Onko täällä ketään, jnka perheessä on tapana vain laittaa lahjat kuusen alle, eikä joulupukkia tule?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jiil
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

jiil

Vieras
Jos on, niin missä vaiheessa lahjat ilmestyy kuusen alle?
Mä tein viime vuonna olosuhteiden pakosta niin, että ekat paketit ilmaantui kuusen alle jo kai viikkoa ennen aattoa (paketit oli niin isoja, ettei ne mahtuneet minnekään). Ihmeen hyvin lapset antoivat niitten olla, eikä yhtään lahjaa avattu etuajassa.
Tänään lapset jo kyseli, että koska ne lahjat ilmestyy kuusen alle.. ja mietinkin että koskahan ois hyvä päivä, vai on se vasta aattoaamuna sitten.

Meillä on ja lahjat ovat jo nyt ihan näkyvästi, lahjasäkissä ja ne mitkä ei mahdu lattialla. Kun kuusi tuodaan ja koristellaan laitetaan lahjat myös kuusen alle. Siellä ne sitten ovat aatto iltaan asti.

Meillä tehtiin viime jouluna niin, että meil oli vaan pieni pöytäkuusi olkkarin pöydällä ja sen "alle" oli yöllä tullu lahjat..paketit oli siis siinä pöydällä ja sit sen välitasolla ja lattiallakin tais. Aattoaamuna avattiin jo ennen muita jouluhulinoita.

meille tulee paketit kuusen alle jouluaaton vastaisena yönä. me ollaan kyllä harvoin kotona jouluna, mummiloissa käy pukki mutta suurin osa lahjoista jää kotiin olosuhteiden pakosta.

No me ei ainakaan harrasteta lapsille valehtelua, joten ei tule joulupukkia.

no on se kamalaa jos lapset uskoo joulupukkiin :) elämässä pitää olla taikaa, satua ja jännitystä, kyllä ne ehtii tähän tylsään aikuisten elämään myöhemminkin.
ettekö te myöskään lue satuja lapsille?
enkä kysy tätä pahalla, iham mielenkiinnosta kysyn, joten turha hermostua!

Mä olen miettinyt ihan samaa et oisko ollu parempi, että ei ois joulupukista puhunut. Miehen kanssa päätettiin et puhutaan vaan et joulupukki tuo lahjat. Sitä pukkia ei vaan ole näkynyt meillä jättää lahjat eteiseen kun on niin kiire... Munkin mielestä joulun ajassa saa olla taikaa :heart:

[QUOTE="vieras";22546354]no on se kamalaa jos lapset uskoo joulupukkiin :) elämässä pitää olla taikaa, satua ja jännitystä, kyllä ne ehtii tähän tylsään aikuisten elämään myöhemminkin.
ettekö te myöskään lue satuja lapsille?
enkä kysy tätä pahalla, iham mielenkiinnosta kysyn, joten turha hermostua![/QUOTE]

Sadut on mun mielestä ihan eri asia kuin järjestelmällinen valehtelu. Lapset tietää, ettei sadut ole totta. Mun mielestä vaan on outoa valehdella tarkoituksella tuollaisesta asiasta, jolla ei olisi ihan kamalasti merkitystä, eli koko joulupukkijutun voisi jättää kertomatta eikä lapsi siitä kärsis. Ja vielä kun on kuullut niin monien pettyneen aivan hirveästi kun ovat saaneet tietää totuuden, ja sen että heille on valehdeltu vuosia.

Mutta mun puolesta muut saa tehdä niin kuin tykkää, en mä tule kenenkään lapselle sanomaan 'arvaas mitä, joulupukkia ei oikeesti ole ja sun äitis on hirveä kamala kusettaja kun väittää sulle niin'.... :D

Sadut on mun mielestä ihan eri asia kuin järjestelmällinen valehtelu. Lapset tietää, ettei sadut ole totta. Mun mielestä vaan on outoa valehdella tarkoituksella tuollaisesta asiasta, jolla ei olisi ihan kamalasti merkitystä, eli koko joulupukkijutun voisi jättää kertomatta eikä lapsi siitä kärsis. Ja vielä kun on kuullut niin monien pettyneen aivan hirveästi kun ovat saaneet tietää totuuden, ja sen että heille on valehdeltu vuosia.

Mutta mun puolesta muut saa tehdä niin kuin tykkää, en mä tule kenenkään lapselle sanomaan 'arvaas mitä, joulupukkia ei oikeesti ole ja sun äitis on hirveä kamala kusettaja kun väittää sulle niin'.... :D

Olen vähän samoilla linjoilla. Minusta tuntuu pahalta suoraan valehdella lapsella. Itse en koskaan lapsena uskonut joulupukkiin, kun isosiskot minua valisti ihan pienestä pitäen miten asiat ovat. Silti oli innolla mukana odottamassa joulupukkia ja laulamassa hänelle, vaikka en hänen "aitouteen" edes uskonut. Miulle se oli siis satua. :)

Meilläkään ei joulupukkeja ole, tyttö osallistuu mun kanssa lahjojen suunnitteluun (siis serkuille ja muille sukulaisille meneville lahjoille, omaansa ei tietenkään saa tietää etukäteen ;) ) ja paketoimiseen. Lahjat laitetaan sitten aina kuusen alle kun joulunviettopaikkaan ilmestytään. Tänäkin vuonna lahjojen avaamista tiedossa varmaan neljässä eri paikassa...

