Onko täällä farmaseutteja/sellaisiksi opiskelevia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja farmaseutti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

farmaseutti

Vieras
Kertokaa millaista on opiskella farmaseutiksi. Onko paljon pakollisia luentoja labrojen lisäksi? Voiko kursseja suorittaa itsenäisesti? Millainen harjoittelu on? Onko pitkiä päiviä? Kaikki tieto tervetullutta!

terv. tuleva farmaseutti

Tosin omista opinnoista on jo vierähtänyt tovi... :) Siihen aikaan osa luennoista oli pakollisia, osa ei. Uskoisin, että nykyään voi tehdä vielä useammin kurssit myös tenttimällä eikä läsnäolopakkoa ole. Harjoittelussa olin puoli vuotta yksityisapteekissa, ihan normaalit työpäivät apteekin työvuorojen mukaan. Harjoittelupaikkani oli loistava ja olinkin siellä koko opiskeluajan töissä.

Omista opinnoista on jo yli 10 vuotta, joten voipi olla että on jo kovasti muuttunut sen jälkeen. Siihen aikaan taisi olla ihan suurin osa kursseista pakollisia. Tentit siis, luennoillahan ei ole pakko käydä. Luentoja oli suunnilleen klo 8-15 +- 2 h ja kyllä niillä kannatti käydä kun sai vinkkejä mitä on tulossa tenttiin, eikä tarvinnut sitten paljoa lukea kotona (mulla on hyvä kuulomuisti). Labrat saattoi kestää koko päivän ja ne olivat myös pakollisia, mutta ne oli mukavia ja mielenkiintoisia. Ekana vuonna oli paljon kemiaa, biologiaa ja preppauskursseja, sekä kertauksen tyylisiä esim. matikkaa, tietotekniikkaa ja kieliä, joihin ei tarvinnut osallistua jos sai ekan tunnin tasokokeesta heti kiitettävän. Kiitettävän sai hyvällä lukion osaamistasolla, eli ne oli lähes kaikille opiskelijoille helppo läpäistä. En tiedä onko nykyisin enemmän verkkokursseja. Meillä oli vain yksi ja se oli kivaa.

Harjoittelut olin apteekeissa. Niistä ekassa valmistin lääkkeitä apteekin labrassa ja päivystin käsikaupan puolella. Tokassa toimitin reseptilääkkeitä farmaseuttien hyväksynnöillä. Työaika oli 9-17 ja palkka 80% farmaseutin tesistä -taitaa tosin olla jo opiskelijoille omat palkkasuosituset. Nykyisin olen lääketeollisuudessa asiantuntija hommissa. Se sopii mulle paremmin kuin apteekkityö. Muutaman vuoden olin rekisteröintipuuhissa, mutta se oli liian yksitoikkoista.

Valtiovarainministeriön luonnoksen mukaan alkuperäinen kysymys liittyi helatorstain ja loppiaisen muuttamiseen palkattomiksi vapaapäiviksi työaikaa lyhentämättä, mutta muistiossa toimea on tulkittu hieman yleisemmin toimena, jolla helatorstai ja loppiainen muutettaisiin työajaksi.

VM:n mukaan kyseessä on karkea pika-arvio, jossa kysymystä on pohdittu yleisellä tasolla. Tarkempi vaikutusarviointi edellyttäisi täsmennystä siitä, miten asia toteutettaisiin juridisesti.

"Helatorstai ja loppiainen ovat kansallisia juhlapäiviä, jotka ovat pääsääntöisesti vapaapäiviä. Jos näinä päivinä tehdään työtä, siitä tulee lain mukaan maksaa 100 prosentilla korotettua palkkaa.

Alakohtaiset työehto- ja virkaehtosopimukset sisältävät erisisältöisiä määräyksiä arkipyhien vaikutuksista työaikaan ja palkkoihin.

– Ei ole itsestään selvää, miten helatorstain ja loppiaisen muuttaminen työajaksi toteutettaisiin juridisesti. Annetulla aikataululla ei ole voitu arvioida eri toteutusvaihtoehtoja, VM:n muistiossa todetaan.

VM:n mukaan ehdotuksen vaikutukset riippuvat toteutustavasta.

– Koska alakohtaiset työehto- ja virkaehtosopimukset sisältävät määräyksiä arkipyhien työaika- ja palkkakäytänteistä, ehdotuksen vaikutukset riippuvat siitä, miten ja millä aikavälillä muutokset välittyisivät työehto- ja virkasopimuksiin, muistiossa todetaan.

Syyskuun alussa järjestetyssä budjettiriihessä hallitus ei kuitenkaan puuttunut helatorstain ja loppiaisen asemaan. Myös sunnuntai- ja ylityölisät säilyivät koskemattomina."-IL-

Yhteistyössä