Onko täällä muita, kenen n. 1-vuotiaat ei millään meinaa/meinannu huolia tavallista maitoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hömppö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

hömppö

Aktiivinen jäsen
19.08.2006
5 080
2
36
Alkoiko jossain vaiheessa kuitenki juomaan sitä? Miten sait oppimaan???

Meillä tätä harjoittelua on kestäny jo kauan. Kuuuuukausia. Eikä vieläkään, ei sitten millään :kieh: Ei korviketta, eikä tavallista maitoa. Alkuun tää hörppäs innoissaan nokkamukista mutta heti kun hoksas, että siellä onki maitoa (eikä vettä kuten oli tottunu) niin se samantien anto koko satsin valua suusta ulos :headwall: Nykyään ei suostu edes maistamaan, kattoo tarkkaan ensin, että minkä väristä litkua siellä nokkamukissa on ja jos vaan valkosta vilahtaa niin nokkamuki lentää lattialle :(

Ei kai se muuten mutta oisin lopettamassa imetystä ja mielellään täyttäisin kalsiumin tarpeen juottamalla maitoa. Tiedän, ettei sen oo pakko tulla just nimenomaan maidosta mutta silti....

Joo, meillä oli. Lapsi nyt 6-vuotias eikä edelleenkään juo yleensä kotona maitoa, päiväkodissa ilmeisesti yleensä juo. En tiedä liittyikö jotenkin siihen että oli varsinainen tissitakiainen.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä;22782195:
ei alkanut koskaan juomaan maitoa. Hoidossa yrittivät juottaa, kun muutkin juo, mutta ei uponnut. Piimää on juonut kyllä aina:)

Heiiii, siis miten mä en oo tajunnu kokeilla piimää????? Heti huomenna sitä siis!

Meillä on aina rakastanut poika piimää. Sitä juo miten paljon vaan. Maitoa ei juo juuri lainkaan. Ottaa yhden hörpyn ja sit jää siihen. Ollaan ratkaistu asia niin, että annetaan piimää juomana ja laitetaan aamulla ja illalla puuron joukkoon maito. Välipalalla syödään jogurttia ja viiliä, koska ne on myös herkkua.

Imetys loppui n. kuukausi sitten ja ikää pojalla nyt 1v3kk.

Mä ite oon lopettanu jostain syystä maidonjuonnin n. 5-vuotiaana enkä sen jälkeen oo koskaan juonu maitoa. Muutaman kerran oon kokeillu maistaa mutta en vaan pysty, se on niin pahaa.

Meillä on nyt lapsi 1 v 8 kk alkanut välillä juomaan muutaman kulauksen maitoa. Imetyksen lopetin pari kuukautta sitten. Ei se puoli litraa maitotuotteita päivässä varmaankaan täyty, vaikka lapsi pitää jugurtista, viilistä ja juustosta. Hyvin silti näyttää kasvavan. Yritän antaa sitten muita kalsiumpitoisia tuotteita, vihreitä lehtivihanneksia, hummusta yms.

Esikoinen ei suostunut juomaan korviketta eikä tavallista maitoa. Kun imetys loppui 8kk iässä, annoin juod vettä ja ujutin korvikkeen jauheena ruokaan yms. Lopulta keksittiin pojan maitovastaisuuden syy. Hänelle ei käy tavallinen lehmänmaito :( Lapsi tiesi sen itse aiemmin kuin vanhemmat, eikä siksi halunnut juoda. Kun vaihdettiin korvikkeet erikoiskorvikkeisiin, alkoi maitokin maistua :)
Aika tavallista on, että alle yksivuotiaille ei käy lehmänmaito tai siitä tehdyt korvikkeet. Meillä tuo yliherkkyys hävisi 1½ vuoden iässä. Tosin ei vieläkään voi juoda tavallista tai hyla maitoa, pitää olla täysin laktoositonta.

Voi, oispa hienoa jos piimä maistuis :) Sillon sais helposti ainaki aterioiden yhteydessä annettua ja loppu kalsiumin tarve vois tulla nimenomaan puuroon laitetusta maidosta ja viileistä.

Meidän 5v. esikoisemme ei koskaan oppinut juomaan maitoa. Lääkäri sanoi, että se ei ole mikään ongelma jos syö päivän aikana 5 siivua juustoa, mielellään rasvaista koska siinä on kalciumi jotenkin paremmassa/imeytyvämmässä muodossa. Tämä määrä juustoa riittää siis kattamaan kalciumin tarpeen. Ja sen lisäksi pitää tietty muistaa d-vitskut!

