Juuri næin! Minæ taidan vain olla hieman sokea næille eroille, enkæ vain osaa ymmærtææ rasistin ajatusmaailmaa. Meidæn suosikki lapsen vahtikin kun on nuori tyttø, joka on kotoisin Somaliasta ja mun paras kaveri tøissæ on venæjæltæ; toinen tosi hyvæ tyyppi on irakista jne..
 

Yhteistyössä