Onko täällä muita joiden 1-luokalle menevä ei harrasta / ole harrastanut vielä mitään?

27.02.2012
394
0
16
Tuntuu että olen ihan outolintu kun meillä ei oo viitenä iltana viikossa treenejä, niinkun todella monella lähipiirin jo 4-5-vuotiaalla.

Lapsi pelasi eskarissa sählyä, mutta ei kokenut omakseen. Ei ole kovin "liikunnallinen" eikä kiinnostunut esim.jalkapallosta, jääkiekosta tms.
Joskus oli puhetta jostain itsepuolustuslajista, mutta sekin sitten jäi.
Otin sit sen kannan, et kyl se koulussa varmaan tutustuu toisten kautta lajeihin ja saa kipinän jos saa, mut mä en ala sitä ns.väkisin mihinkään tuppaamaan.

Ja tunnen itseni ihan oudoksi kun tuntuu et koko muun maailman lapset harrastaa jo vauvasta asti muskarit ja vauvauinnit ja kaikki... :ashamed:
Tullu muutamasta keskustelusta sellanen olo et mua pidetään laiskana.. En osaa selittää ja voin olla väärässä.. En vaan käsitä miks pitäis väkisin alkaa jotain harrastaa..? Sit kun kiinnostuu itse jostain niin antaa paukkua, kyllä minä kuskaan ja maksan! :)

Meidän ekaluokkalainen ei harrasta mitään. On se uimakoulut käynyt, mutta mä nyt en niitä harrastuksiksi sanoisi. Kohta puoliin se varmaan voisi jonkun harrastuksen aloittaa kun ikää alkaa olemaan sen verran että ryhmiä alkaa löytymään monipuolisemmin eri lajeista.

Meillä jotain harrastuksia on ollut jo ennen kouluikää, mutta varsin maltillisella tasolla olen halunnut pitää (1-2 krt/vko). Jo ekaluokan terveystarkastuksessa terkkari alkoi muistuttelemaan siitä, kuinka tärkeitä urheiluharrastukset ovat ja itselleni tuli olo, että hänen mielestään ekaluokkalaisen kuuluisi vähitäänkin käydä muutama kerta viiossa jalkapalloa pelaamassa. Siis meillä kuitenkin ollut myös liikuntaharrastuksia ja koulustakin on aina tullut palautetta, että osallistuu erittäin aktiivisesti liikuntatuntejen ohjelmaan. Poika ei kotona juuri istu, vaan viettää kaiken aikansa pihalla liikkuen. Kai tässä sitten on se pelko, että muutaman vuoden kuluttua, kun tuo pihalla juokseminen taatusti vähenee, niin lapsi voi tippua liikunnan ulkopuolelle kun ei ole niin paljoa seuraliikuntaa. Mutta kun en kuitenkaan haluaisi pienen päivä aivan täyteen buukata vielä. En sitten tiedä, mikä olisi se sopiva kultainen keskitie. Harmi kun nykyään pitää kaikki harrastaminen aloittaa kauhean nuorena, että pääsee hyvin mukaan.

Meillä on myös sama tilanne, vasta koulun alkaessa ajateltiin kokeilla jotakin harrastusta. Lapsi on muutenkin niin väsynyt eskaripäivän jälkeen, ja sielläkin tekevät kaikenlaista kivaa, joten ei ole harrastus tuntunut vielä ajankohtaiselta. Olen ihmettellyt samaa ilmiötä, josta puhut.

Ei harrasta kukaan mitään viikottaista säännöllistä, vaikka vanhin lapsi on neljäsluokkalainen. Perheen kesken käydään uimassa yms. aina välillä mutta en tod. ala ajaa aina arki iltaisin 55km jonkun "soitto- tai jumppatunnin" takia. Ja missä ne muut lapset olisi sen aikaa? Pienin on 2,5v. Ihme juttu, että nykyään on "pakko" harrastaa jotain. Meille on riittäneet koululla pidettävät kerhot, eikä muu ole mahdollista. Jos olisi, niin varmaan lapset vois harrastaakin. Mutta mikään pakko ei ole.

uinti ois tuon ikäisenä hyv harrastus. siis uimakoulu tai vastaava, riippuen siitä miten hyvin ui.

harrastuksia on muuten muitakin kuin liikunalajeja. kuten musiikki, erilaise taidekerhot yms

Meillä on ollut kouluiässä yksi harrastus kerrallaan. Ensin kokeili judoa, ei tykännyt. Sitten oli muutaman vuoden partiossa, olisi varmaan jatkanut, mutta kaveri lopetti.. niin ei halunnut "yksin" kulkea. Nyt käy soittotunneilla.

Harrastusta ei ole pakko olla, jos lapsi ei itse sitä halua. Mutta toki vanhempi voi kannustaa ja antaa eri vaihtoehtoja. Eihän lapsi edes voi tietää, mitä kaikkea on tarjolla.

no meillä ekaluokkalainen poika käy kahden viikon välein partiossa. mut nyt ei enään haluais mmennä sinnekkään.... ja ennen eskaria kokeiltiin jalkapalloa ja ei oikein innostunut siitä. mikä toisaalta oli helpotus kun kesäsin on niin paljon muutakin tekemistä. saas nähdä nyt jääkö toi partiokin pois. en meinaan aio pakottaa sinne.

Mun lapseni (menee jo kolmannelle) sai ekan harrastuksensa vasta ekaluokalla.
Nyt on kaksi harrastusta, joista toinen vie kaksi iltaa viikossa, toinen kokoontuu kerran viikossa.
Pidän tuota jo paljona ja enempään en ole 'antanut' lupaa.

En mä halua suhata joka ikinen ilta ja päivä jonnekin, muutenkin pitää sumplia menemisiä ja tulemisia. Pitää olla aikaa tehdä läksyt ja vain ollakin, koti ei ole meille vain paikka misä kääntyä ja ottaa uus kassi eteisestä ja eväät jääkaapista.

Yhteistyössä