Meillä käy joulupukki mutta lapset kyllä tietävät ettei se ole oikea. Lahjat on nyt hyllyn päällä makkarissa ja lapset ne ovat nähneet eli tietävät kyllä mistä ne tulee.
En tahdo lähteä mukaan tuohon suureen joulupukkihuijaukseen, aikuisten mielestä se on harmitonta ja mukava jännitysmomentti jouluun mutta tiedän lähipiiristä tapauksen kun eräälle tytölle oli selvinnyt totuus joulupukista, hän oli vilpittömän järkyttyneenä huutanut äidilleen; "äiti sä oot valehdellu mulle!" Lapselle se ei ehkä ole pikku juttu että kusetetaan vuodesta toiseen tuollaisella asialla. Menee siinä sitten usko vanhempiin samalla kuin joulupukkiinkin, pahimmassa tapauksessa.

ä oon kans samoilla linjoilla kun moni täällä, eli oon jättänyt turhat pukkipuheet sikseen...meille pukki on aina ollu hauska ja nimenomaan satuhahmo, ei missään nimessä mikään oikea...lahjat laitellaan lähisukulaisille yhdessä ja näin lapsetkin on luonnollisesti oppineet ketkä niitä lahjoja antaa..valmiit lahjat kuusen alle, meillä kuusi pystytetään jo joulukuun alusta(meillä sama vanha kestokuusi joka sit koristellaan joka vuosi aina uudestaan)...aatto iltana sit aukaistaan...ja lapsille itselleen olevat lahjat yleinsä paketoin illalla heiden mentyä nukkumaan joten ilmaantuvat yön aikana..ja riemu olikin aina aamuisin melkoinen kun heti kirmasivat katsomaan että onko uusia paketteja tullut...nyt nää lapset ovatkin jo teinejä ja oottavat sitä valkosta kirjekuorta sinne kuusen oksalle..yksi pieni sentään on oottamassa paketteja:)...

Meillä tehtiin monta vuotta niin jotta lähettiin käymään lenkillä koiran kanssa jouluruoan jälkeen ja kappas,lahjat oli ilmestynyt kuusen alle.Noh,ei esikko silloin ainoana edes ollut uskonut joulupukkiin moneen vuoteen :).
Nyt tänä jouluna esikko(12v) luopas olla joulupukkina kuopukselle(2.5v) joten tulee sitten erilainen joulu :)

Meillä lahjat vain ilmestyvät kenenkään huomaamatta kuusen alle. Meillä ei nimittäin uskota joulupukkiin. Enkä halua ottaa sitä riskiä että joku känninen ääliö kaatuu ovesta eteiseen.

Meillä lapset vielä uskoo pukkiin mutta tämä joulu on ensimmäinen ettei pukki käy, vaan tontut tuovat lahjat kuusen alle saunan aikana...

Ihmettelen kun joku kirjoitti etä lahjat ovat olleet kuusen alla viikonkin ennen joulua, meille kuusi tulee vasta aattoaamuna, ja joku toinen että lahjat on nyt jo näkyvillä, ei sovi tuollainen meidän jouluun mutta kukin tyylillään.

Meillä ei ole koskaan käynyt joulupukki ja lapset ei osaa sitä edes kotiin odottaa. Meillä lahjat tulee yön aikana kuusen alle ja tonttu ne on sinne tuonut.Meillä ei myöskään ole koskaan ollut oikeata kuusta joten muovinen kuusi on laitettu jo yleensä paria viikkoa aikaisemmin olohuoneen nurkkaan.

Me vietetään joulua tänä vuonna mummolassa ja mennään sinne 23. päivä. Oletan, että siellä on jo jotain paketteja kuusen alla kun äitini on samana päivänä kuusen pystyttänyt. Tyttö on 2v ja nyt aika innoissaan joulupukista. Hän tietää, että joululahjoja saa kavereilta, sukulaisilta ja sen lisäksi joulupukilta. Olen hänen nähtensä paketoinut lahjoja ja minusta se on samalla hyvää oppia siitä, että kaikki paketit eivät ole hänelle. Enempi hän tykkääkin vielä antaa kuin saada lahjoja.

Mulla ei ole mitään traumoja omasta lapsuudesta joulupukin paljastumisesta, joten meillä mennään sillä linjalla, että pukki tulee ja tuo osan lahjoista.

Meillä lapset tietävät, että joulupukki on ihan yhtä lailla satua kuin muumit ja katti-matikainen. Esikoinen nohevana sanoi mummolleenkin, että ei meillä nyt sentään joulupukki jouluna tule, kun ei meille muumitkaan kylässä käy :D . Lahjat tulevat aattona kuusen alle joulusaunan aikana. Meidän perheelle tämä pukiton joulunvietto käy. Mummo vain tuppaa mussuttamaan asiasta joka joulu. Mietin, että pitäisikö sille joku kerta tilata oma pukki kun siihen vielä yli 60veenäkin uskoo... Saisi mummokin vauhdikkaamman joulun :D

Meillä tonttu tuo paketit kuusen alle sillä aikaa kun lapset on joulusaunassa, ollaan siis minä ja lapset yhdessä saunassa, mutta "äidin puhelin soi ja äiti menee vastaamaan" ja lapset jää saunaan siksi aikaa ja niinpä tämä äiti laittaa äkkiä lahjat kuusen alle ja menee takaisin saunaan ja kun tullaan saunasta niin lapset näkee ne lahjat. Meillä ei ole koskaan käynyt pukki ja lahjat on aina ilmestyneet joko kuusen alle tai pikkueteiseen joulusaunan aikaan

Yhteistyössä