Onko täällä ketään tietokonenörttiä paikalla - ongelma

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eedla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Eedla

Aktiivinen jäsen
06.07.2011
7 832
2
36
Eli. Meillä hajos läppärin laturi, siis se johto millä se kytketään verkkovirtaan. Haettiin uusi vastaava tilalle. Nyt sen käyttöön ottamisen jälkeen alhaalla oikealla olevassa akun varaustilaa kuvaavassa kuvakkeessa on ollu ruksi päällä vaikka toosa on verkkovirrassa kiinni. Kun siihen päälle laittaa hiiren niin tulee teksti: "4% käytettävissä (verkkovirrassa, ei latauksessa)". Ensin kun otimme sen käyttöön niin siinä luki että 6% käytettävissä, muutaman päivän päästä 5% käytettävissä ja nyt näköjään 4%. Mitä se niin kuin meinaa? Väheneekö prosentit päivä päivältä kunnes on 0 ja kone ei enää toimi vai mikä se on??

KOne kuitenkin toimii kun johto on seinässä, sitä aiemmin ei toiminu koska akku oli ihan tyhjä.

Mä oon ihan peukku keskellä kämmentä näissä asioissa, mitä pitää tehdä?

onko se saman merkkinen laturi vai one for all?jos jälkimmäinen,niin ne mitä mä oon ostanu,niin niissä on erikokoisia "irtopäitä" eli jos teillä on sellainen,niin onhan se oikean kokoinen?ts että laturi lataa kunnolla?muuta en osaa sanoa :)

onko se saman merkkinen laturi vai one for all?jos jälkimmäinen,niin ne mitä mä oon ostanu,niin niissä on erikokoisia "irtopäitä" eli jos teillä on sellainen,niin onhan se oikean kokoinen?ts että laturi lataa kunnolla?muuta en osaa sanoa :)

ei löydetty täysin samanlaista, tuo on sellainen jossa on kymmenen erilaista irtopäätä ja yksi niistä sopii tähän koneeseen. Se on täsmälleen samanlainen pää kuin vanha, siitä ei oo kiinni. Jos se ois väärä pää niin eikai tätä vois käyttää ollenkaan koska akku oli tyhjä ennen uuden johdon ostamista ja nyt tähän kuitenkin tulee virtaa niin että tätä voi käyttää. Akku vaan ei lataudu jostain syystä, ilmeisesti??

Jotkut akkutyypit eivät ilmeisesti kestä syväpurkausta, eli jos on päässyt ihan tyhjäksi, niin ei enää ota latausta vastaan. Mutta läppärin pitäisi varoittaa/sammua hyvissä ajoin?

No, mulle on ihan sama vaikka ei latais akkua jos tämä muuten toimii. Harkittiin jo kyllä että ostettais kokonaan uus kone mutta jos nyt vielä sinnittelis tämän kanssa. Tämä on alle 2 vuotta vanha kone vasta.

Tuo johtuu väärästä jännitteestä tai siitä että tuo virtalähde ei jaksa ladata akkua. Myöskin tasajännitteen laatu on usein noissa halpisvirtalähteissä huonompi kuin alkuperäisissä.
Alkuperäisissä läppärilatureissa on usein kokoaaltotasasuuntaus ja kunnon häiriönsuodatus.

[QUOTE="vieras";25237819]Tuo johtuu väärästä jännitteestä tai siitä että tuo virtalähde ei jaksa ladata akkua. Myöskin tasajännitteen laatu on usein noissa halpisvirtalähteissä huonompi kuin alkuperäisissä.
Alkuperäisissä läppärilatureissa on usein kokoaaltotasasuuntaus ja kunnon häiriönsuodatus.[/QUOTE]

Olisin mieluusti ostanu alkuperäisen jos joku kertois mistä sellaisen saa. Tämä laturi maksoi 40euroa, se on siis halpislaturi? Tässä laturissa on täysin samat watit yms mitkä alkuperäisessä (se myyjä liikkeessä tarkisti että kaikki täsmää). Mutta se ei siis riitä? Kone kuitenkin toimii tuolla uudella vehkeellä eli tätä voi siis nyt kuitenkin käyttää mutta akku ei lataudu enää koskaan?? Mulle on ihan sama kunhan voitais vielä käyttää tätä, säälittää laittaa alle 2v läppäri kaatikselle vaan sen takia että siinä ei oo kunnollista johtoa... :snotty:

Kyllä on halpislaturi verrattuna alkuperäisvaraosaan, huollosta voivat tilata. Mutta ei kannata, maksaa niin paljon.