Esikoinen ei suostunut juomaan korviketta eikä tavallista maitoa. Kun imetys loppui 8kk iässä, annoin juod vettä ja ujutin korvikkeen jauheena ruokaan yms. Lopulta keksittiin pojan maitovastaisuuden syy. Hänelle ei käy tavallinen lehmänmaito :( Lapsi tiesi sen itse aiemmin kuin vanhemmat, eikä siksi halunnut juoda. Kun vaihdettiin korvikkeet erikoiskorvikkeisiin, alkoi maitokin maistua :)
Aika tavallista on, että alle yksivuotiaille ei käy lehmänmaito tai siitä tehdyt korvikkeet. Meillä tuo yliherkkyys hävisi 1½ vuoden iässä. Tosin ei vieläkään voi juoda tavallista tai hyla maitoa, pitää olla täysin laktoositonta.

Tää on juuri se, mitä pelkäänkin :( Itseasiassa just tänään ajattelin, että pitää mainita asiasta lääkärille kun kakkaki on niin järkyttävän väkevää, että polttaa ihon välittömästi. Se haiseekin niin pistävälle, käyneelle, että voi todella jo pelkän hajun perusteella kuvitella, että polttaa :( Mahavaivojen takia heräilee öisin, ilmavaivoja on jne. jne..... ja tyttö siis täytti eilen 1v.

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö;22782289:
Tää on juuri se, mitä pelkäänkin :(

Meillä poika oireili yöheräämisinä (vaikka ei juonut maitoa, niin sai sitä kuitenkin jugurtissa ja ruuasta), lisäksi hällä on atooppinen iho, joka oli aivan järkyttävässä kunnossa ennen erikoismaitoa. Pojan iho reakoi herkästi, jos hän syö jotain epäsopivaa. Näin jälkikäteen ajatelleen oireet oli selkeitä ja helposti yhdistettävissä niihin päiviin jolloin sai paljon maitoa.
Kannattaa mainita lääkärille tai neuvolassa. Meille selvyys tuli helposti, kun kokeiltiin hetki soijamaitoa. Viikossa jo huomasi eron.

Atooppinen iho vaivaa tätäkin lasta (kuten meidän kahta muutakin, joilla ei ole todettuja allergioita) mutta se on nyt kohtuullisessa kunnossa. Nuo mahavaivat on ihan selvät, tyttö itkee yöllä ja kiemurtelee sängyssä kunnes saa pieruja tulemaan jolloin vähäks aikaa helpottaa. Kohta sama kuvio uudestaan. Ja uudestaan, aina aamuun asti :(

[QUOTE="Kaisa";22782414]miten uppoaako muut maitotuotteet jogurtti, rahka?[/QUOTE]

joo kyllä, maustamatonta jogurttia oon antanu ja laittanu siihen vähän sosetta sekaan ja maistuu kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö;22782484:
joo kyllä, maustamatonta jogurttia oon antanu ja laittanu siihen vähän sosetta sekaan ja maistuu kyllä.

sit en olis huolissani lisäät maitoa muihin ruokiin (puuro, perunamuusi) ja lisäät muiden maitotuotteiden määrää.. mut tosiaan testaisin ensim pitämällä 2vk täysin maidotonta ruokavaliota. (eikö kalkkituotteita saa nykyisin myös nestemäisinä).
Raejuusto, rahka, meil uppoaa hyvin myös jogurtti+murot (eli kaurahiutaleet), viili

Ei meitinkään poika suostunu maitoa juomaan kun vasta joskus 1v4kk vanhana eikä silloinkaan nokkamukista. Nokkamukista kelpaa vaan vesi, maito menee lasista eikä sitäkään paljoa mene. Muuten syö maustamatonta jugurttia, viiliä, juustoa jne. Silloin kun ei maitoa juonu, niin söi vaan noita. Ja oli myös tissitakiainen melkein vuoden ikään.

Alkuperäinen kirjoittaja hömppö;22782614:
Pitääpä nyt tosissaan alkaa noita oireita seuraamaan. Kolmannen lapsen kohdalla olinki 2 vkoa täysin maidottomalla joten se on tuttua, pitää varmaan nytkin kokeilla sitä.

mä luulen et siitä kannattaa aloittaa, saat ainaki sen selville et aiheuttaako maito väkevän kakan

Yhteistyössä