Onko täällä ketään jolla masennuslääkitys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Mikä lääkitys on? Käytkö lisäksi jossain terapiassa tms?
Millä tavoin lääke on auttanut? Onko tullut sivuvaikutuksia?

Minulla on synnytyksen jälkeinen masennus johon sain citalopramia. Ehkä se vähän tasasi tunteita. Nyt ei ole mitään mutta tuntuu että masennus on uusinut... :(

Mulla kokemusta kognitiivisesta psykoterapiasta - ei merkittävää vaikutusta.

Sitten Citalopram. Selkeä parannus elämänlaatuun! Ei mitään ihmeparantumista tms. mutta suhtautuminen elämään tasoittui, jotenkin yksinkertaistui. Etukäteen pelkäsin, että lääkkeen myötä en enää olisi oma itseni. Höpöhöpö, päinvastoin. Olin vain unohtanut millainen olen (muutakin kuin synkistelijä).

Sivuoireita oli vain ensimmäiset pari viikkoa ("hermoratasäpsähdyksiä"?) Positiivinen vaikutus myös suhtautumisessa ruokaan (ennen taipumusta ahmimiseen).

Puolisen vuotta sitten päätin kokeilla elämää ilman lääkettä. Tässä sitä nyt taas märehditään, kun kaikki ahdistaa ja on perberistä...

Mulla kokemusta kognitiivisesta psykoterapiasta - ei merkittävää vaikutusta.

Sitten Citalopram. Selkeä parannus elämänlaatuun! Ei mitään ihmeparantumista tms. mutta suhtautuminen elämään tasoittui, jotenkin yksinkertaistui. Etukäteen pelkäsin, että lääkkeen myötä en enää olisi oma itseni. Höpöhöpö, päinvastoin. Olin vain unohtanut millainen olen (muutakin kuin synkistelijä).

Sivuoireita oli vain ensimmäiset pari viikkoa ("hermoratasäpsähdyksiä"?) Positiivinen vaikutus myös suhtautumisessa ruokaan (ennen taipumusta ahmimiseen).

Puolisen vuotta sitten päätin kokeilla elämää ilman lääkettä. Tässä sitä nyt taas märehditään, kun kaikki ahdistaa ja on perberistä...

Näin se tuppaa menemään. Masennuksesi olisi voinut ihan hyvin mennä ohi ajan kanssa (jopa suurella todennäköisyydellä), terapialla tai ilman, mutta kun entsyymiblokkereilla (SSRI) jne reseptoribalanssisi on sekoitettu, voit joutua käyttämään lääkkeitä lopun elämääsi. Tämä onkin ollut alusta pitäen lääketeollisuuden tarkoituksena.

Juu mielialalääkitys löytyy. Aluksi söin optiparia noin vuoden verran, mutta siitä sain haittavaikutuksena maitovuotoa, joten ne ajettiin alas ja lääkettä vaihdettiin. Tilalle tuli cipralex 15 mg annoksella. Koin siitä olevan apua ja elämä oli tasaisempaa. Kuitenkin kerran romahdin ja yritin itsemurhaa. Lääkitys nostettiin maksimiin eli 20 mg. Elämä alkoikin hymyilemään noin puolen vuoden päästä tästä ja aloin yrittämään lasta. Vielä ei ole tärpännyt, mutta aloin vähentämään lääkitystä. Nyt ollaan taas 15 mg:ssa. Vähentäminen on taas rankkaa ja aionkin tehdä sen hyvin maltillisesti.

Hoitotahoina minulla on ollut kokovuorokautinen osasto, syömishäiriö poliklinikka ja nyt psykiatrinen poliklinikka. Näistä olen saanut todella paljon voimaa enkä pärjäisi ilman. Terapiaakin minulle on ehdotettu, mutta siihen en ole vielä valmis, mutta ajallaan kaikki.

Joo, ensin muutaman vuotta sertraliini, nyt jotain 7 vuotta venlafaksiini, kerran nostettu annostusta. Ei terapiaa, satunnaisia keskusteluja psykologin kanssa. Hoitopaikka vaihtunut ja asuinpaikkakunta, työterveys on nyt hoitava taho.

Endis, mieluummin syön lääkkeitä loppuelämän kuin koen enää pahaa masennusta. Sairastin lapsena ekan kerran pahan masennuksen ja tokan kerran nuorena aikuisena, 18-v. Silloin ei mitään lääkitystä, ei hyvä.

Endis, mieluummin syön lääkkeitä loppuelämän kuin koen enää pahaa masennusta. Sairastin lapsena ekan kerran pahan masennuksen ja tokan kerran nuorena aikuisena, 18-v. Silloin ei mitään lääkitystä, ei hyvä.

Hyvin ymmärrettävää ja tilanteeseesi sopivaa. Tärkeintä olisi kuitenkin ollut tunnistaa masennuksen alkusyy, eikä peittää sitä lääkkeillä. Lääkkeisiin tulee ajan kanssa toleranssi ja jossain vaiheessa voi käydä niin, että mikään ei toimi, vaikka uusia kehitellään koko ajan. Tuolloin olisi ollut viisaampaa hoitaa masennuksen alkusyyt heti alussa kuntoon.

Uskon, että joskus terapiasta löytyy apu, joskus lääkehoidosta, useimmiten lääkehoidolla tuetusta terapiasta.

Itse olen vuosien tuskailun ja säännöllisen terapian kokeneena tullut siihen tulokseen, että omalla kohdallani lääkehoito on juuri oikea vaihtoehto. Ehkä joudunkin popsimaan lääkettä loppuelämäni, mutta se on sen arvoista. Masennuksen ja yleistyneen ahdistuneisuuden juuria on kyllä selvitetty, mutta kyse on niin syvälle persoonallisuuden kehitykseen liittyvistä asioista, ettei ne ainakaan puhumalla poistu. Lääkekokemukseni kautta uskon, että selittävä tekijä voi olla myös fysiologinen ja siten lääkityksellä korjattavissa.

En koe mielialalääkitystä enää sen kummempana kuin vaikkapa diabeetikon insuliinihoitoa. Totta kai lääkeyhtiöt tekevät bisnestä ja ihan varmasti lääkkeitä käytetään paljon myös turhaan, mutta aiheellisiakin lääkityksiä on.

Aloittajalle toivon mahdollisuutta päästä asiantuntevan avun piiriin vaihtoehtoja pohtimaan!

Minulle eräs psykiatri (70-luvulta lähtien mielialalääkkeiden kehitystä seurannut) puhui kovasti Citalopramin turvallisuuden puolesta. Hän ei ollut se, jolta reseptin alun perin sain, vaan se, joka neuvoi minua lääkityksen purkamisessa. Lääkityksen voi kuulemma hyvin aloittaa uudelleen, mikäli vointi sitä edellyttää. Hänen mukaan mielialalääke voi 1/2-1 vuoden käytön aikana "opettaa" aivoja (käytti tätä tarkempia käsitteitä), minkä seurauksena lääkitystä ei välttämättä enää tarvita. Minulla ei kuitenkaan ilmeisesti näin onnekkaasti käynyt.

Yhteistyössä