Itse käyttäisin tuota ja kokeilisin jättää yöksi latautumaan koneesta siis virta pois

[QUOTE="vieras";25237819]Tuo johtuu väärästä jännitteestä tai siitä että tuo virtalähde ei jaksa ladata akkua. Myöskin tasajännitteen laatu on usein noissa halpisvirtalähteissä huonompi kuin alkuperäisissä.
Alkuperäisissä läppärilatureissa on usein kokoaaltotasasuuntaus ja kunnon häiriönsuodatus.[/QUOTE]
Tätä minäkin lähtisin ensimmäisenä epäilemään. Se että virtalähteen liitin sopii mekaanisesti koneen perään ei tarkoita sitä että se olisi sähköisiltä ominaisuuksiltaan yhteensopiva.

Sitten voi myös olla sellainen juttu että liitin vain näyttää samanlaiselta. Ulkomitta voi olla sama mutta onko se yhtä pitkä kuin alkuperäinen? Jos koneen liittimessä jokin latausta ohjaava kontakti onkin syvemmällä mihin liitin ylettää. Entä onko virtalähteen liittimessä oleva reikä täsmälleen saman kokoinen? Niissäkin on eroja ja jos se on liian suuri, kontakti koneen liittimen keskinastaan voi olla niin huono ettei se jaksa välittää riittävästi tehoja.

Ostitko laturin omin päin vai avustiko siinä joku ihan oikeasti jotain tietävä heebo?
Tarkista nyt vanhasta laturista jännite ja teho eli V ja W arvot. Jännite lienee jossain 18 voltin paikkeilla ja teho muutamia kymmeniä watteja. Tarkista sitten samat arvot uudesta laturista.
Muoks. Kerroitkin nämä jo tuossa aiemmin :)

Muoks2.
Sitten on tietysti olemassa tuo nimimerkki Pirkon esittämä akun syväpurkautuminen joka voi tehdä akun käyttökelvottomaksi tavalliselle laturille.

Viimeksi muokattu:
Mun mies sanoo, että jos kone on HP, niin siitä latauspäästä puuttuu luultavasti yksi kontaktipinta eli niitä on kolmen sijaan kaksi. HP:n vakiolaturissa tulee keskinastaan jännite ja myös ulkokehän sisäpinta on jännitteellinen. Eli laturin pää on vääränlainen ja siksi kone ei lataudu.

Mun mies sanoo, että jos kone on HP, niin siitä latauspäästä puuttuu luultavasti yksi kontaktipinta eli niitä on kolmen sijaan kaksi. HP:n vakiolaturissa tulee keskinastaan jännite ja myös ulkokehän sisäpinta on jännitteellinen. Eli laturin pää on vääränlainen ja siksi kone ei lataudu.
Juuri tästä syystä minä jouduin tarvikelaturin sijasta ostamaan kalliin HP:n alkuperäislaturin omaan läppäriini.

Olen oikeastaan ihan varma että akku siitä on ehtoolla.

Läppäreissä käytettävän Li-ion akun saa suurella varmuudella tuhottua siten että pitää konetta aina latausjohdon päässä jolloin akku ei koskaan pääse tyhjenemään ja taas varautumaan. Li-ion akun pitäisi kestää jatkuva latauksessa roikkuminen mutta käytännössä näin ei kuitenkaan ole.

