Onko täällä kukaan vaihtanut nimeään kahdesti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselen vain
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyselen vain

Vieras
Kysyisin vain, että miten se nimen vaihtaminen toisella kertaa meni? Maksoiko enemmän, kuin ekalla kerralla?

Olen muuttanut niin, että otin etunimeni pois ja toisen nimeni tuli sitten etunimeksi. Jossakin vaiheessa haluan tosin etunimeni muutettavan toisenlaiseksi, kun nykyinen etunimeni ei enään sovi minulle. Muistan vain sen, kun ekalla kerralla kävin muuttamassa tuumasi virkailija, että ekalla kerralla eivät kysele eli nähtävästi tokalla kerralla kyselevät? Ja mitä he kyselevät? Mitä se heille kuuluu miksi nimeni vaihdan?

Kokemuksia siis, jos täällä on joku vaihtanut nimensä kahdesti.

No sinäpä alahtelevainen olet, kun tiedät ettei kohta nimi enää sovi. Kyllä taitavat kysellä enemmän. Yleensähän rikolliset nimiä vaihtelevat. Olet jo kerran vaihtanut, mutta et vieläkään tyytyväinen,joten kummallista on.

Mun sukunimi on vaihtunut kolme kertaa. Syntyessäni olin äidin nimellä ja kasteessa siirryin isän nimen alle, aikuisena vaihdoin sukunimen vanhaan suvussa kulkeneeseen. Samalla kertaa lisäsin itselleni kolmannen nimen. Muistaakseni minulta ei kyselty mitään erikoista, mutta toisaalta en silloin vaihtanut etunimeä.

Onko kallista lystiä? Mulla on kaksiosainen nimi ja ajattelin että haluan sen väliviivan pois. Eli esim jos olisin nimeltäni Anna-Leena niin haluaisin että Anna olis etunimeni ja Leena olis toisena nimenä.

Suku- tai etunimeä koskeva muutospäätös 110 euroa
Suku- tai etunimeä koskeva muutospäätös, mikäli päätöksestä on nimilain mukaan tiedotettava virallisessa lehdessä 185 euroa
Etunimen muutosilmoituksen rekisteröinti 30 euroa

Etunimen voi muuttaa pelkällä ilmoituksella, ilman perusteluja vain kerran, sen jälkeen muutosta on haettava maistraatilta hakemuksella. Etunimen muutokset ratkaistaan maistraatissa.
Tyyristä hommaa on vaihdella useaan kertaan. Lisäksi tulee sitten henkkarit, ajokortit , pankkikortit jne. maksamaan.

Kallista touhua. Se maksoi just olikohan 20€ kun viime vuonna poistin etunimeni. Mutta mitä jos eivät hyväksy nimeä? Palauttavatko sitten myös rahat? Kallista maksaa 110€, jos eivät maksaa rahaa edes takaisin, jos eivät hyväksy nimeä.

[QUOTE="vieras";28264958]No sinäpä alahtelevainen olet, kun tiedät ettei kohta nimi enää sovi. Kyllä taitavat kysellä enemmän. Yleensähän rikolliset nimiä vaihtelevat. Olet jo kerran vaihtanut, mutta et vieläkään tyytyväinen,joten kummallista on.[/QUOTE]

En ole kertaakaan oikeasti vaihtanut nimeä, kerta toinen nimeni on aina ollut kutsumanimeni. Esim. Marja Liisa, niin minua on aina kutsuttu Liisaksi, eikä Marjaksi ja vihasin ylikaiken etunimeäni niin en halunnut, että jokaisessa hakemuksessa, kirjeessä jne lukee "väärä" nimi. Haluan tietenkin sitä nimeä käyttää, mikä on ollut minulla vauvasta lähtien kutsumanimenä.

Nyt on tosin elämäni muuttunut. Olen löytänyt itseni. Tiedän nyt kuka olen, kun ennen vain etsin itseäni. Tähän uuteen minääni etunimeni ei sovi. Tiedän jo nimen, joka sopii ja sen takia haluan vaihtaa etunimeni ja olen valmis siitä kyllä maksamaan ja uusimaan kaikki kortit.

