Onko täällä kellään nivelrikkoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nivelrikkoinenko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nivelrikkoinenko

Vieras
Minkä ikäisenä alkoi ja millaisia oireita?

Itselläni on löhinnä oikean köden etu ja keskisormen keskinivele kipeät ( ei turvotusta), vasen kantapää ja aina liikkellelähtö hyvin jäykkää ja särkee jalkoja ennen kuin taas pääse kunnolla liikkeelle. Selkäranka myös jäykkä ja sen huomaa silloin jos makaa oikealla (vasen ei tuota ongelmia) kyljellä käsi koukussa päään alla. Öisin ei vaivaa vaikka nukkuisi oikealla kyljellä. Oireita on siis aika vähän ja siksi en ole vielä lääkäriin lähtenyt. Mutta voisiko olla nivelrikon alkuoireita?
Tällaisina vaivat on ollu jo 2008 alusta asti ainakin. Se mikä on jännä niin vaivat häviää aivan kokonaan raskausaikana. Olen ollut kaksi kertaa raskaana tänä aikana ja silloin ei todellakaan mitään nivelvaivoja.

Minulla on, fasettinivelissä alaselässä. Paha tosin sanoa, mitkä oireet ovat sen aiheuttamaa, kun vikaa selässä muutenkin niin paljon. Selkä alkoi oireilemaan 3 vuotta sitten (olin 18v) ja meni tosi pahaksi raskausaikana. Pari kuukautta sitten vihdoin tutkittiin.

Kuvailit mun oireet paitsi mulla särkee tällä hetkellä jo alaselkä yläselkä ja ylempiselkä särkee niin paljon että hengitysvaikeuksia on. Kuin joku löis seipään selkärangasta läpi. En ole edes varma mikä siellä sattuu, onko se selkälihakset, selkäranka, keuhkot.

Hengittäessä syvään ainakin sattuu keuhkot. Polvet ja kantapäät sen verran kipeänä, ettei voi tehdä mitään ilman tuskanparkua. Isovarpaan ja pikkuvarpaan nivelet särkee joten kävely on vaikeaa. Pää särkee. Reumatesteissä käyty. Hoitaja sanoi että kaikki muut normaaleja paitsi sle, mitä ei ole tullut vielä.

Mutta nää oireet alko kaksiviikkoa sitten ja tahti senkun kiihtyy.. Mene lääkäriin oikeesti, alussa nää oli ihan pieniä särkyjä ja nyt on jo erittäin paha. :(

Muoks. pääsin koneelle ni piti korjailla virheitä :D Kännyllä kirjotus on vaikeeta :D

Viimeksi muokattu:
Minulla on ollut jo vuosia nivelvaivoja (minulla on lievää nivelrikkoa ja yliliikkuvat nivelet). Viime kesänä pääsin fysioterapiaan ja sain hyviä liikuntaohjeita. Siitä on ollut aivan valtavasti apua. Kannattaa ehdottomasti mennä lääkäriin ja pyytää lähetettä fysioterapiaan!

Kuvailit mun oireet paitsi mulla särkee tällä hetkellä jo alaselkä yläselkäbja ylempiselkä särkee niin paljon että hengitysvaikeuksia on. Kuin joku löis seipään selkärangasta läpi. En ole edes varma mikä siellä sattuu, onko se selkälihakset, selkäranka, keuhkot. Hengittäessä syvään ainakin sattuu keihkot. Polvet ja kantapäät sen verran kipeänä ettei voi tehdä mitään ilman tuskanparkua. Isovarpaan ja pikkuvarpaan nivelet särkee joten kävely on vaikeaa. Pää särkee. Reumatesteissä käyty. Hoitaja sanoi että kaikki muut normaaleja paitsi sle, mitä ei ole tullut vielä.
Mutta nää oireet alko kaksiviikkoa sitten ja tahti senkun kiihtyy.. Mene lääkäriin oikeesti, alussa nää oli ihan pieniä särkyjä ja nyt on jo erittäin paha. :(

Reuma tai nivelsairaudet eivät kyllä tietääkseni etene näin nopeasti. Voisiko kyse olla jostain muusta?

[QUOTE="vieras";24763176]Reuma tai nivelsairaudet eivät kyllä tietääkseni etene näin nopeasti. Voisiko kyse olla jostain muusta?[/QUOTE]

Jos on SLE niin aktiivivaihe voi olla myös nopeasti etenevä ja siinähän voi kipua olla joka päivä eripaikassa. se vaihtaa paikkaa. JA ilman kunnon lääkitystä perkuleen kipeää tekee. Toivon erittäin syvästi, ettei mulla ole mitään reumaa, vaan joku hyvin yksinkertainen. Mutta kaikki merkit vaan viittaa siihen. : /

Yhteistyössä