Itsekin pidän läppäriä aina piuhassa ja sitten kun sitä tarvitsee ilman piuhaa, akku kestää vain puoli tuntia.
Läppäriä kannattaisikin käyttää niin että aina kun akku on täysi, otetaan puha irti ja käytetään akulla kunnes varauksesta on noin 20% jäljellä jolloin taas laturiin. Jos haluaa käyttää vain piuhakäytöllä niin akku kannattaa ottaa kokonaan irti ja säilyttää täyteen varattuna.

Vaikka läppäreissä onkin suojapiiri joka sammuttaa koneen ennen kuin akku menee syväpurkaustilaan, purkautuu 2 vuoden latauksella tuhottu akku itsekseen päivässä tai parissa syväpurkaustilaan joka tuhoaa akun lopullisesti.

Joo tämä on HP:n kone, tai tarkemmin Compaq presario CQ71. Mutta siis käsittääkseni HP:n(??) ja kuten kerroin aiemmin niin johdon valkkas mulle asiantuntija, omin päin ei käyny mielen vieressäkään ostaa. Mulla oli tämän koneen alkuperäinen laturi ja johto matkassa juurikin sen takia että tulis varmasti samanlainen.

Meillä oli tätä aiemmin HP Pavilion merkkinen kone ja siitäkin kyllä meni akku sököksi parissa vuodessa, ehkä syy on nyt siinä. Mutta ei se mitään jos tämä vain nyt muutoin toimii. Ei me sillä akkutoiminnolla oikein usein oo mitään ees tehty.

Olisin mieluusti ostanu alkuperäisen jos joku kertois mistä sellaisen saa. Tämä laturi maksoi 40euroa, se on siis halpislaturi? Tässä laturissa on täysin samat watit yms mitkä alkuperäisessä (se myyjä liikkeessä tarkisti että kaikki täsmää). Mutta se ei siis riitä? Kone kuitenkin toimii tuolla uudella vehkeellä eli tätä voi siis nyt kuitenkin käyttää mutta akku ei lataudu enää koskaan?? Mulle on ihan sama kunhan voitais vielä käyttää tätä, säälittää laittaa alle 2v läppäri kaatikselle vaan sen takia että siinä ei oo kunnollista johtoa... :snotty:

Vika on kuitenkin todennäköisesti siinä uudessa laturissa. Se ei ole yhteensopiva teidän koneen kanssa. Jos siinä on jännitteen säätö, niin kokeilkaa nostaa jännitettä. Toinen mahdollisuus on, että vika ei alun perinkään ollut laturissa vaan koneessa tai akussa.

Vika on kuitenkin todennäköisesti siinä uudessa laturissa. Se ei ole yhteensopiva teidän koneen kanssa. Jos siinä on jännitteen säätö, niin kokeilkaa nostaa jännitettä. Toinen mahdollisuus on, että vika ei alun perinkään ollut laturissa vaan koneessa tai akussa.

sieltä vanhasta laturista alkoi kuulumaan sellasta tikitystä, niinku aikapommi jossain elokuvas :O :D ja samaan aikaan se lakkas lataamasta koneen akkua. jotenki mä kuitenkin epäilisin että se laturi kärähti. Mies kuitenki oli sitte ilman virtajohtoa netissä kunnes kone pimeni (akku siis loppui) :kieh: ja nyt on siis tämä ongelma kuin on. osaako kukaan sanoa onko kuitenki turvallista käyttää tätä tuon johdon kanssa kun tämä muutoin toimii normisti, akku vaan ei lataudu?

Meille sanottiin, että se voi olla koneen loppu, kun menee laittamaan jonkun muun kun alkuperäislaturin. Että niissä on pieniä eroja ja tietokoneet ovat herkkiä.

[QUOTE="vieras";25242317]Meille sanottiin, että se voi olla koneen loppu, kun menee laittamaan jonkun muun kun alkuperäislaturin. Että niissä on pieniä eroja ja tietokoneet ovat herkkiä.[/QUOTE]
Ja tätä ei sanonut sellainen, joka olisi yrittänyt kaupata kalliimman varaosan.

Yhteistyössä