[QUOTE="hmm";28265042]Onko kallista lystiä? Mulla on kaksiosainen nimi ja ajattelin että haluan sen väliviivan pois. Eli esim jos olisin nimeltäni Anna-Leena niin haluaisin että Anna olis etunimeni ja Leena olis toisena nimenä.[/QUOTE]
Sähän voit vapaasti käyttää toista vain:
Kutsumanimen ilmoittaminen

Kutsumanimeksi voidaan ilmoittaa yksi tai useampi henkilön virallisista etunimistä.

Jos henkilön etunimiä on yhdistetty väliviivalla, mutta hän käyttää kutsumanimenään esim. vain toista näistä yhdistetyistä nimistä, voidaan tieto merkitä väestötietojärjestelmään henkilön ilmoituksen mukaisesti. Henkilö voi ilmoittaa kutsumanimensä maistraatille tätä tarkoitusta varten laaditulla erillisellä lomakkeella tai vapaamuotoisella kirjeellä.

Vaihtoehtoisesti kutsumanimitieto voidaan ilmoittaa Väestörekisterikeskuksen tarjoman Omien tietojen tarkastuspalvelun kautta.

Tieto kutsumanimestä voidaan ilmoittaa, osoitteenmuutoksen ilmoittamisen yhteydessä, myös postin ja väestötietokirjahallinnon yhteisellä muuttoilmoituslomakkeella.

[QUOTE="vieras";28265377]nenja saattoi puhua sukunimestä.[/QUOTE]

Jotenkin vaikea uskoa, että ensimmäinen kerta on sukunimen kohdalla ilmainen, mutta ei etunimen kohdalla. Joku tossa jo kirjoittikin, että etunimen ja sukunimen muutos maksaa 110€, nähtävästi toisella kerralla, mutta miksi ihmeessä sukunimen vaihtaminen olisi ilmaista, jos etunimen vaihtaminen ei ole?

Toivon mukaan naimisiin meneminen niin olisi vielä sama käytäntö, eikä tarvitsisi siitä maksaa, kun sukunimi vaihtuu naimisiin menon myötä. Tämä kun on edessä niin kyllä ottaa päähän, jos siitäkin pitää jotain maksaa, mutta toivottavasti ei.

Ei siitä pidä maksaa, ainoastaan uudesta passista ja ajokortista ja nehän maksaa sen yli 100e :)

Ei siitä pidä maksaa, ainoastaan uudesta passista ja ajokortista ja nehän maksaa sen yli 100e :)

Ok no tää on kiva tietää. Saa nähä vaihdanko uutta passia ennenkuin saan myös etunimeni muutettua. Ei ole passille paljon käyttöä, joten ehkä se kannattaa muuttaa vasta sitten, kun on molemmat nimet uusittu. Mitään järkeä maksaa 100€ passista, kun sukunimi vaihtuu ja tehdä sama juttu uudestaan vaikka vuoden kuluttua, kun etunimi on muuttunut. Taidanpa tehdä niin ja vältän passin käyttämistä seuraavaan vuoteen.

Haluaisin vaihtaa nimeni toisen kerran. Tarinani menee näin, tosin nimet on alla keksittyjä, mutta ovat melkein kuin omani.

Leena Johanna alunperin, mutta minua kutsuttiin aina Hannaksi pienestä asti.

80-luvulla jätin Leena -nimen pois, mutta äitini mieliksi jätin Johanna -nimen, mutta papereissa aina alleviivasin kutsumanimeni.

Myöhemmin äitini Johanna teki minulle katalan tempun, joten en halua enää, että virallisesti minua kutsutaan Johannaksi. Kaikkialle, mihin pitää kirjautua pankkitunnuksilla esim. ajanvarauksissa, etunimeni näkyy eri nimenä, minkä koen omaksi nimekseni. En kehtaa pyytää hammaslääkärissä joka käyntikerta sanomaan, että kutsuisitko minua Hannaksi.

Tuollainen perustelu. Samalla ehkä pyydän, että saan itselleni toisen nimen, joka on Maria. Sillä ihana kummitätini oli Maria ja minulle kuin toinen äiti, sellainen parempi. Hanna Maria siis tai ainakin melkein, koska tuossa tarinassa nimet olivat osittain muunneltuja, mutta Maria on totta.

Yhteistyössä