Onko täällä ketään, jonka lapsi syö concertaa tms?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Käyttökokemuksia kaipaisin, millaisia sivuoireita on tullut jne? Miten lapsi oireili ennen lääkkeen aloitusta? Kauanko harkitsit ennenkuin aloitit lääkityksen?

Mulla on 10v. poika, jolla piirteitä autismista, asbergerista ja adhd:sta...tarkempaa diagnoosia ei voida antaa koska piirteitä on monesta.

Poika löi nuorempana pikkuveljeänsä, suuttuessaan aiheutti vaaraa myös itselleen ja hajotti paikkoja, myös keskittymisvaikeuksia koulussa oli, mut ei mitään käyttäytymisongelmia,hänellä aloitettiin concerta 18mg. Söi sitä reilu vuoden, sivuoireina: käsien kylmettymistä (viittaa verenkiertoon), vatsavaivoja, migreenikohtauksia silloin tällöin, ruokahaluttomuutta ja unettomuutta jne. Ainoat vaivat jotka jäi pois kun lääkettä oli syöty jonkun aikaa, oli päänsärky ja vatsakipu. Löysä vatsa ja satunnaiset migreenikohtaukset kuitenkin jäi.

viime vuoden Kesälomalla tuntui että poika olisi jonkun verran rauhoittunut, joten en aloittanut lääkitystä syksyllä uudelleen. Koulussa meni ok 2 kk, jonka jälkeen opettajalta tuli viestiä että keskittymisvaikeudet ovat tuleet taas...ei mitään vakavaa mutta jonkun verran. Ajattelin että ei voi olla kun kotona menee niin hyvin..läksyt ja kaikki. No nyt kesäloman aikana on tilanne kääntynyt ihan päälaelleen, poika on alkanut taas lyömään ja muutenkin ottanut takapakkia.

Taas tulen sen ikuisen kysymyksen eteen, aloittaako lääkitys senkin kustannuksella että siitä tulee kamalat sivuoireet ja pakkausselosteen luettuaan, kuka tahansa pelkäisi aloittaa sitä lääkettä ja mulla pelottaa. Mutta kumpi on pahempi, lääke vai se että poika itse myös kärsii muun perheen lisäksi.

On myös hetkiä päivässä, että poika on rauhallinen ja ok, ei lyö tms. jos saa olla omissa oloissaan ja tehdä mieluista tekemistä.

[QUOTE="vieras";28793774]Käyttökokemuksia kaipaisin, millaisia sivuoireita on tullut jne? Miten lapsi oireili ennen lääkkeen aloitusta? Kauanko harkitsit ennenkuin aloitit lääkityksen?

Mulla on 10v. poika, jolla piirteitä autismista, asbergerista ja adhd:sta...tarkempaa diagnoosia ei voida antaa koska piirteitä on monesta.

Poika löi nuorempana pikkuveljeänsä, suuttuessaan aiheutti vaaraa myös itselleen ja hajotti paikkoja, myös keskittymisvaikeuksia koulussa oli, mut ei mitään käyttäytymisongelmia,hänellä aloitettiin concerta 18mg. Söi sitä reilu vuoden, sivuoireina: käsien kylmettymistä (viittaa verenkiertoon), vatsavaivoja, migreenikohtauksia silloin tällöin, ruokahaluttomuutta ja unettomuutta jne. Ainoat vaivat jotka jäi pois kun lääkettä oli syöty jonkun aikaa, oli päänsärky ja vatsakipu. Löysä vatsa ja satunnaiset migreenikohtaukset kuitenkin jäi.

viime vuoden Kesälomalla tuntui että poika olisi jonkun verran rauhoittunut, joten en aloittanut lääkitystä syksyllä uudelleen. Koulussa meni ok 2 kk, jonka jälkeen opettajalta tuli viestiä että keskittymisvaikeudet ovat tuleet taas...ei mitään vakavaa mutta jonkun verran. Ajattelin että ei voi olla kun kotona menee niin hyvin..läksyt ja kaikki. No nyt kesäloman aikana on tilanne kääntynyt ihan päälaelleen, poika on alkanut taas lyömään ja muutenkin ottanut takapakkia.

Taas tulen sen ikuisen kysymyksen eteen, aloittaako lääkitys senkin kustannuksella että siitä tulee kamalat sivuoireet ja pakkausselosteen luettuaan, kuka tahansa pelkäisi aloittaa sitä lääkettä ja mulla pelottaa. Mutta kumpi on pahempi, lääke vai se että poika itse myös kärsii muun perheen lisäksi.

On myös hetkiä päivässä, että poika on rauhallinen ja ok, ei lyö tms. jos saa olla omissa oloissaan ja tehdä mieluista tekemistä.[/QUOTE]

Mietin myös, että voisiko se olla tämä turhauttava ja pitkä kesäloma syynä käytökseen, auttaisiko koulun alkaminen kenties asiaan.

ja poika EI siis lyö ketään vieraita ihmisiä, kavereita, opettajia yms. lyöminen kohdistuu eniten veljeensä, joka myös osaa ärsyttämisen taidon ja kun toisella on todella lyhyt pinna. poika sanoo ettei voi lyömiselle mitään, ei nauti siitä tms. mutta ei vaan pysty suuttuessaan hillitsemään itseään.

pakkausselosteessa nyt luetellaan kaikki mahdolliset, tärkeintä on miettiä, että kumpi on pienempi paha; pojallesi ilmaantuneet haitalliset oireet vai pojan käytöksen aiheuttamat ongelmat.

Ottaisin lääkkeen käyttöön. Kunhan poika kasvaa, niin hänen aikaansaamansa ongelmatkin voi kasvaa (pahoinpidelllään isä sairaalakuntoon, yhtenä esimerkkinä).

Meillä sitä syö kaksi lasta. Toinen adhd/tourette ja toinen keskittymis vaikeuksien vuoksi ja ottaa vain kouluaamuina. Pahemmalla 54mg ja lievempi 18mg. Ei ole ollut mitään oireita lääkkeestä. Pahempi tapaus on aivan mahdoton ilman lääkettä. Tiksit jatkuvia ja arvaamaton. Nyt sujuu koulu ja poikaan voi jopa luottaa pikkuisen. Lievemmällä alkoi koulu sujua vasta lääkityksen myötä. Loppui luokassa juoksemiset ja höpöttäminen. Muuten on kyllä todella kiltti ja urheilullinen. Tekee mitä pyydetään. Vaikka veljeään 6 vuotta nuorempi osaa hyvin paljon asioita enemmän kuin veljensä. Esim. Vanhempi oppi laittamaan aamupalaa itse vasta kymmenen iässä kun nuorempi jo neljä vuotiaana.

Ruokahaluttomuus kesti n1vuoden ajan että normalisoitui(söi kuitenki jotain pientä). oli todella itkuinen alkuun.

sekin meni ohi..

Nyt ei oo muuta kuin se että jos jää lääke saamatta mistään ei tule mitään.. ja mottaa herkästi,ketä vaan jos tää ärsyttää,lääke vähentää impulsiivisuutta

Yhteistyössä